Käyttäjän r.ritva kirjoittamat vastaukset
-
Ymmärsin,että konkan tehneet osuuskunnat ajautuvat kuntien syliin.
-Raitapaitoja todella paljon.Kohta alkutaipaleilla joku luennoitsija kertoi,ettei kannata hötkyillä ei ne millään saa linnaan kaikkia asian eteen mitään tekemättömiä mahtumaan.
-Kun vertailee aikoinaan asiallisesti ja tavan mukaan laitettuja sakokaivoja ja nyt putkituksiin joutuvia jätevesiä.Kaivot tyhjennetään loka-autosta jätevesipuhdistamoille ja maksaa jotain.
Myös putkitetuista jätevedet juoksee sinne puhdistamolle ja maksaa maltaita jo rakennusvaiheen aikana.Mitä vielä maankaivuut möyrimiset materiaalit aiheuttavat ympäristölle.Puhdistumisen vertailussa ei mielestäni parempaa tehoa saavuteta.
-Kentät se on jo oma jobinsa.
-Miksei voitaisi ihan kuivattaa peletiksi ja kylvää lannoitteeksi.Tietysti materiaali sisältää paljon kaikenlaista kemikaaliota ja myrkkyjä.Mutta siellähän ne nykyäänkin ovat puhdistamojen jälkeen vesistöissä.
-He jotka nöyrästi heti investoivat olenkin jo ehdottanut 40%korvaus mallia,kuten rajantaakse jääneestä omaisuudesta siirtolaisille korvattiin sodan jälkeen ja tässähä investointi jää käyttäjälleen.Melkoinen ruba kävi menneinä vuosina kun ministerikin pyöritteli silmiään”täytyy laittaa…”
Nöyrimmät vaikka viimeisillä senteillään joutui lähtemään putkitukseen mukaan.Ei muuten ollut halpaa.Ja käyttökään sitä.
Täälläkin paikallinen osuuskunta joutui melkoisiin vastuisiin rakentaja yrittäjän pakrotissa.
Kunnan jätepuhdistamon ylijuoksutukset,karkailut oli jo ennestään tiedossa.Monilta suunnin jopa naapurikunnista putkitetut vain lisäsivät vesiston kuormitusta.Tietääkseni muuallakin on näin tapahtunut.Puhdistamojen kapasiteetit eivät riittäneet.Et tätä mössöä on sellaisenaan monissa kuntien vesistöissä..
Itse pidin asiaa muutoinkin järjen vastaisena alunalkaenkin.Ja viimeisin politiikkojen käyttämää sanontaa lainaten”minulla ei tässä taloudellisessa tilanteessa ole mitään mahdollisuutta lähteä näin kalliita ja tarpeettomia investointeja tekemään.
Mitä sitten puhdistamot puhdistavat typen ja fosvorin.Tuo maa viimekädessä penkataan jonnekkin tienvieriin ja sieltä ne valuu ojia pitkin vesistöihin.Taas lääke,hormoonit,kevyt juomien tai tuotteiden keinotekoiset aineet löytyvät sieltä vesistöstä ja eliöstöstä.
Mielestäni koko juttu on kuin sanoisi-hyvää päivää,kirvesvartta-näin sivusin jo metsä aihetta.Olisi hyvä tietää kuinka paljon enemmän kilpailija maat panostavat taimituotantoon ja keitä nämä maat ovat.
J a niistä hatelikoista voidaan jokainen olla omaa mieltään onneksi.Kun vielä vertaa nykypuun kuidun ,energianpuun hintaa ei yhtään ylimääräistä kustannusta metsiinkään tarvita.
Totta jos taimia tarvitaan ne on siemenistä kylvettävä.Ja harkiten metsiin istutettava tarpeen mukaan.
Kikkailuun ei pidä suostua.Aivan vasta näinä päivinä tuo on tullut esille että harjakaiset alkujaan tarkoitti tuota hevoskauppaa.Harjan nostajaiset rakennuksilla.
Millä nimikkeelä pitäisi metsääkin halkovaa linjan johtojen nostoa vaille valmista sitten nimittää.Pohjan pojat itse kertoi vieneensä karahakan tolpan nokkaan kun ei harjakaisia tai siihen verrattavaa kuulunut.
Josko nykypäivänä voidaan pelkkää harjakaista käyttää yleisnimikkeenä ja itse ikäni olen kuullut vain harjakaisista.Se siitä.Kiitos hyvistä vastauksista.Tiedän,että kuskit tekevät työtään firman mukaan ja näin puolustelenkin vaan kun se suuri firma firman pomo ei kuule.Näyttää todella siltä,että hoidetaan kun on viimeinen pakko.Täytyyhän firman tietää tai ellei niin kyseiseltä isännältä Kun tienpäässä asuu et voiko kulke vaikka ajosuunta ja oikeus onkin päinvastaiseen suuntaan.Pitääkö omistajasta tehdä aina se hattumainen tyyppi kun perää omaansa.
Mitä tulee firman oman metsän osakkuus tiestä ei millään voi riittää noinkin laajan haketettavan puun ajoon ja haketuksen aikaiseen kuormien kuljetukseen.Mielestäni yhtiön on pidettävä tie sille kuuluvassa alkuperäisessä kunnossa.Joka kattaa kunnon olemisen henkilö autolla ajokelpoisuuden.
Normaalilla metsän käytöllä ja puun ulos ajolla,Huollolla ok.Mielestäni tietä ei saa kuormauksienkaan seurauksena rikkoa ja se on saatava normaaliin kuntoon.
Eipä vielä ole vastausta kuulunut tarvitaanko joku lupa puu terminaalin keskittämiselle.
Voisi olla hyvä aivan lehdenpalstoilla käydä asiaa läpi.
Kun olen jututtanut konekuskeja ajokuskeja heistä lähes kaikki ovat ihan asiallisia ja työnsä osaavia,Tuskin tahallisesti vaurioita tekeviä.Näitä kuormia ajetaan kaikkialta.Ulkopuoleltakin.Sama kokeilee josko kukaan ei sano niin anti mennä.Sama yhtiö oli ajattanut haketta yksityisten kautta.jolloin tie tietysti rikkoontui.
Isäntä oli kehoittanut tiellä ajon lopettamaan koska yhteys heille oli toiseen suuntaan eikä matkassakaan juuri eroa.Kuljettaja sanoi,että firman mies vastasi kyselyyn,että saa ajaa ellei ole kelirikkomerkkiä.
Isäntä lopetti keskustelun hän iskee sen merkin heti sillä tie loppuu tähän.Ellei kunnostusta tehdä heti.Vasta tämän tiukan puheen jälkeen kunnostivat ja ajo sai jatkua.
Pitääkö paikkansa,että siitä vaan ellei ole merkkiä.Metsä oli toisen kylän omistajan kulku oikeus sinne.Selailin sivuja ja huomasin vielä harjakais-sivun säilyneen.Vasta nyt oli loppukatsemus.Linja ei varsinaisesti koskenut minua paitsi metsä-autotien osakkaana.
Puheenjohtajan painostuksesta vihdoin elokuulla jonkin verran kunnostivat.Ei vieläkään täysin.Yrittivät vielä venkoilla,etteivät rupea peruskunnostuksia tekemään.jne….kannattaa pitää asian osaisien lujasti kiinni puutteista.Vaikka tienhoitokin oli tarkalleen paperilla ei sujunut ilman omaa aktiivisuutta ei niitä vapaaehtoisesti rakentajan puolelta hoidettu.
Eikä kysymyksessä ole pikku firma vaan toinen niistä karteliin osallistuneista.Hyvä,että alettaisi ihan oikeasti vaatia korvauksia koska sähköfirmat eivät nykypäivänä ole mitään hyvätekeväisyys laitoksia vaan ihan kylmää bisnestä.
Tässä jutussani rakennuttaja oli paikallinen sähköyhtiö.
Maa linjan alla tietysti pysyy omistjalla vaan melkoiset rajoitukset puun kasvatuksesta jopa kuormaamisista on rajoitteelliset.
Linjan kahtapuolta puut eivät saa kasvaa ja pelkillä joulukuusillako tuottoa tulisi.Siis on saatava korvausta ,ettei aluetta voida käyttää metsän kasvatuksen tarkoitukseen.Omistuksesta ei kannata luopua.Miksei siitä voisi lypsää tuottoa jokavuosi sähköfirmalta.Vielä perinteestä.Rakenteilla oleva hakukoneyhtiö jolle sähköä
tullaan toimittamaan tältäkin linjalta kertoo paikallislehdessä,että alkaa olla harjakorkeudessa ja perinteiseen tapaan harjakaiset pidetään.
Linjan vetäjiä tämä tuskin koskee.Aikaa on kulut reipas kuukausi aloituksesta.Edelleen se karahkaksi muuttunut kuusi törröttää yläilmoissa.Johdotkin pian paikoillaan.
Ohikulkijat moottoritiellä ovat asian huomioineet vaan eivät ole
juurikaan tienneet miksi.Joku epäili sen tarttuneen tolpan pystytys vaiheessa.
Harjakaisperinnettä kannattaisi pitää yllä juuri yhteishengen takiakin.
Ehkä ei tämä juttu ihan kokonaan metsästä ollut silti metsiä jäi tämänkin linjan alle melkoisesti.
Millaisiksi metsä-ojitukset korjataan ja kaikki rajotteet metsän käytölle ja kasvulle tai metsä-autotien raskas käyttö.Rikotut portit,
Pahalta näytti lyhyen kelirikon aikainen jälki.