Käyttäjän tamperelainen kirjoittamat vastaukset
-
Tuo kannonnostoalueiden vesakoituminen vaihtelee voimakkasti samallakin palstalla.Voimkkasti heinittyneet alueet eivät juurikaan vesakoidu,joku pihlajan rääppä tulee.Näin erityisesti jos päätehakkuumetsä ollut harva ja jo etukäteen heinänkasvua
Mehänpoika tuntuu hallitsevan hirviasiat.
Miksi meillä ei voida palata 70-luvun hirvikantoihin?Meneekö valtiolta nimella Suomi liian hyvin?Hirvimafia on tosiasia,pieni etuoikeutettu ryhmä käyttää muita hyväkseen.
Jostakin syystä kokeneet metsänkasvattajat ovat metsä-alalla huomattavasti uskottavampia kuin tutkijat.Miksi näin?
Jouko Juurikkala: ”Teoreettinen tutkimus,joka ei palvele käytäntöä,ei ole minkään arvoista ”Tuossa heinäämisvaiheessa jo tulee kuusentaimikoihin melkoisia pituuseroja..Jos kuusentaimen,jonka latva pilkistää heinikosta kiertää raivurilla vajaan metrin säteellä,niin kesän kasvu tuplaantuu
Tosiaan maahanpolkeminen antaa pitkäaikaisemman tuloksen,mutta se on tehtävä melko raskaalla jalalla ja kyllä sekin työstä käy.Jotaki käsityökalua siinäkin kannattaa käyttää heinäimenä,harava,viikate tms
Tuo Raivalla vatukoiden siistiminen käy allekirjoittaneen selän päälle.
Niittoon käytän viikatetta,siinä terä on kyllä kovilla puutunutta vattua poikki nysiessä.Vatukko-ongelman takia olen pohtinut työmenetelmiä ja niiden ajoitusta.Jos heti istutusta seuraavanavuotena niittää vatukon,niin se pukkaa entistä tiheämmän kasvuston vielä samana kesänä.Olisiko kustannustehokkaampaa mennä taimikolle kolmen vuoden kuluttua taimia etsimään?Siihen mennessä olis säästänyt ajokilometerejä,100 litraa bensaa ja ja lukemattomia työtunteja
Aiemmin olin täysin samoilla linjoilla harrastelijan kanssa,mitä vatukoihin tulee.Nyt on kuitenkin uudistuksessa rehevä maata,jossa vatukko vähintäänkin estää kuusen kasvun,tai ehkä 5cm/vuosi tulee lisäpituutta,honteloita myös ovat.Aloitustekstissä oli vielä mainittu tuo hiirenvirna,joka kutoo verkon vattupuskan päälle.Ne olen jättänyt käsittelemättä,koska siinä hommassa taimet helposti vaurioituu.
Kumpi tuhoaa taimikon herkemmin heinittymine vai vattuuntuminen?
Onkohan tästä tehty tutkimuksia?
Siitä varmaan jotakin löytyy,kuinka hyvä vattu on monimuotoisuudelle?Sillti,eikös se ole hiesua,saven ja hiedan väliltä?Kyllä siihen mielstäni taimia voi istuttaa,kasvu ei ole voimakasta,mutta kasvaa.
Sirkkataimet usein tuhoutuvat,rouste kippaa juuret ylös.Vesitalous ongelmallista,superkuivaa tai sitten liettyySamaa mieltä vatun viihtymisestä metsuri-motokuskin kanssa.Olen aina pitänyt heinittymistä pahimpana ongelmana,mutta kyllä taimikon peittävä vatukko on pahempi.Taimien etsintä työtästä ja siinä touhusa niitä myös tulee katkottua.Taantunut kuusentaimi lymyilee vatukossa ,sen näkeminen esimerkiksi voimakkassa auringonpaisteessa hankalaa.
Joku ehdotti toukokuun puolivälissä että on aika niittää vatukot.Keväällä niitetyt vatukot kasvaa kesän aikana.uusi niitto pitäisi tehdä heinäkuun lopulla?