Käyttäjän reservuaari-indeksi kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,501 - 1,510 (kaikkiaan 1,651)
  • reservuaari-indeksi

Motolla on tehty. Harvennuksen yhteydessä, sinne asti saavat mulla seistä siemenpuutkin. Saati sitten muut ylispuut.

reservuaari-indeksi

Eihän tuo kallis ole. Näyttää sivujen mukaan toimivan Excelin päällä.

Jos kiinnostusta riittää niin sen nelikymppisen voi säästää tekemällä Excelillä ihan oman kirjanpidon. Googlettamalla löytyy Excelin perusteista ilmaista materiaalia vaikka kuinka plajon, Youtubesta opetusvideoita Lontoon kielellä. Peruslaksukaavoilla ja summa-funktiolla pääsee jo pitkälle.

Office 365 on ilmainen ja samalla saa verkkoversiot monesta muustakin ohjelmasta (Word, PowerPoint, OneNote…). Onedrive-tallennus ja tiedostojen jakaminen niin halutessaan. Open Office, joka sisältää taulukkolaskentaohjelman niin ikään ilmainen.

Itse olen linkittänyt jopa kuviokartat Exceliin niin että puustotiedot kuvioittain, omat muistiinpanot ym. oleellinen päivittyy laskentataulukoihin. Ei ole isommin käyttöä ollut mutta huvikseni tehnyt ja omasta mielestäni olen saanut aika toimivan kokonaisuuden. Mielstäni omani on parempi kuin Motti-ohjelma aikoinaan. Metteen en osaa verrata kun en ole tutustunut, liekö samasta asiasta kysymys kun on nimet niin lähellä toisiaan.

reservuaari-indeksi

Onko siinä Antonilla logiikan ilmaveivi kun ketut linnnunpoikien syöjinä lisäävät lintukantoja. Sudet hirvien syöjinä taas Sirkuittisen mielestä vähentäisivät hirviä.

Sitäpaitsi niillä pienpedoilla ei ole merkitystä varsinkaan myyrin eikä kovin paljoa kanalintujenkaan määrään. Kanalintupoikuiden määrään säätelee pitkälti alkukesän säät. Niin siellä Värriössä kuin muuallakin.

Kysy vaikka siltä sahalan paroonilta niin se kertoo sulle asian oikean laidan…;)

(yksi s-kirjain väärässä paikassa)

reservuaari-indeksi

Vähän heikompaa ennustetaan kuin viime vuosina, jos tarkoitat että jätät siemenpuita pystyyn. Jos meinaat ostaa niin se siementen saatavuus on aika vakaata koska ne säilyy ja siten vaihtelu vähäisempää.

http://tapio.fi/vuodet-eivat-ole-veljeksia-viilea-kesa-vaikuttaa-myos-mannyn-siemensatoihin/

Hinta pyörinee edelleen ~180 €/ha luokassa metsikkösiemenillä. Nousee vähän jalostusasteen ja itävyysprossan noustessa.

reservuaari-indeksi

Laskeviin hintoihin myin minäkin.

Vuosi sitten ensiharvennuksen, puuta lähti 70m³/ha ja taisi olla tasan 10€/m³. Eli 700€/ha (brutto). Pystyyn jäi saman verran ehkä vähän enemmän. (= 1500 €/ha)

Tänä syksynä myin (pystyssä ovat vielä) kuusitukkivaltaisen leimikon. Hehtaarihinta aika tarkalleen 10-kertainen. No, sieltähän lähtee latvoista ym. kuitua myös.

reservuaari-indeksi

En ole konemies, vastaatkoot he oman asiantuntevan näkemyksensä.

Muutaman kerran olen ennakkoraivauksen itse tehnyt, usein myös en. Ainakaan Pohjois-Karjalan suunnalla tuota ei erityisemmin vaadita (edes keskustella) -siellä on kai sellaiset konemiehet jotka osaa vähän tiheämmässäkin mennä… Ja aina on jälki ollut mielstäni hyvää ellei erinomaista.

Neuvona olen saanut että ne selkeästi puiden väleissä olevat risut ei niinkään haittaa kunhan tyvi näkyy ja on ”puhdas”. Toisaalta kun raivasin niin tuli ne välitkin otettua melko tarkkaan. Ajattelin jotenkin niin sen asian että ne samat onkivavat ei siinä törrötä riesana vielä istutusvaiheessa.

reservuaari-indeksi

Sympaattinen kirjoitus Potifarilta. Ehkä tunne siksi että osui niin lähelle omaa tilannettani. Melkein kaikilta osin. (eikä vodkaa ollut taustalla lähellekääm Antonin tasoa)

Mamut on tervetulleet töhin taimkoihini, vaikka kevytraivaukseen. On muutama ollutkin, joskin samalla suomalaisia mukana. Kertoivat ne kantasuomalaiset ”tyonjotajat” että hyvää työtä ja asenne kohdallaan. Nyt ei ollut kyseessä nämä akuutti-Syyrialaiset vaan 3v sitten tilanne.

Ei minun kohdalla pidempiaikaista työsuhdetta valitettavasti syntynyt. Lähtivät kai ns. maalikyliin.

Potifa olikin Potifar

reservuaari-indeksi

Näin metsänomistajan näkökulmasta jos pystyyn saa mäk 10 €/m³ ja hankintana 27 €/m³, niin ei ihan JätkätPätkän hinnoittelu innosta. Jos se lähikuljetus maksaia tuohon päälle vielä vaikka 5 €/m³ niin pitkäksi taitaa hinta mennä.

Työn jäljestä kovasti puhutaan. Omilla harvennuskuvioilla ensiharvennukset moton tekemänä, ei ole ollut koskaan jäljessä moittimista.

reservuaari-indeksi

Portimo ja koivunkaataja kyseli levityksen hintoja. Viimeisin tuhkalevitys talvelta 2013-2014 Savo-Karjalan alueelta. Traktorilevityksenä 30 € / tn. En nähnyt vehjettä, mutta puhelimessa urakoitsija kertoi sen olevan keskipakolevitin.

reservuaari-indeksi

ei osunut

Esillä 10 vastausta, 1,501 - 1,510 (kaikkiaan 1,651)