Käyttäjän rekkamies kirjoittamat vastaukset
-
80-luvulla oli näitä me-pa autoja joilla ajoivat nestemäisiä aineita toiseen suuntaan ja kappale tavaraa, yleensä sellua tai paperia toiseen. Metsuri Motokuski oikeassa, kaksinkertaiset päällirakenteet tekivät autoista painavia.
1980-90 lukujen vaihteessa autojen käyttö tehostui huimasti, kun liikenneluvista tuli maan laajuisia. Tämä omalta osaltaan vähensi me-pa autojen tarvetta.
Aikaisemmin oli tilaus- tai linjaliikennelupia, joissa molemmissa oli erittäin tarkasti määritellyt liikennöinti alueet tai reitit.
Lupien vapautuminen ja autoilijoiden verkostoituminen, vähentivät tyhjänä ajoa merkittävästi. Se oli turhan sääntelyn ja byrokratian purkua parhaimmillaan.
Jonkinlainen me-pa auto nykyään on kokosivun aukeava hakeauto jolla voi ajaa myös kappale tavaraa.
Rahtipuolelle on muodostunut elämäntapa intiaanien porukka, jotka asuvat viikon autossa, kiertävät ympäri suomea, minne kuormat sattuvat kuljettaa.
On toki vieläkin säännöllistä reittiä ajavia.rekkamies 24.3.2015, 20:01Nopeasti alkaa syitä ns. työvoima pulaan löytyä. Vaikea uskoa näln suuren työttömyyden aikaan ettei tekijöitä löydy, jos palkkaus ja olosuhteet ovat kohdallaan. Pienyrittäjän ja työntekijöiden ei tarvitse olla työvoima pulasta huolissaan, päinvastoin markkinoilla sellaisen arvo nousee josta niukkuutta on.
Oman työn arvostuksesta kyllä kannattaa pyrkiä huolehtimaan.rekkamies 24.3.2015, 19:15Kuljetus puolella ikuisuus ongelma on purku ja lastaus jonoissa odottelu. Ei ole tänäkään päivänä tavatonta jopa kolmen neljän tunnin odotus vaikkapa päästä puukuormaa purkamaan. Jokainen voi kokeilla kesken työpäivän istua tuo aika rappusilla tai kannon nokassa, sanotaan, että olet sitten illasta vaan sen verran pitempään. Voin sanoa, että tuntuu aika ihmisarvoa alentavalta, vaikka siitä saisi palkankin.
Tässäkin asiassa voidaan verrata rakkaaseen naapuriin Ruotsiin. Siellä yleinen tavoiteaika puun vastaan otossa 20 min. kuorman purkuun, sen jälkeen korvaus luokkaa euro/min. Toiminta on pystytty järjestämään niin tehokkaasti, etteivät pääse odotus korvauksilla juhlimaan.
Automiehellä noin pitkä odotus aiheuttaa vielä liian pitkän työpäivän, mistä voidaan sakottaa vielä kuukausi jälkeen päin.rekkamies 24.3.2015, 17:46Tänä aamuna olin metsähallituksen savotalla nuoren motokuskin juttusilla. Oli harmissaan, kun sen työmaan jälkeen oli luvassa viiden viikon lomautus.Palstoja olisi hakattavana, mutta tien varret puuta täynnä, kaikki paikat tukossa, ei voi mihinkään toimittaa.
Jollakin tavalla tasaisemmaksi pitäisi työllisyys tilannetta saada puun korjuussa ja kuljetuksessa, että nuorilla mielenkiinto säilyisi.
Kuljetus puolella stressaavia tiukat aikataulut, toisaalta jonottelu purkupaikoilla ym. ym. mikä ei ole omiaan houkuttelemaan saati pysymään alalla.rekkamies 24.3.2015, 05:44Jos uusia metsäautoteitä vielä jonnekin rakennetaan, kannattaisi ne tehdä heti kunnolla ohjeiden ja normien mukaan. Ei mitään kavennettuja ja kevennettyjä versioita. Niitä pitkin onnistuu kyllä kulkea hoitotöissä mönkijällä tai citymaasturilla, jossain vaiheessa tahtoo kumminkin tulla tarve viedä lavetilla koneita palstalle ja sen jälkeen noutaa täysperävaunullapuita pois.
Vaatimukset teille vain kasvavat mittojen ja painojen kasvettua.rekkamies 21.3.2015, 08:35SE ostaa ainakin täältä pohjoisesta keski-suomesta sekä pystystä, että hankinnalla.
rekkamies 19.3.2015, 12:47Iltapäivisin alkaa jo melko syviä raiteita painua aukeammilla paikoilla sora plntaisilla teillä, onhan lämpötila ollut jo monena päivänä plus10. Aamulla hyvä vielä käydä jälkiä jättämättä, kun pakkasta sama määrä. Suuria nyt vuorokautiset lämpötila vaihtelut.
rekkamies 14.3.2015, 10:0219.3. Pysähtyy JE Keljonlahden voimalaitos, 18.3 loppuu puun vastaan otto.Lämmön kulutus on jo niin pientä, että pärjäävät Rauhalahden varassa. Tekevät vuosi huoltoa, kunnes toukokuussa syttyy uudelleen.
Paljon jäi taas puuta pienen kulutuksen takia tien varsille odottamaan. Syynä harmillinen laiterikko ja leuto talvi.rekkamies 13.3.2015, 10:30Kyllä. Anteeksi painovirhe paholainen.
rekkamies 12.3.2015, 20:28JE Keljonlahden voimalaitos oli pois sähkön tuotannosta yli kolme kuukautta laitevian takia. Helmikuun alussa saivat laitteet taas toimimaan. Tuottavat sähköä sen verran kun on jälkilämmölle käyttöä.
Rautalahti toiminut normaalisti koko talven.