Käyttäjän Sahatavaranlajittelija kirjoittamat vastaukset
-
Pitää myös ymmärtää ne määrät mitä sahoilla käsitellään. Jos tukkilajittelu ajaa 5000 kpl/tukkia vuorossa. 10000 kpl kahdessa vuorossa. Vaikka kaikki menisi 99 %.sesti oikein, sahaan käsiteltäväksi tulee aika monta epäkuranttia tukkia. Ei tietenkään kaikki lenkoja.
Tuohon voisi vielä lisätä, että 90 % sahatavarasta menee vientiin ympäri maailmaa. Pahimmillaan epäkuranttia sahatavaraa siis ajetaan rekoilla sahalta satamaan, laivataan, puretaan laivasta ja jne.
Ylilengot tukit on sahalinjastoissa melkoinen ongelma, kun niitä sitten ajetaan sahalinjaston läpi. Ja niitä pääsee sahaukseen vaikka tukkilajitteluissa on röngtenit ja laserit.
Ensin tukki voi jäädä kuorimakoneeseen kiinni. Seuraavaksi sahalinjaan. Yleensä sahalinjoissa on 4-5 konetta. Sahalinjaan nopeus on jotain 40-220 m/min. Tarkoitus sahoilla olisi sahata yhtäjaksoisesti, eikä irroitella näitä lenkoja tukkeja moottorisahalla ja rautakangella sahakoneista irti. Ja joo useilla sahoilla on kaarisahaus ominaisuus joilla näistä lengoista tukeista yritetään saada sahatavaraa.
Lisäksi lengoille ja muuten viallisille tukeille on ohjelmistoissa määritelty ns varamitta, joka on selvästi pienempi, kun mitä tukeista olisi tarkoitus sahata. Tulee siis vähemmän sahatavaraa kuin olisi tarkoitus.
Seuraavaksi ongelma kertaantuu, kun lenko tukki on saatu sahalinjasta läpi. Silloin siitä tukista on tullut lenkoja/monivääriä lautoja ja lankkuja.Ensin niitä ajetaan tuorelajittelun läpi ”yksitellen”, kun kappaleet ei kulje kuljettimilla vaan hyppivät miten sattuu ja lajittelulinjaa on pysäyteteltävä. Lajittelulinjojen nopeus on n 100 m/minuutissa ja tarkoitus on ajaa ilman turhia pysäyksiä. No sitten ne laudat ja lankut on jotenkin saatu lajiteltua lokeroihin. Todennäköisesti konenäkö lajittelee VI laaduksi eli sekstaksi. Seuraavaksi lenkoa sahatavaraa paketoidaan ”yksitellen” rimapaketteihin sahatavarakuivaamoihin vietäväksi. Paketointilinjastoilla ja rimoituksessa olisi tarkoitus ajaa yhtäjaksoisesti, eikä pysäytellä linjastoa vähän väliä.
Seuraavaksi lengot sahatavarat menee rimapaketeissa kuivaamoihin, jossa sahavara ei ainakaan oikene, vaan viat kertaantuu.Nyt sahatavara on kuivanut ja saatu uuneista ulos ja rimapaketteja ruvetaan purkamaan kuivalajittelussa. Sama leikki jatkuu, kun lengot kappaleet ei kulje kuljettimilla ja linjastoja on pysäyteltävä yhtenään. Kuivalajittelussa konenäkö suurella todennäköisyydellä lajittelee lengot kappaleet hylkylokeroon. Jos jotain saadaan kuivana sahatavara pakettiin, asiakas ei niillä sahatavarakappaleilla tee mitään. Pahimmassa tapauksessa reklamoi sahaa.