Käyttäjän rekkamies kirjoittamat vastaukset
-
C. Seuranta päällä kasvua ajatellen.
rekkamies 26.1.2015, 17:57Liikunta muotoja nykyaikana löytyy tietysti joka lähtöön, yksi itselle mieluinen on sauvakävely. Joskus kun sauvakävelijöitä alkoi ilmestyä teiden varsille, tuli vähän naureskeltua, että mitä tuo tuollainen hiihto ilman suksia on. Sitten emäntä osti molemmille kävelysauvat, ja siitä lenkkeily alkoi. Ensin vähän piilossa metsäisillä taipaleilla, nyt jo ihmisten ilmoillakin. Tekee todella hyvää sellaisina päivinä, kun ei muuta liikettä tule, ja varsinkin ajopäivien jälkeen.
rekkamies 25.1.2015, 17:43Tämän syksyn harvennuspalstalla 4ha oli ajourat valmiina 30m välein. 70-luvun aivan loppu puolella sieltä polttopuuta otettiin ja sen ajan ohjeiden mukaan viivasuorat ajourat tasaiseen maastoon velipojan kanssa tehtiin. Syksyllä sulan maan aikaan Power Majorilla ja kumipyöräisellä kärryllä rangat pois ajettiin.
Tämän kertaisessa hakkuussa en huomannut sen aikaisen ajon aiheuttamaa lahoa ajourien varsilla. Muuten yhdellä kulmalla oli mustasydämisiä kuusia, koska alue on luontaisesti uudistunutta vanhaa laidunmaata, ja kuuset ikivanhoja alikasvospuita. Nyt hakattiinkin aina kun mahdollista männyn hyväksi.
Ennakkoraivaus pari vuotta sitten tehtiin sillä periaatteella, että kaikki mikä kelpaa itselle polttopuuksi jätettiin pystyyn. Ovat helpompia pystystä kerätä hakkuun yhteydessä. Kuitua ja vähän tukkiakin näyttää kertyvän reilusti yli metsätaloussuunnitelman arvion, vaikka ajourilta kertymää nyt ei tulekkaan.
Nytkin ajo tapahtuu maataloustraktorilla,nyt on jo hydraulinen kuormaaja käytössä. Neljän metrin ajoura riittää hyvin jopa mutkissa ja käännöksissä.Selkä pysyy hyvin kunnossa, kun käy aina välillä metsässä vähän liikkumassa. Jouten ollessa alkaa herkästi oireilla.
rekkamies 12.1.2015, 17:56Kaikki täällä kasvavat puulajit on kerätty ja kelpuutettu polttopuuksi, jopa myyrän tuhoamaa omenapuuta tänään hellan pesään työnsin.
Hyvin palavat, kun ylivuotuiseksi antaa kuivua, ja vielä huoneen lämmössä antaa päivän pari olla ennen polttamista.Päästöistä en tiedä, kaikki on savupiipusta pihalle mennyt.Ps. täällä päin on parkkuukone ollut jo vuosikymmeniä yhden talon pihassa käytämättömänä. Enso Gutseitille aikoinaan parkkasivat.
rekkamies 11.1.2015, 19:06Kuorma-autoihin vauhdilla yleistyvät nämä I-shiftit , power-shihtit ym. opticruiset, millä nimellä mikin merkki niitä kutsuu. Ovat perinteisiä mekaanisia vaihteistoja, mutta toimivat robotin ohjaamina automaatin tapaan, suurimmassa osassa ei enää kytkin poljinta ollenkaan.
Kun on kymmeniä vuosia perinteisillä vaihteistoilla ajanut, tuntuu jopa hankalalle vahtia näitä uutuuksia. Automaatit sekoilevat tiukoissa paikoissa maastossa, niitä pitää kumminkin vahtia manuaalisesti. Myös maantiellä tekevät turhia vaihtoja, siellä kerkiävät kumminkin korjata virheensä. Kuluttavat enempi kytkintä ja vaihteistoa, johtuen juuri turhista vaihtamisista.
On tilanteita joissa ei tuntuma ja herkkyys yhtä hyvä kuin perinteisillä kytkinpolkimella varustetuilla autoilla.
Näihin automaatteihin kehitys kumminkin kulkee, enemmistö uusista kuorma-autoista on jo niitä.
Joitain merkkejä esim. Mersua ei enää edes saa manuaali vaihteistolla.
Autom. henkilöautosta hyvin vähän kokemuksia.rekkamies 7.1.2015, 20:08Luotan myös mittaportin mittaan, hankinta puita toimitettu säännöllisesti vuosittain 1-5 kuormaa vuosittain tehdasmittauksen alkuajoista asti, ja jo ennen sitäkin. Alku aikoina vähensivät aina saman määrän, puoli kuutiota alamittoja tai muuten vajaa laatuisia jokaisesta täydestä rekkakuormasta. Ei suurta vaikutusta kokonaisuuteen. Vuosikausiin ei vähennyksiä enää ole ollut.
Täydet kuormat mittaavat portilla, vajaat rippeet mittaavat kuormainvaakalla. Kuormainvaaka kyllä luotettava oikein käytettynä. kuormainvaakaa seurataan ja verrataan jatkuvasti tehtaan kiinteään vaakaan.
Tehtaalla joka kuorma punnitaan, koska autoilija saa aina tilinsä tonnien, eikä kuutioiden mukaan.
Kerran yksi isäntä teki noin rekkakuorman kuitupuuta mitan kanssa 3.1 metriä pitkää.Meni tehdasmitasta läpi kolme metrisenä. Olivat kyllä korjanneet mitan, kun valitti asiasta.
rekkamies 6.1.2015, 10:01Laitettiin tuurin vaihtoautoksi farmarimallin VW Golf 1,6 litran diesel koneella, neliveto ja korotettu alusta. Vähän paremmin pääsee metsäautotielle poikkeamaan.
Otettiin takapenkit pois, joten sai rekisteröityä pakettiautoksi. Todella pienet käyttökulut , autovero pienempi, kulutus 4-5 litraa satasella.
Tavaratilaan mahtuu tarvittava rekvisiitta rasvarin pöntöt ym. Maantiellä miellyttävä henkilöautomainen ajaa.
Käyttö kylläkin rajoitettua, ei voi paljon perheen kanssa ajella.rekkamies 3.1.2015, 18:34Myöskään Jyväskylässä Keljonlahden voimalaitos ei ota vastaan kannoista tehtyä haketta (ei tosin tänä talvena kovin paljon polta mitään muutakaan). Rauhalahti kyllä polttaa kantoja.
rekkamies 1.1.2015, 16:09Huteralla pohjalla on joidenkin kunnallisten energiayhtiöiden talous. Ovat niin pahasti velkautuneita, että on laskettu etteivät voimalaitoksen käyttö aikana pysty maksamaan rakentamisesta aiheutuneita velkojaan pois. Ovat nostaneet kaukolämmön jo niin tappiin, että asiakkaat alkavat harkita maalämpöön siirtymistä. Nyt vuoden vaihteessa jälleen uusia korotuksia kaukolämpöön vaikka samaan aikaan öljyn hinta laskusuunnassa.
Naapuri kaupungissa samanlainen kuntien omistama energiayhtiö laskee kaukolämmön hintaa, tuottaa voittoa ja jopa vähän maksaa osinkoa omistaja kunnilleen. Käyttää samoja polttoaineita puu, turve, vähän kivihiiltä seassa.
Ei riitä, että metsäpuolella toiminta saadaan kannattamaan, myös voimalaitosten tulisi toimia kannattavasti ja terveellä pohjalla.
rekkamies 27.12.2014, 18:52Täällä on välillä kovastikin oltu huolissaan metsäalan pienten korjuu-ja kuljetus yrittäjien lainkuuliaisuudesta. On ollut oikein heiltä periä lakituvassa joka ikinen puuttuva sentti jos jotain lakia tai sopimusta on rikottu.
Näin tietysti oikein onkin, lakipykälät ja sopimukset on tehty noudatettaviksi.
Lainsäädäntö onkin kehittynyt sellaiseksi, että näissä tapauksissa kaikki saadaan perittyä 100% varmuudella.Kun muutamat rohkeat metsänomistajat yrittävät oikeudessa katsoa etujensa perään, tuntuu se olevankin väärin. Laittomuudet pitäisi katsoa sormien läpi, että suurteollisuus saisi toimintansa kannattamaan.
Karu totuushan on, kuten täällä on jo mainittukin, että varmoja voittajia tässä vaiheessa ovat ainoastaan asianajajat ja juristit. Itse en ole suuressa savotassa mukana koska puukauppa sen verran pienimuotoista.
Kaikesta huolimatta onnea ja menestystä savottalaisille.