Käyttäjän reservuaari-indeksi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,511 - 1,520 (kaikkiaan 1,651)
  • reservuaari-indeksi

Tätä metsätouhua on tullu kateltua oman toimen ohessa kohta 20 vuotta. Muutama havainto on jäänyt mieleen: sahat valittaa koko ajan puun hinnasta, Lauri Vaara myös jostain, kantohinta on MTK:n mielestä liian alhhaalla, sama MTK haluaa lisää tukia johonkin…

Joka ikisessä metsänomistajalle suunnatussa lappusessa on niitä 10 kohdan ”muistilista metsänomistajalle”. Jok´iksessä on sen 20 v. ajan ollut ekan kolmen joukossa: Kilpailuta puun myynnit.

Paitsi niiden UPM:n, StoraEnspn ja MG:n asiakaslehdissä sitä ei jostain syystä korosteta.

reservuaari-indeksi

Onhan noita vertailtu:

https://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/57371/B67_netti.pdf?sequence=1

http://www.metla.fi/julkaisut/workingpapers/2007/mwp048.pdf

http://www.metsatieteellinenseura.fi/files/tekklubi/Metsatieteen_Paiva_04112009/karha_kalle_integroituna_vai-ilman.pdf

Lisää googlettamalla.

Noiden lisäksi eri firmojen tuotekehitysosastot miettivät miettimästä päästyäänkin kolmessa vuorossa 24/7/365 että miten puunkorjuun kustannuksia saataisiin vielä alemmas. Jos metsätraktorimenetelmät olisi kustannustehokkaampia niin varmasti firmat siirtyisivät niihin yhdessä yössä. Ei näytä olevan se siirtyminen ihan just tuloillaan…

Vastakkaista näkemystä Suomessa edustaa Lauri Vaara.

Isäntälinjan hankintahakkuissa tilanne voi olla tietenkin toinen jos metsävarustuksella oleva traktori on jo ikäänkuin valmiina ja pääomakulut jakautuu osittain maatalouden puolelle. Koneelle saadan lisää käyttötunteja ja sitä rataa.

reservuaari-indeksi

Solosta ei itsellä kokemuksia, Jonseredista (vm 80 -luku), Husqvarnasta (vm 70-luku) ja Stihlistä (vm 2014) on. Kaikki 3 edelleen käytössä.

En katsonut Echon linkkiä mutta hinnnan lisäksi voi miettiä varaosien saatavuutta, huollon sijaintia jne. Se 300€ ”säästö” hupenee seminopeasti jos noissa tulee ongelmia. Vaikka et amamtiksesi tekisikään niin on mukavampi että kone on kunnossa.

Vaikka perushuollon ja yksinkertaisimmat varaosan vaihdot osaan tehdä itsekin niin joskus noita 70 ja 80 luvun vehkeitä on pitänyt pajalle kuljetella. Se on käynyt suht´ vaivattomasti kun on samassa kaupungissa se huolto.

reservuaari-indeksi

No eihän tässä vikoja kai haeta. Pientä täsmennystä vain. Hyvä että olet tyytyväinen sopimuskumppanin hoitotöiden ym. kaivurien hinnoitteluun ja työn laatuun! Hyvät suhteet on sulla sopimuskumppaniin kun eivät noihin hintoihin katettaan lisää.

reservuaari-indeksi

Jesse:
    ”Tässä ei ole kyse pelkästään puun myynnistä kuten olen jo moneen kertaan maininnut. Tavasta hoitaa metsätaloutta parhaalla mahdollisella taloudellisella tuotolla. Se koostuu monesta asiasta.”

Olen samaa mieltä. Sillä tulopuolella se puun myyminen taitaa olla kuitenkin se tärkein. Minulla jopa ainoa. Siksi koen että kilpailuttaminen on aivan olennaista. Pinta-alat on minulla niin pienet, että puukauppaa teen ehkä 3-4 v. välein, jopa harvemmin. Kuutioita saattaa tosin kertyä vähän keskivertoa enemmän kerralla. Siksi en voi ottaa riskiä että kalikat menisi jonkun MHY:n korjuupalvelun kusetuksen takia plusmiinus nollahinnalla. Niinkuin pelottavista esimerkeistä on saanut lehdistä lukea.

Menopuolella kai jokainen pyrkii minimoimaan hoitotöiden kustannusvaikutukset esim. tekemällä mahd. paljon itse. Ja niitä joita en itse pysty tekemään, niin tietenkin kilpailutan. Esim. kunnostusojitus. Tuskin näistä tulo-meno -kustannusrakeneteista ollaan eri mieltä: tulot mahd. ylös, menot mahd. alas. On yhtä kuin kannattavuuden maksimoiminen.

Vai onko Jessen rivien välistä luettavissa että sopimuskumppani ostaa puut ja tekee (teettää alihankkijalla) välttämättömät hoitotyöt ja tekee ne ilman kilpailutusta vuorenvarmasti kustannustehokkaimpaan hintaan? Sitäkö ”kokonaisuudella” tässä tarkoitat?

Vai onko esim. minun tapani kilpailuttaa myös ne menot mahdollisimman alas sitä vanhanaikaisuutta ja epämodernia jota tunnut vastustavan?

n–>d

reservuaari-indeksi

Täsmennätkö Jesse, ettei kirjoituksestasi vaan jäisi vääriä mielikuvia.

Onko mielestäsi vanhanaikaista kysyä puukauppatarjouksia useammalta ostajaehdokkaalta? Ja uudenaikaista ja modernia myydä vaan yhdelle, kysymättä tarjouksia muilta?

reservuaari-indeksi

No jopas…en kyllä misään vaiheessa kokenut että minua olisi halveksittu. Enkä löydä oikein sitä kohtaa että missä tuo tunne edes olisi voinut teoreettisella tasolla tulla.

Usein paras tarjous on tullut sopimusfirmalta, mutta ei aina.

Mistä sitä edes arvaisi että ei-sopimuskumppanin kokonaistarjous on parempi/huonompi (vaikka sen 25%) jos siltä ei edes pyydä tarjousta. Minä en ainakaan osaa arvata.

Se kun tuppaa puukauppa olemaan aikaan sidottu, puun tarpeet, hintataso jne vaihtelee. Ja kun ne hakattavat kuviotkin taitaa olla aika erilaisia…

reservuaari-indeksi

Joissain kirjoituksissa on jotenkin luettavissa että sopimusasiakkuus vaatisi että tietylle firmalle myydään.

Ainakaan UPM:n kanssa näin ei kohdallani ollut. (Nythän UPM on lopettamassa koko sopimusasiakassysteemin.)

AikoinaanUPM:n edustaja kysyi minulta että haluatko soppariasiakkaaksi. Kysyin että mihin sitoudun. Vastaus. ”no pitää muistaa ainakin meiltä kysyä tarjous…” Rupesin sopimusasiakkaaksi.

Siiinä kaikki. Tarjoukset olen kysynyt aina kaikilta ja MHY ei välissä säädä. Kirikierrokselle 2 parasta tarjousta eikä senkään jälkeen ollut pakko myydä jos ei hintataso tai muu mielyttänyt. Useimmiten kyllä myin, enkä suinkaan aina sopimuskumppanille.

reservuaari-indeksi

Kuusessa ollaan:
    ”Noi teroituskoneet ei poista pahinta viilaajan ongelmakohtaa, eli purupiikin säätöä.”

Olen eri mieltä. Itselläni käytössä yhteensä kaksi halpismallia, kaksi osoitetta. Toinen Bilteman sininen ja toinen viininpunainen muistaakseni Einhell (tms.)

Kokemukset molemmista myönteiset. Nopeasti käy ja lopputuloksena ottavat ketjut. Itse olen kokenut nimenomaan purupiikin madaltamisen työläimmäksi vaiheeksi ja siihen koneet soveltuu hyvin kunhan ei polta liian paljoa jolloin helposti tulee metallijäystettä. No, nekin lähtee kyllä sahatessa välittömästi luontoon jos ei huvita vielä viilalla viimeistellä.

Mutta siis pienellä sipaisulla saa myös purupiikit mahdallettua tasakorkeuteen. Itse olen tehnyt sen käsivaralta, toki säätäen laikan korkeuteen stopparin.

Omat sahailuni aika vähäisiä mutta viiden ketjun kierrolla teroitustunti osuu aika harvakseltaan. Juuri noin kuten edellä, metsässä en viilalla pahemmin jynssää vaan teroitettu uudenveroinen repusta tilalle. Samalla tulee rapsuteltua pahimmat töhnät sen kannen sisäpuolelta niin sahan painokin kevenee samalla..;)

reservuaari-indeksi

En ole varma osuuko tarpeisiisi, mutta jotain tuon tapaista on tullut harrastusmielessä töherrettyä.

Netin maastokartoissa (muistaakseni karttapaikka) saa hiirellä piirrettyä vaikka ilmakuvaan viivan (ringin) jonka avulla saat pinta-alat haluamallesi kuvioille. Ei supertarkka mutta ainakin omiin tarpeisiini riittävän.

Jos ei photoshoppia huvita ostaa tai varastaa niin ilmaisohjelmista mainittakoon Gimp. Olen vanhoista paperisista kuviokartoista skannannut digiversiot ja Gimpillä tehnyt tuota kuvioyhdistelyä ihan kelvollisin tuloksin. Ei noille muokatuille vielä pahemmin tarvetta ole ollut mutta huvikseni kokeillut. Omat kokemukset Gimpistä myönteiset, vaatii kyllä jonkin verran kuvankäsittelyn hahmottamista.

Helpointa olisi tietenkin jos saisi Metsäkeskukselta suoraan oman tilan kartat sähköisessä muodossa mutta en tiedä antavatko. Toisaalta nuo kokeilemani skannatut ajaa kyllä lähes saman asian.

Esillä 10 vastausta, 1,511 - 1,520 (kaikkiaan 1,651)