Käyttäjän Scientist kirjoittamat vastaukset
-
Kyllä Helenin on luovuttava kivihiilestä 2029 mennessä, laki on jo voimassa. Ja muutenkin uskon Helsingin pyrkivän eroon fossiilisista vaikka se mksaakin.
Eipäs keljuilla ja uhkailla virkamies ! Eipä mennyt hallitusennustelusikaan oikeaaan.
Suomen liikenne pääatöt ovat 13% kaikista päästöistä. Niistä vain vähän yli puolet 7% tulee henkilöautoista, loput kuljetuksista ja julkisesta liikenteestä. Pursiainen oli epätarkka puheissaan. Lentopolttoainetta ei veroteta ollenkaan, mutta EU:ssa on ehdotus sen verolle saattamisesta.
Kyllä en usko, että tulee suuria polttoaineen hinnan korotuksia, koska se olisi epäoikeudenmukaista. Jo nyt bensan hinnassa on veroa 60%. Todennäköisesti tulee jotakin veronalennuksia sähköautoille, kaasuautoille ja biodieselille jne. Suuret polttoaineen hinnan korotukset ovat ovat epäoikeudenmukaisia niille jotka eivät voi käyttää julkista liikennettä. Jos polttoaineveroja nostetaan olennaisesti, perussuomalaisten kannatus nousee 30% tasolle (Suomen keltaliivien liike).
Tässä EU:n susiprojektissa on sellainen valuvika, että maaseudun asukkaat oletetaan tietämättömiksi ja susi uhanalaiseksi. Sitä susi ei ole, vaan Suomen susikanta on yhteydessä koko laajaan Venäjän ja Siperian kantaan.
Luottamus puuttuu ekoeliitin ja tavallisten asukkaiden välillä. Sitä tässä varmaan yritetään saavuttaa, mutta tuskin siinä onnistutaan jos toisen osapuolen kantaa pidetään lähtökohtaisesti vääränä. Esim. metsästäjäliitto ei lähtenyt mukaan.
Vantaan lentokenttää on rkennettu ja kehitetty koko ajan nimenomaan kaukolennot mielesä valtion rahoilla ! Onko ollut järkevää ? SSAB/RAutaruukki kehittelee CO2 vapaata teräksen valmistusta 2040 mennessä. Tämä vaatii paljon CO2 vapaat energiaa. Masuunit tulevat kohta tiensä päähän. Neste on hyvä biopolttoaineiden sektorilla ja huoltovatmuuden kannalta ei voi ajaa alas.
Helpointa on Helenin muuttaminen CO2 vapaaksi, vaikka Helen tuntuu pyristelevän vastaan kaikin keinoin ja BIOS:n avulla.. Se voidaan tehdä lämoöpumppujen, CO2 vapaan energian (sähkö), ja biopolttoaineiden avulla. Tähän on tehty lukuisia ehdotuksia, mutteivat tunnu Helenille kelpaavan. Onko mukava poltella halpaa kivihiiltä ja maakaasua. Sähköähän Helenin ei välttämättä tarvitse tuottaa itse. Toki CHP-voimalat ovat järkeviä, kunhan polttoaine ei ole fossiilinen.
Kesä 2019 oli kyllä ainakin Tampereen seudulla selvästi kesää 2018 kylmempi, joten voisi olettaa päästöjen laskeneen. Ei lisääntyneen. Kyllä aikasarjan pitäisi olla ainakin 5 vuotta, ettei eri vusien sääolot liikaa sotkisi trendiä.
Tutkimuksessa ei myöskään ilmeisesti ole huomioitu albedo vaikutusta. Valkoinen hakkuuaukea on ilmaston kannalta parempi kevättalvella kuin tumma havumetsä.
Olipa lyhytaikainen seuranta (2 kesää) tässä tutkimuksessa, olisi ollut edes viisi, että voisi sanoa jotakin tarkempaa. Oliko jollakin kiire saada julkaisu väitöskirjaan ?
Tulevaisuuden polttoaineita saattavat olla synteettinen metaani (Vedyn ja ilman hiilidioksidin välisellä reaktiolla aurinko/tuulilLLsähkön avulla) ja vety (/tuuli/aurinkosähkön avulla). Tässä mielessä Marinin vaalikoneessa kannattama polttomoottorikielto ei ole järkevä.Tulevaisuus näyttää mikä teknologia voittaa, emme voi tietää sitä varmaan. Lyhyellä tähtäimellä biopolttoaineiden lisääntyvä käyttö lienee paras vaihtoehto. Sähköautoililu ei ole suinkaan kokonaan päästötöntä vaan riippuu paljolti käytetyn sähkön päästöistä ja akkujen valmistuksen päästöistä.
Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta kaikille keskustelijoille !
Kyllä näissä keskusteluissa tulee aina jotakin uutta tällaiselle pienmetsänomistajalle !
Tukholmalla on tietääkseni oma pellettitehdas Ruotsissa. Ja haketta tuodaan Värtanin bioCHPvoimalaan junsvaunuill joiden purkaminen on automatisoitu. Kyllä näitä erikoiseriä on tuotu aiemminkin, mm. käytetty oliivien puristusjätettä. peraatteessa kaikki biomassa käy. Ennen kaikkea Tukholmassa käytetään paljon enemmän lämpöpumppuja ja siellä on tarjolla paljon CO2 vapaata vesi- ja ydinvoimaa. Helenin johtoryhmä/hallitus voisi mennä sinne opintomatkalle !
No eikö suljettu Metsä-Botnia kannattaisi elvyttää ensin. Sijaitsee Kaskisissa hyvin meren rannalla ja aivan lähellä ei muita tehtaitsa. Metsä Group taisi sen aikanaan veloissaan myydä.