Käyttäjän reservuaari-indeksi kirjoittamat vastaukset
-
Kiitos, isäntälinjan homma alkaa hahmottumaan. Ammattikielellä, niiku hankintana.
En ole Stihl 192:lla kuitupuuta isompaa koskaan kaatanut mutta tuskin se kummempaa on tukkipuunkaan kaataminen. Jos saha lähtee käyntiin.
Jos tulevien raivausten yhteydessä (yleensä 3pv/kesä), siinä sivussa, pätkin sen aukon ja harvennan ne enskakuviot. Tarvitaan vain rattorikuski joka ajaa ne tien varteen ja joku rekka joka vie ne sahoille ja tehtaan portille. Tai ha:n peräkärrillä (pit. 3m), kuten sikari neuvoi.
Itse en ole koskaan rattorin sisällä käynyt, enkä saisi sitä edes käyntiin. Kerran olen livenä nähnyt laikutuskoneen työssään. Moto kyllä kiinostaisi omistaa, mutta sen käyttämiseen sattaa löytyä seitinohuita hankaluuksia. On kai siitä youtubessa videoita, joiden katsomisen jälkeen sekin onnistuu.
Minä olen Jovainin puolella. Haluan vastustaa kaikkia kartelleja ja osallistua kilpailutukseen myös puunkorjuun osalta (ymmärsin, että siitä olisi kysymys).
Mulla on menossa kohtsillään päätehakkuuseen aika monta ha julmaa kuusikkoa.
Kalustoa löytyy kyllä omasta takaa: mm. 3 raivuria, Stihl 192, turvahoust ja kengat, henkilöauto ja siihen peräkärri.
Miten toimin, että saadaan tämä korjuupuoli kilpailutettua parhaalla mahdollisella tavalla?
Kun luin otsikon tarkemmin niin lisäys: Päätehakkuukuusikon kylkeen menee yli 5 ha ensiharvennusta. Tilalle matkaa kotiovelta rapiat 500 km. Puiden luo matkaa metsäautotieltä alle 400m.
Maalaisliiton osalta tiedot löytyy helpoimmin Nuorisosäätiön oikeudenkäynnin pöytäkirjoista, niitä tulee tosin lisää vielä vuosia.
Yleisemmällä tasolla asiaan voi tutustua esim. tuolta (lisää Googlettamalla):
https://www.vaalirahoitusvalvonta.fi/fi/index/vaalirahailmoituksia/ilmoituslistaus/EV2015.html
Kiistatta kuutiot kohdillaan, sitäkautta hiilen sidonnat ym. siihen liittyvät härpäkkeet.
Kannaotot ei oikein riiitä kun ei konkretisoidu toimintaan. Pitäiskö perustaa peräti uusi työryhmä!
Miten lie sitten käyny maalaisliittovetoisella systeemillä, vuosikymmenien perspektiivillä: lajien lukumäärät, monimuotoisuudet ja muut kohkaamiset.
Ai niin, onhan ne tietenkin kunnossa kun on ne Rion sopimuksetkin allekirjoitettu.
Pointti ei ollut ideologisten siementen itämisissä tai köyhyystutkimuksissa. Metsien yksipuolistaminen on toki yhdistettävissä Maalaisliittolaiseen kontekstiin.
Sen sijaan agraariaikaa ihannoivalla klikillä väitetään olevan monopoliasema hirvipolitiikan suhteen. Sen määritteleminen ei taida olla yksittäisen mo:n peukalon alla. Mahti-Tolopaisellakaan.
Hei vaan kiilusilmäiset pussihousut!
Toisessa viestiketjussa joku epäili että taimikon omistajan painajainen on maalaisliittolainen metsäministeri. Kuulemma olisi jonkun puolueen hallitseva konsortio MMM-MTK-MHY-Riistahallinto, joka estää esim. järkevän hirvipolitiikan.
En oikein usko että näin voi enää 2019-luvulla olla. Tuon kirjoittaja (ei sanatarkka, olikohan Planter alkuperäisen takana) taitaa olla palstan ehdottomalle eliitille uskollisena hieman vainoharhaisuuteen taipuvainen.
Onko keskustelupalstalaisilla tarkempaa tietoa?
yt Gertrüd
(Reva-ryhmän vaikutusosasto. Uuden hallitusohjelman linjaukset täyttä päätä käynnissä. Kiirettä pitää. Pitkän loman jälkeen kiihtyvätempoiseen lobbaukseen taas totuttelemista♥)”Jos jotain ei tehdä tosissaan, kohta sitä ei tarvitse tehdä ollenkaan.”
Olettaako Visapallo, että mikäli hänen tavallaan ei toimita niin tuho seuraa. Että olisi joku kollektiivinen metsänomistajien joukko yhtenevine tavoitteineen, menetelmineen jne.
Oliko niin että ne kaikki muut kuin Visakallon menetelmien kaltaiset on huonompia, vääriä tms. Esim. viitaten rahan tarpeeseen, korkotavoitteeseeen, monimuotoisuuskysymyksiin, totaalirauhoittamiseen ym.
Jos näin, niin pitäisikö se koskea asunto-osakkeen omistajia, pörssisijoituksia, polkupyörän omistamista jne.
Kuulostaa aika vahvalta omaisuuden suojan dissaamiselta.
Onko tämä laajemminkin maalaisliiton ajatus?
Ainakaan minun istumissa pöydissä ei ole, mutta kenttäväellä ja joillakin rivijäsenillä näyttää olevan eriäviä mielipiteitä.
Aihe on tosiaan ML:n keskusteluissa ollut paitsiossa. Sinänsä ihan tärkeä asia.
Historiassa oli vaan sellainen n. 15 vuoden jakso (2000-2015) jossa joka ikinen ketju päättyi myyriin. Ja se oli ihan tauotonta tykitystä, vielä edelleen näkee rippeitä. Oli sitten kysymys raivurin teroittamisesta tai moto-kuskin ajotaidosta, kaikki oli samaa henttosmyyräkettuperkelesupisöisinemyös horinaa.
Ihan tolkutonta, ette uskoisi jos näkisitte.
No, muutaman vuoden mm. aktiivisen kirjoittaja-aktiivisuuden (kai siihen jo ML ja oikeusoppineetkin otti kantaa) myötä tuo spämmäys saattiin loppumaan. Se savotta ei keskustelupalstan ehdotonta eliittiä näyttänyt paljoa kiinostavan, vissiinkin pelotti niin pirusti.
Mutta asiaan. Syklejä tulee ja menee. Ainakin minun tiluksillani ei ole mainittavia tuhoja sattunut (kopkop). Nyt on kyllä otolliset 8 ha kuusen pientä taimea kahdessa kuviossa, niin jos sattuu niin muutan kantaani mihin suuntaan vaan ja aloitan loukkupyynnin. Ellei se sitten ole myöhäistä jos ne on jo syöty.
Nuo taimikot Mikkelin länsipuolella.
Markus
puuntuotatjien edustaja tulevissakin neuvotteluissa eduskunnan ja tulevan hallituksen suuntaan (ei MTK:n tai muun höpöhöpön, vaan oikeasti vaikuttavan organisaation kustannuspaikalla toimivana)Ei tule muuta mieleen kuin että asenteiden tattis muuttua. Aika paljon on vielä puhetta, jossa ammutaan valkopersetikat ennen kuin muut huomaa että niitä minun metissä on. Noin niiku esimerkkinä.
Taloudellisesta puolesta ei ole kysymys, oikeastaan kai päin vastoin. Turha puupeltomaisuuteen pyrkivä sliippaaminen aiheuttaa kustannuksia, jos nyt ei sitten muuten niin omana työnä raivurin polttoaineen kulutuksessa.
Kokonaisuutena sattaa vaatia uuden puuntuottajasukupolven, joka on paremmin perillä luonnonarvojen suhteen. Ihan kun pitäisi olla käytännön tasolla, eikä vaan juhlapuheissa ja julkilausumissa. Mahdollinen tilanteen paraneminen tuota kautta saattaa viedä vuosikymmeniä.
Ei näytä olevan myelin porukoilla turhan tiheä harava kun etsivät uusia eläkkeen maksajia. Hehtaarirajat paukkuneet yli jo 10 vuotta sitten, eikä ole kukaan ottanut yhteyttä että myeleitä tartteis ryhtyä maksamaan.
Markus