Käyttäjän Remie kirjoittamat vastaukset
-
Pitää paikkansa, ja kun vaihtaa välillä paikkakuntaa niin taas on opeteltava asioita alusta.
Remie 27.9.2019, 19:08Kiitos A.j
Voi harmi, en pahastuisi vaikka metsäni olisi kaikki noita solakoita kuusia. Katsoin aamulla taas niiden siemeien kohtaloa , ei ainoatakaan tainta, laitoin jopa kokonaisen kävyn maahan mutta siemenet ei idä. Voi olla että maassa on vika. Pitää tyytyä siihen mitä on.
Remie 27.9.2019, 16:57A. Jalkanen tietää kuinka siperian pienioksainen kuusi menestyy Suomen oloissa. 1960 luvulla oli artikkeli Maaseudun tulevaisuudessa kuinka koeruutuja kylvettiin . Mahtoiko niistä tulla yhtään mitään.Lensin noita koeruutuja kuvaajan kanssa lävitse mutta en muista yhtään kuusi ruutua ainoastaan mäntyä oli kylvetty ja istutettu. Utelin kuvaajalta vaikka mitä mutta vastaukset olivat ympäripyöreitä ja ylimalkaisia juuri samalla vastaan kun minulta kysytään lentämisestä. Kuvaaja oletti että en tiedä puusta mitään, turha tuolle on kertoa yhtään mitään. Inhottavinta hommaa mitä olen koskaan tehnyt. Korkeutta oli aina liikaa ja ja vauhtia liikaa. Molemmat lentämisen kannalta tärkeimpiä asioita.
Remie 27.9.2019, 16:44Olen kummastellut mäntyvillitystä. Pihkatappi on sentään minun kanssani samaa mieltä , Männyssä ei ole hyvää kuin kanto ja sekin on niin nuori nykyään ettei siitä saa edes tervaa . Miksi sitä niin kovin ihannoidaan. Mänty ei kelpaa ulkovuori laudaksikaan , huonoa koolinki tavaraa kun painaa paljon homehtuu heti kun saa vettä, valtavat oksat tekee siitä heikkoa. Oikeastaan täysin viraton puu. Kuusi kelpaa paikkaan kuin paikkaan. Kuusi on myös monin verroin lujempi kuin mänty. Pienet terveet oksat ei haittaa mitään. Hirsiä yritetään epätoivoisesti siitä tehdä, tervaus ainoa suojaus menetelmä joka on aika ynsenän oloinen sisäseinä. Vaikka kuinka käsittelee UV suoja-aineella niin ulosteen väri on väistämätön muutaman vuoden päästä. Huonoin metsiemme puu lepän jälkeen.
Remie 27.9.2019, 15:21Onhan se nytkin mieletön tilanne kun polttopuusta pyydetään 55€ heittokuutio, eihän siinä ole kuin muutama klapi. Kotvan kuluttua aletaan painamaan tukkia klapiksi niin saa moninkertaisen hinnan kuin sellusta. Suhde ei saisi olla tämän suuntainen. Roskapuut jätetään metsään ja tukit pilhotaan klapeiksi. Juuri naapuri teki noin vaikka tein 45 senttiä olevalla katkolla hänelle tukkia kun hän puutavaraa tarvitsi. Ei hän laittoi ne klapiksi ja osti 300€ kiinto puutavaraa kaupasta. Saha oli vieressä hän vaan totesi että kun polttopuuta tarvitaan. Siihen loppui yhteistyö ja avunantosopimus. Ei tuommoiset mitään apua tarvitse.
Remie 27.9.2019, 11:10A.J .. Oikein hyvä . Toisaalta jos puun hinta on hyvä menetämme kasallisvarantoa josta tulisi myös huolehtia. Myöskään ei pidä saattaa metsänomistajia ahdinkoon jolloin metsästä tulee rasite ja sieltä otetaan mitä suinkin irti saadaan ja loppu on hoitamatta ikuisesti. Ainoa on että metsä säilyttää arvostuksensa ja omistaja voi ylpeillä metsällään näin metsä tulee hoidettua parhaalla mahdollisella tavalla. Nyt kun rahasta maksetaan että joku sitä lainaa niin mustat pilvet kerääntyy taivaalle ja rahaa aletaan tekemään kyseenalaisin menetelmin. Korttitalo ei tuulessa menesty.
Remie 27.9.2019, 10:49Kuulin juuri että Euroopassa jokin pankki antaa lainaa ja lisäksi pankki maksaa palkkiota että joku lainaa rahaa. Auta armias ole suojanamme. Sanon minä. Jo on aikoihin eletty. Tämä tarkoittaa sitä että metsät piiloon kohta niitä viedään kysymättä meiltä.
Remie 27.9.2019, 08:27Olen sahaillut noita puita laudoiksi ja ero on silmiinpistävä ja käytössä vasta eron oikein huomaa. Voisi luonnehtia puuta lähes oksattomaksi latvaan asti, josta johtuen ei myöskään lylyä ole havaittavissa. Ei tuulet tuiverra eikä lumet paina. Ei myöskään korppi pesää tee. Minulla on muutama yksilö jotka ovat läheistä sukua tuolle puulle mutta vaikeaa on löytää . Kuvasta voi ihastella jos saa auki. Oikein motokuskin ihanne puu. Oongelma vain on että jostain syystä minun puistani syntyvät siemenet eivät idä, ovat mahoja.
Remie 27.9.2019, 08:13Kuvausten perusteella ei tullut yhtään oikeaa vastausta joten unohdetaan asia.
Remie 27.9.2019, 07:16Kysyn tässä nyt, pari kysymystä kenen metsästä löytyy korpikuusia, tietääkö kukaan minkälainen korpikuusi on.