Käyttäjän Tee Ström kirjoittamat vastaukset
-
Samaa vähän epäilen kuin Jakke: Tuo isompi terä saattaa rasittaa kulmavaihdetta enemmän kuin normi 20 senttinen. Itse olen sahannut pääasiassa Huskun 355 FXt:llä ja 555 Fx:llä. Yksi kulmuri levisi tuosta uudemmasta eli viisviisviitosesta pari kuukautta ennen takuuajan loppua. Ja viime viikolla totesin, että välystä on liikaa, vaihdoin uuden tilalle omaan piikkiini kun takuuajat on menneet umpeen.
Täytyy todeta, että Artolla on kestänyt helkutin hyvin tuo kulmuri jos 150 hehtaaria on sipaissut menemään eikä yhtään ole levinnyt. En tiedä kumpa rasva on ”parempaa”, tuo Huskuliikkeiden tyrkyttämä pienessä tuubissa oleva, keltainen tahna vai oregonin grafiittirasva. Itse olen käyttänyt oregonin rasvaa, koska se tuntuu tarttuvan hyvin kulmavaihteen liukupintoihin. Täytyy vissiin siirtyä tuohon 20 -senttiseen terään.Tee Ström 1.12.2013, 20:17Siinä on sähköinen lämmitys kaasutimen kurkussa. Todennäköisesti sitä ohjaava termostaatti ei toimi kunnollisesti. Vedä se piuha irti siitä liittimestä, joka on siinä imukaulan yläpäässä, niin tiedät onko siinä vika. Meikäläisen vastaavassa sahassa ko. termostaatti ei toiminut missään vaiheessa.
Tee Ström 3.10.2013, 21:00”Se havainto on täälläkin että Vw:lle kelpaa tukiksi hieman lenkokin tukki. Varsinkin oman hakkuuorganisaation toimittama tavara. Laatuvaatimus ei ole niin kova VW:llä.”
Lähetetty: 28.09.2013
Lähettäjä: Metsuri motokuskiKyllä arvon Metsuri Motokuskikin sen tietää, ettei minkään sahan kannata tehdä eikä ostaa lenkoja tukkeja – ei edes Kopran firman.Niitä työsti ehkä jotkut 1960 -luvun nuukat hankintaisännät koettaen piilottaa niitä johonkin pinon keskelle.
Tee Ström 8.4.2013, 18:50Pari tankkia tuli sahattua Huskun 555 Fx -raivurilla ruohonleikkureihin tarkoitetulla pienkonebensiinillä sekoitettuna Mobilin puolisynteettiseen 2 – T -öljyyn. Ei tarvi sahata enää.
Saha tuntui ihmeellisen pehmoiselta verrattuna normaaliseoksisella polttoaineella käyvään koneeseen (98 -bensiini + puolisynteettinen Mobilin 2T -öljy). Ikäänkuin tuolla litkulla ei lähtisi kaikkia tehoja ulos koneesta. Huskun 555 FX:ssä on sentään 2,8 kWattia, joten kyse ei ole todellakaan mistään trimmerimiesten leikkikalusta. Niin huomattava ero oli, että pienkonebensiini -kokeilut saivat meikäläisen puolesta jäädä muille.Tee Ström 6.4.2013, 17:52En kyllä ymmärtänyt tuota TS:n kommenttia.
Lähetetty: 1 h, 19 min sitten
Lähettäjä: Metsuri motokuskiNo kyllä pitäis olla helppo ymmärtää, jos tukkia on joskus myynyt, eikä vain pelkästään pätkinyt jonkin yhtiön palkkalistoilla.
Jos kerran rungon latvapäästä tehdään pikkutukkia, niin se edellyttää, että normaalin tukin hintaista tavaraa (keskim. 55 euroa/motti) otetaan ainakin parin juoksumetrin osalta pikkutukin tyviosaan. Muutoin ei ole mahdollista tehdä latvapäästä pikkutukkia. Koska esim. kuusen pienin latvaläpimitta on 16 cm, niin ei sieltä senjälkeen mitään pikkutukkia pysty tekemään. Koska pikkutukin kantohinta on vain muutamia euroja yli kuidun hinnan, niin tyhmempikin käsittää, että se on myyjän pettämistä, mikäli firma liu`uttaa 55 euron hintaista tavaraa puutavaralajiin, josta maksetaan vain 23 euron kantohintaa. Puukaupan mitta – ja laatuvaatimuksissahan todetaan, että ostaja sitoutuu ottamaan tukkiosan tarkasti talteen laatuvaatimukset huomioiden minimilatvaläpimittoihin asti.Tee Ström 6.4.2013, 12:38”Pikkutukki tehdään tukin ja kuidun välistä. Sille annetaan pääosin samat mitat kuin tukille. Kone apteeraa sen silloin kun lyhintä tukkia ei muodostu ohuen latvaläpimitan vuoksi. Y
Lähettäjä: Metsuri motokuski ”Näinhän se tietysti menee puuyhtiöiden kirjoissa, mutta käytäntö näyttää olevan hieman toista. Vai mistä johtuu, että varastolla näkee paljon ”pikkutukkeja”, jotka on apteerattu puun runko-osan latvapäästä ? Näin yhtiö (=saha) saa minimoitua kuidun määrän.
Pikkutukkia EI SAISI tehdä mistään muualta kuin niiden runkojen tyveyksistä, joista ei saa normaalit sahatukin latvaläpimitän sisältävää tukkia.Tee Ström 27.2.2013, 18:48” tänä vuonna puukauppa on käynyt selvästi edellisvuosia vilkkaammin vaikka hintataso on pysynyt aika alhaisena edellisvuosiin verrattuna. Siis tällä hetkellä tunnuttaisiin oltavan siinä sahureitten tavoitetilanteessa ”.
Lähetetty: 1 h, 28 min sitten
Lähettäjä: TimppaVai hintataso alhainen ? Ei tukin osalta ainakaan. Jos ajatellaan nyt vaikka 20 edellistä vuotta, niin kuinkahan moni sai tukista 56-57 euroa pystyyn ja hankintamies 60 euroa tukista tienvarressa.
Ei kannata tuon ”hullun vuoden” 2007 huippuhintojen antaa sokaista. Niihin hintoihin pääsemiseksi voi saada odotella pitkään.Tee Ström 24.2.2013, 00:51” 560 on pelannut hyvin,on vaan aika kovaruokainen,Stihl 261 saa tankillisella huomattavasti enemmän,vaikka on vähän pienempi tankki.
Lähetetty: 13 h,
Lähettäjä: e-h ”Totta on, että 560 xp syö kohtuullisesti bensaa. Mutta on turhaa verrata sahoja, joiden tehoero on 25 %. Huskun 560 xp:ssä on 3,5 kW puhtia ja sen kyllä huomaa jos aikaisemmin on sahannut jollain 2,8 kW:n sahalla.
Järeäoksaisten mäntytukkien karsintaan tämä 560 xp on loistopeli. Tuntuu, että voimaa jää reserviin toisin kuin noissa pienemmissä sahoissa, joissa kierroksia huippuun huudattamalla otetaan tehot irti.Tee Ström 19.1.2013, 20:28En tiedä millä merkeillä herrat sahaavat, mutta itse sahasin tämänkin viikon Huskun 355 Fxt:llä lumipöpelikkö -koivikossa eikä minkäänlaista ongelmaa ollut kaasuvaijerin kanssa, eikä muutoinkaan. Saha käy nätisti tyhjäkäyntiä, kiihtyy hyvin ja koivua kaatuu,pisimmät noin yhdeksän metrisiä. Huskun talvisarja on paikallaan, jossa imuilma ohjautuu putken avittamana pakosarjan läheltä ilmansuodattimen kupeelle – ei jäädy kaasuttimet. Ja käynnistinkotelon jäähdytysosastoa olen hieman teipannut ilmastointiteipillä, sillä kahdenkymmenen asteen pakkasessa ei liene mitään kiinnileikkautumisvaaraa. Raivauksen jälkeen olen tuonut koneen sisätiloihin kahdenkymmenen asteen lämpöön, josta sen aamulla otan auton kyytiin.
Samaten viime talvena sahasin tuolla uudemmalla mallilla eli 555 Fx:llä ja samanlaisesti homma pelitti. Nyt se on saanut huilata kun töitä tehdään tuolla 355 Fxt:llä, koska siinä on lämpökahvat.Tee Ström 19.1.2013, 17:52Lähetetty: 14 min sitten
Lähettäjä: Metsäkupsa
”Yhden sahan särin,kun jäinen kaasuvaijeri hirtti kaasun täysillä kiinni”.No miten se raivuri tuohon kaasun hirttämiseen muka hajosi? Saa sen sahan virtanapista sammutettua jos jotain ongelmia tulee.