Käyttäjän reservuaari-indeksi kirjoittamat vastaukset
-
Näköjään osu ja uppos, hyvä! Se oli luultavasti tuo Maalaisliitto-maininta mikä sai Visun veren taas täällä kertaa kiehumaan.
Aika kevyttä näyttää olevan lukijoiden keskuudessa tietämys siitä miten media toimii ja miten sitä hallitaan. Kaikki tietää (myös luonnonsuojelijat) että ei ne mustikat sieltä minnekään ole kadonneet mutta sillä saadaan synnytettyä se mielikuva että ne on katoamassa. Se on se pointti, ja samalla metsäsektoria viedään kun laskiämpäriä 6-0.
Tiedoksi sinne Visun MtK:hon, niitä on ihan ammattilaisia saatavana siihen mediasuhteiden avuksi. Kun ei näköjään itsellä oikein substanssi riitä.
Aamusta tuo nimien kerääminen ollut käynnissä ja pian 6000 nimeä listalla. Tahti suurin piirtein 1 000 nimeä/tunti.
Olisi kiinnostavaa jos etujärjestömme MTK (heh..) ja Maalaisliiton muut metsäjoukot polkaisisivat vasta-aloitteen ”pidetään avohakkuut vähintään tällä tasolla ja kenties lisätään…” -tyyppisesti. Saataisiin vertailukohtaa ja aito kisa käyntiin! Punnittaisiin millä puolella ne on strategiat ym. ajan hermolla olemiset paremmin hallussa.
Aloitehan (jos/kun 50 000 täyttyy) luovutetaan eduskuntavaalien jälkeen -vastaanottamassa ei näillä näkymin ole Maalaisliitto-vetoinen hallitus. Ei tartte Kimmon ottaa kantaa.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/3184
Tuolla voi käydä kannattamassa.
Samalla kun silmäilin aloitetta läpi (n. 5 min), niin allekirjoittajien määrä lisääntyi +150. Alkupiikki toki, mutta luulisi tuon saavan heittämällä sen 50k.
Ja lisätietoa aiheesta:
http://avohakkuuthistoriaan.fi/
yt Reva-Gunnar
Muutamalla ns. porvaripuolen nuorella ja terveellä edustajalla näyttää unohtuvan että omasta ns. työtulosta (mukayrittäjyystulo) reilusti yli puolet tulee erilaisina subventioina.
Niitä eri subventiomenoluokkia onkin kertynyt muutama sata sinne valtion menopuolelle. Yhteisvaikutus muutama miljardi/v.
Vahvasti kannattamattoman panos 2 – tuotos 1 -harrastepuuhastelun melskeessä ei jostain syystä tule mieleen ne veronmaksajien rahat. Ja vielä lisää pitäsi saada…eh. Ihan että ”oikeat työntekijät”!
Tolopainen: ”Jos ensiharvennuspuusta saa vain 10€ kiinto, ei metsään motoa ja raskaita koneita kannata päästää vahinkoa aiheuttamaan.”
No mitäs vahinkoa ne motot siellä harventaessaan aiheuttivatkaan verrattuna harvennuksen hyötyihin?
Jos niiku taloudellisesta tulokulmasta kysymystä lähestytään, ja sitäkin puunmyyjän vinkkelistä.
Ne harvennukset menee ainakin itselläni usein päätehakkuiden kyljessä. Kun ei itse huvita niitä puita kantaa minnekään. Ja rahana helpompi säilyttää.
yt H. Huitsu, MMM
Pieniä lekoja täysinä useita.
En nyt löytänyt tähän hätään sitä SE-tarjousta. Mutta lopputuleman takana olen edelleen. Mitä lopulta maksoin, löysin.
Laikkumätästys 340€/ha (sis. alv)
Taimet kuusi isoppakku 0,255€ kpl. O-kummun Markulta
Istutus 0,1€/kpl. Kannoin taimet itse kuviolle reaaliajassa, kuljetin miehet kuviolle (siis automatkat), jokaiselle leivät, makkarat ja lasagnet ja pari keskaria + tupakat ym. härpäkkeet ja kannabis-tuotteet.
Mikä vitun pihi ja lopputulos? Ulvoen tulevat töihin, ketkä pääsee. ☺
Joko Tohmajärven metrisen hanget edes vähän painuu? Vapun aikaan siellä suunalla meinaan olla.
Ennen kuin Harjavallan Haapakeisari vastaa, niin heitän oman kokemuksen väliin.
Aukkoa pyynnöstäni tehtyään SE tarjosi uudistamispalveluaan: laikutus, taimet, istutus. Hinta X.
Järkkäsin laikutuksen itse (yksi puhelinsoitto). Taimet (yksi puhelinsoitto). Istutus (yksi whatsap-viesti). En tosin ihan TESsin mukaa maksanut istuttajille ja olin itse mukana putkittamassa. Laskennallisesti omalle työlle palkka. Laskin taimien haun ajokilometrit polttoaineen kulutuksen mukaan (yht. <50€). Puoli tuntia omaa työtä: googletus taimista ja viestien naputtelu.
Tikkasin nuo työn valmistumisen jälkeen Exceliin ja 400€/ha tuli plussana kotiin päin verrattuna SE:n supersopimussuperasiakastimanttitarjoukseen.
Repikää siitä sopimusasiakkaat! Tosin olen itsekin sellaisia joka firmaan suuntaan sattuneesta syystä.
Ja siitäkin jarrusta näyttää se tehostin puuttuvan.
Ollaan aika pieni lastu lainehilla täällä Euroopan perillä. Nokiassa oli pitkäksi aikaa hyvää. Onneksi on vähän jo uusia Rovioita ja vanhempaa Konetta ym. oikeasti innovatiivista. Bulkilla (esim. sellu, lankku..) mennään kuitenkin aika vahvasti eikä mullistavaa näytä ihan jatkuvalla pukkaavan.
Tässä raaka-aine -puolella on kyse pitkälti globalisaatiosta. Kun veli-venäläinen myy nigerianpoijjalle painekyllästettyä niin ne ympäristonormit ym. vastuullisen tuotannon periaatteet voi olla enempi taka-alalla kuin tilanteessa missä suomijamppa kauppaa samaa kamaa esim. saksalaiselle.
Pahoittelen otsikon aiheesta lipsumista. Jätän kuitenkin kopioimatta kaikki tänä aamuna lukemani uutiset.
Mulla on sulle Tolopainen myytävänä monia puulajeja. Sovitaan kuutiohinnaksi kaikille 5000€. Koska oletan että teet niistä soittimia: kitarat, viulut ja kanteleet etc. Noiden esimerkkisoitinten loppuhinnastako lasket sen puun kantohinnan?
Mulla on myös ratakiskon pätkä autotallin nurkassa. Saat sen multa 1,5 miljoonalla . Jos vaikka taivuttelet siitä Rolexeja ihmisten ranteisiin aikaa näyttämään.
Tämä ns. keskustelu on sukua haihatteluille, joissa kuvitellaan että raaka-aineen hinta yllättäen pompsahtaisi pilviin kun puulle keksitään uusia käyttökohteita. Voin kertoa teille tolopaisille salaisuuden. Ksylitolin (suom.koivusokeri) keksiminen ei varsinaisesti nostanut koivun kantohintaa. Eikä myöskään se, että joku valmisti 50 erittäin hienoa moottoripyörän kattetta vanerista.
Se kertomus, missä tuiki tavallinen koivukuitu muuttuu avaruusteknologiateollisuuden tarvitsemaksi erikoisvaneriksi, on luettu täällä kovin monta kertaa. Niitä puita kasvaa tiheässä vain palstan ehdottoman eliitin maalaisliittolaisissa mielikuvitusmetsissä. Aika kaukana reaalimaailmasta.
Oho. Täällä päin hyvo jos >60 menee.