Käyttäjän Tee Ström kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 96)
  • Tee Ström

    En ole kyllä minäkään kuullut, että täälläpäin olis takuuhuolto vaihtanut Huskun 555:een mäntiä. Tottakai jos sahaustunteja on takana reippaasti yli tuhannen, voi männänvaihto olla paikallaan jos välttämättä haluaa sahata raivurinsa ”tappiin” asti. Luulen, että näinpaljon sahatuille vehkeille ei tehdä takuuhuollon puolesta mitäään männänvaihtoja ainakaan maahantuojan laskuun.
    Jos käyttää halpoja mineraaliöljyjä bensan sekoitukseen, voi tulla ns. ennenaikaisia mäntävaurioita. Mutta kukaan konettaan huolella vaaliva, ei noita tahmeita mineraalimönjiä bensiinin sekaan sotke. Esimerkiksi Mobilin 2 T mineraaliöljyn jähmepiste on jo – 12 astetta kun taas täyssynteettisen Mobil 1 Racingin jähmepiste on – 42 astetta celciusta. Meikäläinenkin pitää auton takakontissa noita 2 T -öljypurkkeja. Taitais olla aika taikinaa tuo mineraalipohjainen seosöljy tammikuun kovilla pakkasilla. Viime talvenakin tuli raivailtua välillä jopa 20 asteen pakkasissa kunkerran lunta ei juurikaan maassa ollut.

    Tee Ström

    En tiedä kuinka monta kulmuria Artolla meni tuohon tuhanteen tuntiin, mutta meikäläisellä ei kestänyt 555 FXT:ssä kuin vajaat 150 tuntia. Laakerin stefa petti ja alko valuttamaan rasvaa terää kohden. Ennenpitkää alkoi laakeri ulvomaan siihenmalliin, että oli pakko marssia jälleenmyyjän takuuhuoltoon tilaamaan uusi. Eikä se stefa minkään ylitäytön takia pettänyt – mikä lie syynä. No takuuseenhan se meni, ei siinä mitään. Tänään noin 300 sahaustunnin kieppeillä pamahti kytkinrumpu mäsäksi. Takuuseen menee tuokin – vehjehän on vasta reilut pari kuukautta vanha.

    Tee Ström

    Pari kuukautta olen sahannut EIA:n terillä. Menee puuhun värinättömämmin kuin Scarletin ja Huskun terät. Strandin tuplahammasterää en ole kokeillut, väittävät, että se pystyy vielä paremmin puuhun. Mutta viilaustakin on tuplasti enemmän ja hinta kaksinkertainen normiterään verrattuna.
    Itse viilaan joka tankillisen jälkeen. Millään tylsällä ”piikkilankaterällä” ei viitti noita myöhässä olevia nuorenmetsän kunnostuskohteita jyrsiä. Se käy sahan moottorinkin päälle, kulmavaihteesta puhumattakaan.

    Tee Ström

    Kyllä se, Arto, Huskun raivuri sammuu jos koneen tyhjäkäyntikierrokset ovat 500 rpm/minuutti. Tarkoitin tuolla pudotuksella sitä, että kun raivaussahan L -suutin on avattu sen 2 -kierrosta, mikä on ohje, niin tästä säädöstä kun suutinta kierretään kiinnipäin niin tyhjäkierrosluku nousee. Kun tyhjäkäyntinopeus on saavuttanut maksimin , niin AVAA TÄSTÄ ASENNOSTA L -SUUTINTA, siten että tyhjäkäyntikierrokset putoavat MITTARILLA KATSOTTUNA sen 500 rpm/minuutti. Siis PUDOTUS = 500 RPM/MIN. Hienosäädön voi lopuksi tehdä T -ruuvilla. Tyhjäkäyntikierrosluvuksi tulisi jäädä noin 2800 rpm/minuutti. Näin Huskun ohjekirja suosittelee. Samansuuntainen ohje oli aikaisemmin moottorisahoilla: käskettiin lämpimällä moottorilla kiertää L -suutinta kiinnipäin kunnes tyhjäkäyntikierrokset on huipussaan ja senjälkeen avaat L -suutinta senverran mitä kymmenen minuuttia vastaa kellotaulussa.
    Itse olen huomannut käytännön työssä, ettei kone käydäkseen ”HYVIN” tarvitse noinkaan suurta tyhjäkäyntinopeutta. Ainakin 555 Fxt käy todella hyvin jo tuollasella 2600 rpm/min -tasolla.

    Tee Ström

    Lainaus Metsämestari: ”mutta L- suutin säädetään kyllä korvakuulolla !”

    Ei tarvitse säätää korvakuulolla Huskun 555 FX:n kaasutinta L -suuttimenkaan osalta. Husqvarnan huolto-osaston miehet ovat lähettäneet jälleenmyyjien verstaille tästäkin ohjeen. Perussäädöstä (L -suutin 2 kierrosta auki) suutinta kierretään lämpimällä koneella kiinnipäin, jolloin tyhjäkäyntikierrokset tietenkin nousevat. Korkeimmasta tyhjäkäynnistä (rpm/min) avaa L -suutinta siten, että kierrosluku putoaa noin 500 rpm/minuutti.
    Jokaisella itseään kunnioittavalla metsurilla on tietenkin käytössä kierroslukumittari. Näin ainakin meikäläisellä.

    Tee Ström

    Aivan oikein, Arto, tunnin ja kymmenen minuuttia se tankki kestää 555 fx:llä. Näin se oli edellisessä sahassa ja näin se on tässä uudessakin. Mutta kuten totesin täyssynteettinen MOBIL 1 2T Racing – öljyä ei ”huohotu” yhtään ilmanputsarin kotelolle päin. Säädöt on tehty senmukaan mitä ”huoltomiehen paperissa” Huskun huolto-osasto on käskenyt laittaa H – ja L -ruuvin säädöiksi eli molemmat ovat 1,75 kierrosta auki.
    Saha vastaa todella hyvin kaasuun, ei emmi yhtään ja vääntö on parempi kuin tehtaan säädöillä, jossa L -ruuvi oli kierretty liikaa kiinni. Kun avasin sitä ohjeen mukaiseksi eli 1,75 kierrosta auki, niin vääntöä rupesi löytymään aivan eri malliin. Kun isoa puuta joutuu ennakkoraivuilla kaatamaan, ei riitä pelkästään koneen huippukierrokset vaan sitkeyttä täytyy löytyä koneesta. Bensaa menee pikkasen enemmän, mutta se rahamäärä on aivan marginaalinen päivää kohti. Eikä tartte pelätä mitään kiinnileikkautumista tai laaakerivauriota.

    Tee Ström

    Taitaa sittenkin nuo motariöljyt sopia mm. huskun raivureihin ja moottorisahoihin. Ainakin jos MOBILIN tuoteselostetta on uskominen :
    ”Mobil 1 Racing 2T on erittäin suorituskykyinen, täyssynteettinen kaksitahtimoottoriöljy, joka täyttää tai ylittää suuritehoisten moottoripyörien ja -kelkkojen sekä laihaa öljy-/polttoaineseosta käyttävien moottorisahojen ja muiden kaksitahtimoottoreiden asettamat tiukimmatkin suorituskykyvaatimukset. Jähmepiste, °C -42 ”.
    Olen itse sahannut nyt kaksi kuukautta tuolla Mobilin täyssynteettisellä eli siitä asti kun käynnistin tuon uuden 555 Fxt:n. Tarkoituksenani on kattoa vaikuttaako tuommosen huippuöljyn käyttö esim. sahan koneen kestävyyteen. Aikaisemmin käytin puolisynteettistä öljyä, mutta se tahtoi ihmeellisesti ”huohottaa” ilmahuuhtelukanavan kautta ilmanputsarille päin. Arto joskus totesi, että säätö on silloin liian rikkaalla jos näin tapahtuu. Mutta ei se ainakaan meikäläisen sahoissa pidä paikkaansa, sillä edellinen Huskun 555 FX oli ja nykyinen 555 Fxt on täysin husqvarnan huoltomiehille jakaman ohjeen säädöissä. Mutta kas kummaa: Tämä täyssynteettinen MObil 1 2T Racing ei”huohotu” ollenkaan ilmanputsarille päin vaan ilmanpuhdistajan kotelo on sahauspäivän jälkeen täysin kuiva kaksitahtiöljystä niinkuin pitäisikin olla. Eli jotain eroa täytyy olla 2T -öljyn laadussa.
    Kuten Mikander totesi, Mobil 1 2T Racing ei ole persaukisia varten: litrahinta pyörii siinä 13,50 euron kieppeillä.

    Tee Ström

    Tuli kallis paukku STIHLIN maahantuojalle jos tosiaan koneessa takuuta jäljellä. Koko alakertahan siinä on uusittava: kampiakseli laakereineen + stefat. Samaten pytty ja mäntä jos tuosta kunnollisen haluaa. Taitaa saada vääntää jonkun verran jälleenmyyjän edustajan kanssa, ovat tulleet hieman varovaisiksi näiden laakerivikojen ja kiinnileikkautumisten kanssa. Yleensähän syynä on huono seosöljy tai liian LAIHALLE SÄÄDETTY kaasutin. Jos on mtronic -vehje, niin ei siitä pitäisi seosta liian laihalle mennä.
    Varsin pienen sahauksen jälkeen tuli tällekin raivurille noutaja.

    Tee Ström

    Kun isoa kiljaantunutta puuta sahataan ennakkoraivuilla, niin jollei terä ole haritettu kunnolla, niin kannot vaan mustuu ja terä jumittuu sahausrakoon . Kaupungin metsäosaston tuntihommat siinä kutsuu jos semmosia hommia jossain päin Suomea vielä on tarjolla. Ei urakkamiehen parane polttamalla puita jyystää. Täytyy saada sitä aluetta aikaseksi AMMATTIMIESTÄ lainatakseni.

    Tee Ström

    Ammatti Raivooja on oikeassa: Moottorisahan seosbensiinin pitää olla 98 -oktaanista. Sillä käy tyhjäkäyntiäkin paremmin kuin ysivitosella. Tämän totesin jo vuosia sitten Huskun 346 xp:ssä kun kerran tuli ”vahingossa” tankattua jakajasta ysivitosta kombikannuun.

Esillä 10 vastausta, 51 - 60 (kaikkiaan 96)