Käyttäjän rekkamies kirjoittamat vastaukset
-
Ainakin suuremmilla energiayhtiöillä suuntaus näyttää olevan, että vähentävät tien varressa haketusta. Murskaus edullisinta suorittaa voimalaitoksen kiinteällä käyttöpaikka murskalla, josta tavara menee suoraan polttoon.
Keväällä ja alku kesästä ajettiin peittämättömiä ötökkälain alaisia eriä terminaaleihin kuivumaan. Terminaaliin varastointi lisää kumminkin aina käsittely kertoja ja samalla kustannuksia.
Toisessa ketjussa konemiehet valittelivat, miten pieni läpimittainen mutkainen lehtipuu on hankalaa motolla tehdä. Ongelmallista se on myös kuljetuksen kannalta. Vaikka pino olisi peitetty, parin vuoden kuluttua ovat kuivuneet koviksi korpuiksi, katkeilevat kouralla puristettaessa. Paljon tahtoo jäädä pätkää laaniin. Tässäkin asiassa auttaisi puun vähän järeämmäksi kasvattaminen.rekkamies 12.11.2014, 19:47Työaikalaki koskee koskee kaikkia työn tekijöitä, myös konemiehiä. Sitä valvoo työsuojelu viranomaiset. Käsittääkseni mm. tätä lakia rikottu ketjun aloittajan kertomassa tapauksessa. Automiehillä lisäksi ajoaikalaki jota poliisi valvoo ajopiirturin avulla. Siinä valvotaan vuorokautisia ja viikottaisia ajoaikoja.
rekkamies 12.11.2014, 16:58Reilu vuosi ajettu energiapuuta lajikkeena karsittu ranka. Omalta vastuu alueelta siivottu pois jopa neljä-viisi vuotta vanhoja eriä. Jos erässä on ollut seassa pienempää lehtipuuta, ei ole enää ollut pankkojen välissä kuljetettavissa, vaan on pitänyt kutsua ns. laatikkoauto hätiin. Huonosti on energiayhtiö puistaan huolehtinut. Sellaisella puulla ei varmasti enää hääppöinen lämpöarvo ole. Vaatii paljon kivihiiltä sekaan palaakseen.
Jatkossa tavoitteena on, ettei juuri vuotta vanhempia eriä teiden varsilla olisi. Pyydettäessä on ajettu esim. juuri pellolle varastoituja pinoja pois heti korjuun jälkeen. Myös jos talvitie on auki muun puutavaran ajon takia, sellaiset paikat haetaan heti pois, jos vain tieto niistä meille asti tulee.
Viime talvena jäi joku talvitie vielä ajamatta lauhojen kelien takia. Jospa tulevasta talvesta tulisi siinä suhteessa parempi.rekkamies 12.11.2014, 14:53Sama akka pyörinyt mukana jo yli kolmekymmentä vuotta, lapset vielä vapaalla jalalla, itsellä kaikki jalat vielä nousee ja toimii virkeästi. Vakavammin puhuen, kyllä yötyön tekeminen voi Ranen mainitsemia terveys ongelmia aiheuttaa. Nyky-yhteiskunnassa kuitenkin niin paljon yöllä työskentelyä vaativia toimintoja, ettei sitä enää voida välttää. Miten pimeys vaikuttaa koneellisessa puun korjuussa esm. harvennuksilla työn loppu tulokseen?
rekkamies 10.11.2014, 17:03Meillä energiapuuauto pyörii 24/7 pois lukien joulu ja juhannus. Jo sopimuksessa vaatimuksena valmius ajaa myös viikon loppuisin ympäri vuorokauden. Vaatii ympäri vuoden pyöriäkseen neljän miehen työpanoksen. Yövuorot joskus tuntuu raskailta, myönnettäköön. Jos ajettaisiin vain päivävuorot viitenä päivänä viikossa tarvittaisiin saman puumäärän kuljettamiseen kolme autoa. Voimalaitos tarvitsee kuitenkin puuta myös viikonloppuisin yötä päivää, varastot käyttöpaikalla aika pieniä. Jos tuo puumäärä todella ajettaisi kolmella autolla, pitäisi taksan aika paljon korkeampi olla, että päällään pitäisi. Autopuolella hankala kovin vanhoilla vehkeillä toimia, jo monilla toimeksiantajilla mm. korkeat päästöluokka vaatimukset, joita vanhempi kalusto ei täytä.
rekkamies 10.11.2014, 16:36Stihlin käyttöohjekirja sallii bensiinin alkoholi pitoisuudeksi m-tronic sahoissa 25% muissa 10%. Muistaakseni myös hva 550 käyttöohjekirjassa sallitaan 95E10:n käyttö. Ainakin hva on toiminut sillä moitteettomasti. Saha jo sen verran vanha etten löytänyt enää opusta. Korjatkaa, jos olen väärässä. Käynti häiriöitä ainoastaan stihlissä. Ehdottomasti kokeilen seuraavaksi 98:a, kun siitä kerran parempia käyttö kokemuksia.
rekkamies 8.11.2014, 19:04En ole kalibroinut, täytyypä kokeilla. Kiitoksia vinkistä. Pienkonebensa tosiaan kallista ostaa pienissä kanistereissa. Sitä saa myös suoraan mittarista, ainakin J:kylästä Nesteen kylmältä asemalta. Vieläkin hitusen kallimpaa normibensaan verrattuna. Olen käyttänyt 95:sta, liekö sillä merkitystä. Öljyä 2% mobilin synteettistä. Pienkonebensassa haju vähän häiritsee.
rekkamies 8.11.2014, 17:51Tänäänkin kävin neljä tankillista stihlillä sahaamassa ensiharvennusta. On aivan kuin eri saha, kun on pienkone bensaa tankissa. Ei sammahtele tyhjäkäynnillä, vastaa paremmin kaasuun tyhjäkäynniltä liikkeelle lähdettässä. Hva 550 on toiminut koko ajan moitteettomasti myös normaalilla bensalla.
rekkamies 7.11.2014, 19:04Menestyisiköhän siellä kylpylä ? Altaita jo valmiina joka lähtöön, voisi markkinoda terveellisinä suolakylpyinä.Valmiita rakennelmia, jotka helppo muuttaa vesiliukumäiksi.
rekkamies 7.11.2014, 18:44Stihl 241 sammahtelee tyhjäkäynnillä, jos tankissa normaalia bensaa. Vika oli sahassa jo viime talvena. Kesäkelillä saha toimi kyllä normaalisti. Takuun alainen vehje vielä, valitin asiasta huoltomiehelle, käski kokeilla pienkone bensaa. Ihme ja kumma saha ei ole sammahdellut pariin päivään yhtään kertaa, kun pienkonebensa tankissa. Muuten saha tuntuu mukavalle ensiharvennuksella.