Käyttäjän Tee Ström kirjoittamat vastaukset
-
Tottakai se Huskun raivuri toimii pulverilumessakin kun laittaa sen talvisarjan paikalleen, jossa ilmanotto on pakoputken juuresta eli ottaa lämmintä ilmaa ilmanottoon. Ei jäädy. Ei ainakaan Arton vauhdissa.
Ja epäilen kyllä, että tuo 555 Fxt toimii kyllä ilman talvisarjaakin. Mutta kun käsketään talvella käyttää (Husqvarnan insinjöörit), niin käytetään. Ei se saha ainakaan siihen hajoa.Tee Ström 21.12.2014, 20:33Ei meikäläisen sahoista saa euroakaan vaihtohyvitystä, vaikka laatuvehkeitä (Husqvarna 555 Fxt) ovatkin. Syy lienee siinä, että sahaan ne vehkeet aivan tappiin asti kunnes mäntä tai alakerran laakerit antautuu. Yhden koneremontin tuli tuossa taannoin teetettyä (sylinteri+mäntä), mutta se maksoi siinämäärin ettei moiseen kannata enää jatkossa ryhtyä. Varsinkin kun tuosta kyseisestä raivurista petti reippaan sadan tunnin jälkeen alakerta tuon remontin jälkeen.
Eikä noista metsurin rynkyyttämistä sahoista täällä läntisessä Suomessa mikään liike mitään kunnollista vaihtohintaa tarjoa, vaikka kone vielä asiallisesti kävisikin. Satasen saa jo käteisalennusta tuommosesta tonnin vehkeestä kun rahat pöytään tinauttaa. Jälleenmyyjät hukkuisi noihin vaihtoromuihin jos niitä alkaisi liikkeen nurkkiin keräämään.Tee Ström 18.12.2014, 18:52Kyllä sen vähän arvasikin, että ammattimies on pöydän takaa metsurielämän fantasiaa elävä virtuaalihenkilö. Ei näissä nykyajan metsähommissa mitkään eläkeläiset pärjää. Ja sitäpaitsi tuonikäiset metsätyöntekijät on aikoja sitten potkittu pois sekä firmoista että metsänhoitoyhdistyksistä. Ne autojen vaihdot vuosittain metsurin palkoilla – sekin on suurta kuvitelmaa. Hyvä jos jonkun viidentonnin vanhan nelivedon saa haalittua ja sillä on sitten ketkuteltava useampi vuosi.
Ja mitä tulee rahamettän tekoon, niin isännät on nuukia eurolle. Jos joku lyö isännälle halvemman tarjouksen taimikonhoidosta kuin virtuaalimetsuri – AMMATTIMIES, niin JÄLKIMMÄINEN saa jäädä kotiin m -troniccia rassaamaan. Työn saa sen halvemmalla tekevä.Tee Ström 11.12.2014, 20:00Leppä on melkosen pehmoista puuta viskellä raivurilla nurin. Se homma käy vähän säyseemmilläkin nallipyssyillä kuten Huskun 545 Fx. Mutta sitten kun edessä alkaa olla muutama tuhat kappaletta viistoistasenttistä raitaa tai pihlajaa, tarvitaan kunnon saha kunnon moottorilla eli 2,8 kWatin Huskun 555 Fx. Ja suuttimet auki 1,75 kierrosta. Silloin se teho saadaan koneesta ulos.
Tee Ström 4.12.2014, 19:51Mineraali öljyistä jonkin verran ei se bensassa jähmety kulkee niin kuin muutkin öljyt, mutta lämmön kesto verrattuna muihin öljyihin huono, pikeyttää moottoria sisältä tehden mustaa tervan näköistä karstaa.
Lähetetty: 1 h, 31 min sitten
Lähettäjä: artoEn tarkoittanutkaan, että mineraaliöljy bensan seassa jähmettyisi. Mut saattaisi se 2 T -kannun sisältö olla aika taikinaa tuolla ulkona olevan jaappaniauton takaluukussa kun ottaa kannun sieltä 20 asteen pakkasessa. Mulla ei ole tapana tämmösiä öljyjä pirtin puolelle kantaa. Mobil 1 2 T Racing -seosöljyn jähmepiste on -42 celciusta. Luulisin, että sitä käyttämällä pärjää Enontekiönkin metsurit.
Männän yläosa mustuu melko pian noilla mineraaliöljyillä sahattaessa. Parempi öljy maksaa hintansa takaisin moottorin pidemmällä käyttöiällä.Tee Ström 2.12.2014, 21:48En ole kyllä minäkään kuullut, että täälläpäin olis takuuhuolto vaihtanut Huskun 555:een mäntiä. Tottakai jos sahaustunteja on takana reippaasti yli tuhannen, voi männänvaihto olla paikallaan jos välttämättä haluaa sahata raivurinsa ”tappiin” asti. Luulen, että näinpaljon sahatuille vehkeille ei tehdä takuuhuollon puolesta mitäään männänvaihtoja ainakaan maahantuojan laskuun.
Jos käyttää halpoja mineraaliöljyjä bensan sekoitukseen, voi tulla ns. ennenaikaisia mäntävaurioita. Mutta kukaan konettaan huolella vaaliva, ei noita tahmeita mineraalimönjiä bensiinin sekaan sotke. Esimerkiksi Mobilin 2 T mineraaliöljyn jähmepiste on jo – 12 astetta kun taas täyssynteettisen Mobil 1 Racingin jähmepiste on – 42 astetta celciusta. Meikäläinenkin pitää auton takakontissa noita 2 T -öljypurkkeja. Taitais olla aika taikinaa tuo mineraalipohjainen seosöljy tammikuun kovilla pakkasilla. Viime talvenakin tuli raivailtua välillä jopa 20 asteen pakkasissa kunkerran lunta ei juurikaan maassa ollut.Tee Ström 26.11.2014, 20:15En tiedä kuinka monta kulmuria Artolla meni tuohon tuhanteen tuntiin, mutta meikäläisellä ei kestänyt 555 FXT:ssä kuin vajaat 150 tuntia. Laakerin stefa petti ja alko valuttamaan rasvaa terää kohden. Ennenpitkää alkoi laakeri ulvomaan siihenmalliin, että oli pakko marssia jälleenmyyjän takuuhuoltoon tilaamaan uusi. Eikä se stefa minkään ylitäytön takia pettänyt – mikä lie syynä. No takuuseenhan se meni, ei siinä mitään. Tänään noin 300 sahaustunnin kieppeillä pamahti kytkinrumpu mäsäksi. Takuuseen menee tuokin – vehjehän on vasta reilut pari kuukautta vanha.
Tee Ström 19.11.2014, 17:58Pari kuukautta olen sahannut EIA:n terillä. Menee puuhun värinättömämmin kuin Scarletin ja Huskun terät. Strandin tuplahammasterää en ole kokeillut, väittävät, että se pystyy vielä paremmin puuhun. Mutta viilaustakin on tuplasti enemmän ja hinta kaksinkertainen normiterään verrattuna.
Itse viilaan joka tankillisen jälkeen. Millään tylsällä ”piikkilankaterällä” ei viitti noita myöhässä olevia nuorenmetsän kunnostuskohteita jyrsiä. Se käy sahan moottorinkin päälle, kulmavaihteesta puhumattakaan.Tee Ström 15.11.2014, 19:07Kyllä se, Arto, Huskun raivuri sammuu jos koneen tyhjäkäyntikierrokset ovat 500 rpm/minuutti. Tarkoitin tuolla pudotuksella sitä, että kun raivaussahan L -suutin on avattu sen 2 -kierrosta, mikä on ohje, niin tästä säädöstä kun suutinta kierretään kiinnipäin niin tyhjäkierrosluku nousee. Kun tyhjäkäyntinopeus on saavuttanut maksimin , niin AVAA TÄSTÄ ASENNOSTA L -SUUTINTA, siten että tyhjäkäyntikierrokset putoavat MITTARILLA KATSOTTUNA sen 500 rpm/minuutti. Siis PUDOTUS = 500 RPM/MIN. Hienosäädön voi lopuksi tehdä T -ruuvilla. Tyhjäkäyntikierrosluvuksi tulisi jäädä noin 2800 rpm/minuutti. Näin Huskun ohjekirja suosittelee. Samansuuntainen ohje oli aikaisemmin moottorisahoilla: käskettiin lämpimällä moottorilla kiertää L -suutinta kiinnipäin kunnes tyhjäkäyntikierrokset on huipussaan ja senjälkeen avaat L -suutinta senverran mitä kymmenen minuuttia vastaa kellotaulussa.
Itse olen huomannut käytännön työssä, ettei kone käydäkseen ”HYVIN” tarvitse noinkaan suurta tyhjäkäyntinopeutta. Ainakin 555 Fxt käy todella hyvin jo tuollasella 2600 rpm/min -tasolla.Tee Ström 15.11.2014, 13:04Lainaus Metsämestari: ”mutta L- suutin säädetään kyllä korvakuulolla !”
Ei tarvitse säätää korvakuulolla Huskun 555 FX:n kaasutinta L -suuttimenkaan osalta. Husqvarnan huolto-osaston miehet ovat lähettäneet jälleenmyyjien verstaille tästäkin ohjeen. Perussäädöstä (L -suutin 2 kierrosta auki) suutinta kierretään lämpimällä koneella kiinnipäin, jolloin tyhjäkäyntikierrokset tietenkin nousevat. Korkeimmasta tyhjäkäynnistä (rpm/min) avaa L -suutinta siten, että kierrosluku putoaa noin 500 rpm/minuutti.
Jokaisella itseään kunnioittavalla metsurilla on tietenkin käytössä kierroslukumittari. Näin ainakin meikäläisellä.