Käyttäjän reservuaari-indeksi kirjoittamat vastaukset
-
No nyt se autioituminen toppasi kun Suomi-Neuvostoliitto -seuran pitkäaikainen puheenjohtaja Katri Ilona Kulmala (maalaisliitto) aloittaa alueellistamisohjelman, missä mm ELY-keskusten toiminnot siirretään Tornioon.
Maalailiittolaisilla tässä aihepiirissä ansioluettelo onkin kunnossa. Aikanaan Fimea pakkosiirrettiin Kuopioon. Kukaan ei siirtynyt. Asiakkaista 95% on edelleen pääkaupunkiseudulla, loput ulkomailla. Lääketurvallisuus vaarantui kun asiantuntijat irtisanoutuivat sankoin joukoin. Säästöä ei syntynyt vaan päinvastoin helvetilliset lisäkustannukset.
Mutta mitäs siitä reaalimaailmasta häiriintymään . Saahan sitä valoa säkillä pimeyteen kantaa. Siitähän tässä koko subventiovirrassa on vain ja ainoastaan kysymys.
♥ Kerttu
turvekauppias, TammisaariEi kai sitä mahdollista FSC-hinnankorotusta kukaan pysty sanomaan. Jokainen kauppa on erilainen ja viimeinen euro, 2 tai puolikas kuutiohintaan on neuvottelukysymys. Ainakaan minun puukaupoissa ei ole kukaan koskaan maininnut mitään sertiä -korkeintaan lyhyesti sivulauseessa.
Eikä sitä sertiä mulla olekaan näyttää, koska en kuulu MHY:n kautta mihinkään tuollaiseen, saati muuten. Aina olen puut saatua pystyyn myytyä ja hintoihin olen ollut tyytyväinen ottaen huomioon kulloisenkin markkinatilanteen, keskihinnat, tarjottavan leimikon laadun jne. No, ainahan sitä enemmänkin voisi hintaa toivoa. Reva-Matti myy harvoin, mutta useamman tuhat kuutiota kerralla. Se saattaa auttaa hintaneuvoitteluissa ja sertitkin näyttää jäävän kaupan teon tohinassa taka-alalle.
Matti
Mulla on mökkisahana 1970-luvulta perintö-Jonsered, tarkempaa mallia en muista. Käynnistysnarun ja sytytystulpan (varmuuden vuoksi) siihen olen kertaalleen vaihtanut. Teräketju muutamaan kertaan. Reilu 15 ha on siinä osoitteessa metsää ja tuolla olen tuulenkaadot, pystyyn kuivaneet yms. saanut aivan hyvin korjattua. Samoin jos on tarvinnut raivurin jäljiltä rankoja kerätä polttopuuksi.
Aina on lähtenyt käyntiin, käytössä monta kertaa vuodessa, ja hyvin toiminut muutenkin. Markkina-arvo lienee 30€ paikkeilla. Tämän kyseisen yksilön hinta kuitenkin 500€, joskaan ei ole myyntihaluja/-tarvetta. Eikä toisaalta ”ammattisahan” ostotarvetta.
Martti
Niin. Sen sianlihan sijaan Kiinaan kannattaisi viedä puhdasta rahaa esim. 2€/kg verran. Jäisi logistiikka turhana pois, ja tulisi halvemmaksi veronmaksajille. Nythän viedään liha ja kerroin X:llä rahaa mukana.
Ennen kuin ehditte kiljua kitapurjeet ulkona: viedään sitä selluakkin ja teollisuutta tuetaan. Teollisuuden tuet yhteensä muutama sata miljoonaa/v. Mutajusseille rapiat 4 500 miljoonaa/v.
Asiasta toiseen. Mihin suuntaan ne rahavirrat Suomen sisällä kulkikaan. Oiko ne nyt varmasti maalta kaupunkeihin päin, kuten maalaisliittolaiset peräkammarin työtä vieroksuvat täällä(kin) yrittää uskotella.
♥ Kerttu
https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/politiikka/artikkeli-1.491946
”korvaamattomia alkutuotantopanoksia”
tarkoitat varmaan että kun esim sian lihan tuotantoa tuetaan 2 euroa/kg ja sillä saadaan 1 euro/kg edestä lopputuotosta niin saattaa siinä olla vähän korvauksia välissä ts. ei ole ihan ”korvaamatonta alku tuotanto panosta” Tietysti kansan talouden kannalta voisi kysyä onko järkeä mutta kai siinä maalais liiton mielestä on
ai ne rauta vaaralla asuvat, joille pumpataan kelan etuuksia 3600 €/capita/v, saisivat omin voimin tulo rahoituksen kuntoon sillä tuottavallatyöllään laita Puuki metsä yhtiöille postia että siirtävät pää konttorinsa vaalaan kyllä ne suostuu kunon perustelut noinkin vahvat on myös varmasti totta että valtion maksamat tasaus virrat kulkeekin juuri toiseen suuntaan kuin mitä kaikki laskelmat osoittaa ne on vaan poliittisesti tehty näyttämään niin että maalaiset ei muka maksaisi koko maan kehitystä ja hyvin vointia
tuohon voisivielä lisätä että länsi metron olisi espoolaisetmaksaneet selvällä seteli rahalla jos ei tarvitsisi joka vuosi laittaa muutama sata miljoonaa maakuntiin valtion osuus järjestelmän kautta muutaman kymmenen vuoden ajan mutta niinhän siinä kansan sadussakin joku kantoi säkillä valoa pimeyteen
Ja kun niiden 3000 Savukoskelle hajasijoitetun hanget kaavitaan, niin nokea ei olekaan. Ja jätevedet maalla ei saastuta.
Niille samoille hajasijoiteuille tehdyt tiet ei vie pinta-alaa luonnolta. Asfaltilla tai ilman.
Sillä ”epämieluisalla” metrolla sen 3000 ihmisen kuljettaminen on huonompi vaihtoehto kuin että jokainen ajaa h-autolla 150 km suuntaansa kioskilla piipahtamaan.
Voi tokkiinsa teirän kanssa… ♥
Kerttu
Mitenkähän tuo asumistiheys vs. ympäristöystävällisyys nyt meneekään.
Hki:ssä asuu 3000 ihmistä/km². Savukoskella 0,16 hlö/km².
Jos Savukosken kuntaan laitettaisiin tasaisesti 3000 hlöä/km² ja laitettaisiin tasaisesti ajelemaan henkilöautoilla kauppaan ym. asioille. Jäteauto heittäisi kevyttä lenkkiä ympäri Savukoskea. Mahdollisia lapsia ajelutettaisiin kouluun jne. Jokainen torppa lämmitäisi ”ekologisesti” puulla, jokaisella oma sauna tietenkin. Tiet ja sähkölinjat vedetään joka mökkiin.
Saman suuruinen 3000 ihmisen porukka Hki:n yhdellä neliökilometrillä kävelisi/fillaroisi niihin muutamaan kauppaan tai ajelee joukkoliikenteellä. Lapset kävelee kouluun. Jäteauto heittää erittäin keskitetyn lenkin pari kertaa viikossa. Jätteen eri jakeet kierrätetään tehokkaasti ja käsitellään asianmukaisesti, eikä heitetä pellon reunaan. Lämmitys tulee keskitetysti kaukolämmöllä jonka tuotantolaitoksen piipun päässä on uusimmat filtterit.
Listan esimerkkejä voisi jatkaa loputtomiin. Maalaisliittolaisen ihanne-elämisen tyylin ihannointi ympäristömielessä (Ravinnetta vesistöön vaan niin perkeleesti!) taitaa olla ihan yhtä absurdia kuin ”koko Suomi asuttuna” -hokeminen tai ylipäätään maalaisliiton väittäminen ympäristöstä välittäväksi joukkioksi. Sallikaa minun nauraa.
♥ Kerttu
Lopetetaan molemmat! Ja yritystuet siihen samaan syssyyn.
Köyhät kuolee pakkaseen ja 25 000 tukiuunoa (puolet?) joutuu etsimään oikeita, tuottavia töitä. Kansantalous pelastuu siinä sivussa ja rahaa jää yllin kyllin oikeisiin, tuottaviin asioihin: koulutus, tutkimus-ja tuotekehitys. Muutamia mainitakseni
Ruokaa sadaan kyllä, laadukasta ja edullista. Vaikka sitten ulkomailta.