Käyttäjän savo'ttamies kirjoittamat vastaukset
-
Totta, polttoainetta meni 5 litraa tunnissa, kahdella 20 l vanhalla öljypöntöllä aamulla aina tankkasin. Hydrauliöljyä , kolmekakkosta, 200 litran pytty (muutin kouran niin, että ottaa teräöljyn sahan paluulinjasta) se maksoi 390 sis alv.
Kolme letkun liitintä piti kiertää uuteen kohtaa ..letkuissa oli onneks varaa lyhentää…näitä aina sattuu.
Sitten omat eväät tietysti…..mutta onhan se syötävä joka päivä, vaikka tuvassa istuu.
”Ja kaluston on täytettävä tietyt ominaisuudet, kuten nyt käyttöön tulevan Woodforce-tietojensiirtoohjelmiston yhteensopivuuden (sekä ajo- että hakkuukoneessa) sekä uusimman version mittalain täyttävän ohjausjärjestelmän”
Hakkasin maaliskuun loppuun asti enskaa 20 000 € arvoisella koneella,puuta kertyi pinoon n. 600 mottia , ei kukaan kyselly onko Woodforce-tietojensiirtoohjelmisto.
Tukkia, parrua, kuitua..ostaja laputti kasat, automies mittasi vaa’alla.
Firmalle edullista puuta, kun hankintalisä oli 15 €, eikä supimusurakoitsijan saamaa 22 €.
Jos työnjälki ei olisi miellyttänyt, reklamaation kohde lähellä….
Kasvinviljelytilalliset tms., joilla aikaa tehdä hankintasavottaa, siellä tututtu siihen , että tilipäiviä on 2-3 kertaa vuodessa.
Ei se ennakko se tärkein asia…vaan metsien tuottokunto ,sen hakkuun jälkeen
Tästä keskustelusta puuttuu jatkuvasti se oleellisin….Paljonko kalliin hakkukoneketjun sopimusurakoitsija saa ensiharvennuksen teosta ja paljonko maatatalous traktoreilla hankintahakkuuta tekevä.
Jos molemmat olisi samalla viivalla lähtötilanteessa, kannattavuus olisi ihan eri.
Tuolla ”lippahattupoikien ”kirjoituksia v 2011, joissa saattaa olla hiven totuuttakin.
Kyllä niihin HVA saikin 80-luvulla sahalla pöllejä tehdessä mäntiä vaihdella.
Puolitalvea ja sahassa ei muuta ollut kuin ääntä, tehot hävinny väljyyden takia.
Vieläkö HVA tehdään yhdellä männänrenkaalla.
Tällä seudulla, jos enskaa myy pystykaupalla, vaatimukset..
Kesäkorjuu , ennakkoraivaus, poistettavien keskikoko 60 litraa.
Nykyisillä hinnoilla tulos kulujen jälkeen +/- nolla ja pilalle sotkettu metsä,
ilman jätkän mainostamaa 35 tn ajokoneen bruttopainoakin.
Suorittavan kannattaa tutustua mitä laki sanoo sopimusrikkomuksista.
”<span style=”font-size: small;”><span style=”font-family: Georgia;”>Sopimusrikkomuksen seuraukset vaihtelevat sen mukaan, kumpi osapuoli on syyllistynyt velvollisuuksiensa laiminlyöntiin. Rikkomusten vakavuus vaikuttaa myös luonnollisesti seurauksiin. Yleensä seuraamus on hinnanalennus, virheen korjaaminen, vahingonkorvaus ja viivästyskorko.”</span></span>
Hakkuusopimuksessa en ole huomannut mainintaa ”kuljetusteknillisistä syistä, puut katkotaan ….”
Olikohan kone hakannut koko talven noilla asetuksilla …vai säädetty kaupunkilais perikunnan leimikolle varttavasten…
Jos koko talven, melkonen vahinko saatu aikaan puunmyyjille.
Jätkälle….teki mieli aikoinaan piiripäälliköltä kysyä, kun ”alamitat” alkoi kelvata kuitupinoon…”ootteko pudottanu kuorintarummun kierroksia, kun pienemmät kuidut ei enää katkeile kuorinnassa ”
Onneksi täällä Savossa kuitupuulla niin hyvä kysyntä ja vaihtoehtoisia ”suorittajia ” pystykauppaakin tekeville, ettei noilla suorittajan mielipiteillä varustettua urakoitsijaa tarvitse metsäänsä päästää.
Jos kuidun päämitta 5,5 m ja rungon viimeisen pölkyn pituus 2,7-5,5 m, ei sinne metsään jää yhtään yli 4 sentin paksuista latvaa.
Kun puun saa kouran sisään , kyllä se kannattaa kuutioida, 6m/sekunnissa karsinnalla sinne 4 sentin paksuuteen asti, ennenkuin alkaa katsella uutta kaadettavaa.