Käyttäjän r.ritva kirjoittamat vastaukset
-
Onko se Kaanaan lähellä.Siellä tuon suunnan nimiä on mutta en tiedä niiden alkuperää.
Siirto karjalaisten perheenä muista kun tuli CARE järjestöltä tanakkaan pahvilaatikkoon pakatut elintarvikkeet.Maitojauhetta,suklaata joka pienen tytön silmissä vaikutti valtavan isolta ja paksulta.Metallitölkki kahvia,lihasäilykettä.Taisi olla joku valkoinen liina jossa joku punaisenristin tai Svetsinlipunkuva kulmassa.
Kirje mukana ,ettei tästä saa missään vaiheessa periä minkäänlaista maksua.Paketti oli -Amerikkalaiselta ystävältänne.näitä paketteja mielestäni tuli muutamia.Meillä varsa sai nimen Care tuon mukaan. Tälläistäkin joulua on vietetty vaikka muistikuvat siitä on vähäiset.Lähete kirjelmä on edelleen tallella.
Eilen radion aamupäivän uutisoinnissa tuo -metsän haravointi-voi miten iloisen naurun sain aikaan.Pitää joskus joku ilonpilkahdus sentään uutisoinnilta tulla.Hyvä oli lähteä pariksi tunniksi kiertelemään käsittelyn alla olevaa aluetta.Sieltä sitä harvoimista voisi tehdä hymy poskessa.Oli mehukkaita suppiloitakin saatavissa.
Tietysti tätä nyt hehkutetaan,vitsinä.Näikö sanoja edes kuunnellut mitä sanottiin.Ei muuta kuin haravoimisiin.
Tietysti tilapäisesti häriintyvät.Joskus jopa itsekkin mutta tasaantuu kohta häiriön poistuttua.Hakkuu tuo tietynmittaista häiriötä tietyn ajan.Viimeistään seuraavana keväänä pesivät entisellään.Paikka löytyy varmasti.
Näin voisikin Sirpalle rautalangalla vääntää,että tilapäisesti ja paikallisesti häiriintyvät.Sitä ne tekee kaikkialla näilläkin alueilla ”joista saa olla ytimessä päättämässä”
Säälittävää miten voi immeinen leipääntyä-meillä ei tahallaan takuulla hakkuilla häiritä yhtään mitään.Lintu siirtyy jos kuulee äänenkin.Palaa kun paikka on rauhoittunut uudelleen.Ei se sieltä minnekkään häviä.Hävettää,että meiltä ”saamme olla ytimessä päättämässä”henkilö kaikin tavoin toimii kansamme elämistä ja tahtoa vastaa.Se on edes vastuutonta.Olisi hyvä viedä Sirpa todellisiin metsiin muutamaksi viikoksi.Ei riitä,että valkoposkihanhet valtaa alaa.Ah.niin ihanasti paskoen.
torppari taidampa lähteä laulelemaan tuota.Jonain kauniina päivänä.Kaiketi kesälomastasi vinkkaat.
Omituinen aloitukseni tarkoitus olikin noita tuntoja riimitellä.
Mikä korostuu juuri tuossa näätä jutussa.Se on ihan todenperäinen.Kuten tuo pienestä asti metsissä oleminen.Mikä nätti naamainen eläin minut nähdessään alkaa kirkua.Jäljitin sen ”metsien kultakurkuksi”Useamman kerran ja aina kirkui.Tai olen niin omituinen,että reagoi näin.
Käveleekö metsänomistaja koskaan metsissään ympäristöä tarkkaillen.Millaisin miettein.
Rane2 selvitteli tuota romantikko sanan taustaa.En minä nyt ihan noin syvällisiä miettinyt.Vain näitä ihmisen tuntoja kun vähä syvemmältä sielua raaputtaa.Mitä nuo populistit sitten lienevät.
Meikä vain katsellessa kuorman purkua metsäkoneesta lanssilla.Kai tuokin sitten tuo niitä alkukantaisia tuntoja lyhemmältä aikaväliltä.
Ehkä nämä metsien immeiset siinä yksinäisessä kiireisessä tekemisessään runoja rustaa.
Mehtäukko oivalsi mielestäni kivasti näiden metsäluokkienkin idyllin.Monista laulujen sanoista löytää jotain hienoutta.Joku kuski oli kuvannut moton istumella maisemaansa ja omaa jupinaansa puiden tai epä onnistumisen puitteista.Liekö kukaan ihan runua pukannut.Ehkäpä siinä ei runoja rustata kun joku hajoaa tai ongelmia tulee.
Metsuri motokuski.Minkä tarkoitit toteutuvaksi?
Ei tässä ole kyse,että omaväki kulkee metsissä sienestämässä tai marjastamassa.Vaan miten ohitettiin maanomistaja siis keskeisin osapuoli ja lähdettiin takomaan,että perintöön,perintöön.uutisoinnit jatkuivat pitkään tällä yksipuolisella toisen omaisuuteen koskevalla jopa rajoitteella.Kannattaa avausta lukea hiukan tarkemmin.
Tuo vinkattu-Karjalaisen pääkirjoitus juttu perustui( rane2)jossa kerättiin nimiä listaan-Pysäytetään Metsähallituksen jne…
Ymmärsin pikalukuna,että olisi tarkoitus yhtiöittää tuokin.Eihän se olisi yhtään vaikeampaa käyttää -jokamiehenoikeuksia-oli se yhtiö tai yksityinen.Tälläkin palstalla on ihan yksityisiä joiden metsiä voidaan surutta käyttää.Oisko tuo jotenkin eliminoitu pois yhtiöitetyllä valtion metsillä.Jos näin niin miten nämä yksityiset olisivat eri-arvoisessa asemassa käytön suhteen.
Tuo asiaa olisi heti pitänyt eritellä vain valtion metsiä koskevaksi ja salliviksi ns.oikeuksien suhteen.
Väännän rautalanka mallilla ellei jotkut asian vähättelijät ole nähneet tai kuulleet tuota syksyn pitkää jumputusta,että maailman aineettomaan perintöön sellaiset tahot ovat asialla jotka eivät tiedä tai ymmärrä,että meillä on myös yksityis metsiä.Eikä jauhajat ole missään vaiheessa olleet yhteydessä metsän omistajiin.Ajattelematta pätkääkään,että saattaisi olla sanottavaa omistajana.
Sen tiedoitusvälineissä jauhamisen jälkeen jää tietämättömälle luulo,että se mikä on su ,on meidän kaikkien yhteistä mutta päinvastoin pidetään omista tiukasti kiinni.Valtion metsistä en sano mitään.Nehän ovat meidän kaikkien yhteisiä.Taitaa rajoituksia niistäkin löytyä.