Käyttäjän rekkamies kirjoittamat vastaukset
-
Työpäivän pituus on tottumus kysymys. Jos joskus on kauemmin tehnyt vähän pitempää päivää, kymmenen tunnin päivä tuntuu, kuin työt loppuisivat kesken päivän.
Oikeasti ruumiillisessa työssä, vaikkapa raivuulla tilanne vähän eri päivän pituuden suhteen.
Siinä suorittavan kanssa samaa mieltä , että monellakin alalla paremmalla suunnittelulla ja työskentely olosuhteita kohentamalla on saavutettavissa huimasti tuottavuuden nousua.
Vielä jos työntekijä portaan ehdotuksia otetaan huomioon suunnittelu vaiheessa, helpottaa se kummasti työssä jaksamista.rekkamies 1.9.2015, 07:30Täällä päin puolukasta näyttää tulevan ennätys sato, samoin karpaloita näyttää tulevan runsaasti.
rekkamies 30.8.2015, 09:05Meillä ajetaan energiapuuta yhdellä autolla 24/7, vaatii neljän miehen työpanoksen yhtä autoa kohti.Hyvin on keskenään toimeen tultu.
Totta kai olisi mukavampaa laittaa neljä autoa ja käydä niillä arkipäivisin päivävuoroa ajamassa.
Kukahan maksaisi tarvittavan taksankorotuksen?rekkamies 27.8.2015, 14:29Hankintahakkaajalla ei saa niin kiire olla, ettei välillä tulilla jouda istumaan.
Jos ei nyt ihan joka päivä viitsi tulien kanssa tuhrata, niin vähintään kerran, pari savotan aikana kannattaa nuotiolla makkarat paistella.rekkamies 22.8.2015, 11:34Tuottavuutta saadaan helposti parannettua yhteen hiileen puhaltamalla tuotantoketjussa.
Esim. metsäalalla lähtien jo varhaisperkauksella ja ajallaan tehdyillä raivuilla saadaan alennettua puunkorjuun kustannuksia.
Puun varastopaikat suunnitellaan niin, että puut on noudettavissa ilman ylimääräisiä telauksia ja nujuamisia.
Tehtailla ja sahoilla puun vastaan otto järjestetään sujuvaksi ilman ylimääräisiä odotuksia.
Näin voidaan jatkaa kunnes lopputuote on laivassa matkalla maksavan asiakkaan luokse.Edellä mainitun kaltaiset toimenpiteet eivät aina edes tuo lisää kustannuksia vaan ovat kiinni asenteesta ja hyvästä tahdosta, kun jaksetaan ajatella vähän omaa osuutta pidemmälle, ketjun seuraavaa toimijaa.
Sama pätee rakennuksilla ja monilla muilla aloilla. Toimintoja hiomalla ja suunnittelemalla on monta kertaa helposti saavutettavissa tuo nyt jo kuuluisa viiden prosentin säästötavoite.rekkamies 22.7.2015, 12:25Joka syksy on pieni hankinta kauppa tehty jostain ensiharvennus kohteelta.Todella mukavaa hyötyliikuntaa ja mieli piristyy metsässä työskennellessä, kun heti näkee työn tuloksen metsän tullessa kasvu kuntoon.
Samalla saa kätevästi aina vuoden polttopuut kerättyä latvuksista ym. pinoon kelpaamattomasta puusta.
Ensi syksyllekin vähän reilun sadan motin kauppa suunnitteilla, minkä saa työn osuudelta verovapaasti tehdä.rekkamies 22.7.2015, 08:39Paikallinen sahayhtiö aloitti hakkuut jo 8.7. Ei ollut pitkä kesä seisokki koneilla ja autoilla. Olivat saaneet jotain kauppoja, joihin tarvitsivat pikaisesti puuta.
Tarkkana saa olla näin sateisena kesänä harvennuksilla, ettei ala kovin syviä raiteita metsään jäämään.rekkamies 9.7.2015, 18:17Tänään loppui jatkuvan kasvatuksen kokeilu meidän osalta. Moto tuli hakkaamaan aukeaksi pari vuotta sitten omana työnä harvennetun noin hehtaarin kuvion. Tarkoituksena oli säilyttää maisema metsä talojen välissä, lähes kylän keskellä.
Tuuli alkoi kaataa puita naapurelden pihoihin, viimeisimpänä Lyyti myrsky toukokuussa. Päätettiin pistää alue aukeaksi ennen kuin tulee suurempia tuhoja.
Yhteistyössä naapureiden kanssa katsottiin jätettävät, turvalliset säästöpuut.
Jo nyt oli nähtävissä, että huonosti aukko paikat ainakin tässä tapauksessa taimettuvat, vattu ja horsma kyllä näytti meneestyvän.
Ensi keväänä istutetaan joko kuusta tai koivua.rekkamies 9.7.2015, 17:19Jännevirran sillalle 9 tielle Kuopiosta itään päin tuli 65t painorajoitus. Erittäin hankala ja pitkä kiertää ympäröivien vesistöjen takia. 76t yhdistelmät suurelta osin hyödyttömiä sillä seudulla Kymmenien tuhansien investoinnit autoilijoilta valuivat hukkaan?. Sillan ylittää keskimäärin 400 raskasta ajoneuvoa vuorokaudessa. Uuden sillan rakentaminen vie vähintään kolme vuotta. Ei ole ainoa painorajoitettu silta suomen päätieverkolla.
Hätiköiden tehtiin noin suuri painojen korotus korvaukseksi teollisuudelle merenkulun rikkidirektiivistä. Ruotsissa etenevät paljon maltillisemmin, kesäkuun alussa astui voimaan 64t kokonaispaino. Siellä ei aiheuta autoilijoille juurikaan lisäkustannuksia akselimäärän pysyessä ennallaan.rekkamies 9.7.2015, 16:02Energiapuu terminaalin ympäristössä mäntyjen latvat alkavat harsuuntua monta vuotta jatkuneen puun varastoinnin seurauksena.
Paljon hyönteisiä näyttää kuormien mukana tulevan, ovathan puut monesti vuosia maanneet jo tien varressa. Västäräkki oppinut todella rohkeasti pyörimään kouran ympärillä kuormaa purettaessa, varmaan helposti saa siinä syömistä. Myös tikka lentelee terminaalissa jatkuvasti.
Terminaalissa olevan vanhemman kantokasan alta kurkistelee öiseen aikaan neljäkin ketun poikasta uteliaana samaan aikaan.