Käyttäjän Rane kirjoittamat vastaukset
-
Jostain syystä ryssä tekee hartiavoimin töitä käännyttääkseen suomalaisten natokannan kielteisestä myönteiseksi.Saa nähdä kuinka hyvin onnistuu.
Ulkopolitiikan onnistumista voidaan arvioida vain tulosten mukaan.Nyt olemme uponneet kaulaa myöten tähän paskaan joka on kahden suurvallaksi haluavan tahon,EU:n ja Venäjän, laajentumispyrkimysten tulosta.Niin kuin Ahtisaari sanoi:meidän on oltava kaikissa pöydissä joissa euroopan asioista päätetään.Valitettavasti nyt pöydänjalka on jalkapöydällä.Kipristellään.Rane 28.8.2014, 18:34Jaa,Koneviestissä taas väitettiin että se on Mccormick joka palaa pelloille
Rane 26.8.2014, 20:00Metsäkoneurakoinnin tehokkuus on kaukana huippukunnosta jos käyttöaste on vain puolet tuollaisen metsätalousmaan kuin Chilen käyttöasteesta.Urakoitsijoilla ja kuljettajilla on nyt peiliinkatsomisen paikka,onko yhden vuoron koneilla enää tulevaisuutta?
Rane 26.8.2014, 06:01Margariinilla masentuu,kissanrasvalla kitistyy.
Rane 25.8.2014, 19:23Niin,tuo käsitys kumipyöräkoneen yleiskoneluonteesta perustuu siihen että koko korjuuketju on sopeutunut sen puutteisiin.
Esim osto-organisaatio joutuu kissojen ja koirien kanssa etsimään ns.kesäleimikoita joilla pyöräkoneet kykenisivät toimimaan sulan maan aikana,kovaan hintaan.Myös syksyisin ja keväisin vakiouutisia on miten puunkorjuu on vaikeuksissa kun maa ei kanna kalustoa.Tämä harhaluulo yleiskoneisuudesta syntyy ehkä siitä että koneketjuja pyritään siirtämään sopiviin kohteisiin jolloin kuskeille syntyy käsitys että nämä ne kulkee missä vaan milloin vaan.Toki Suorittavan ehdotus harvennusten muuttamisesta avohakkuiksi jotta maaperää voisi myllätä huoletta osoittaa tervettä realismia.
Tuo suorittavan oivallus miten (kalliin) konekannan kävisi jos käyttötunnit tuplautuisi on juuri se mitä Rane on täällä ajanut takaa.
Toki en tätä ehdota vaan on hyvä tajuta talouden realiteetteja.Rane 25.8.2014, 18:44Rane ei osaa sanoa mikä on Chilen metsänomistuksen tilanne,voi olla noin.Olosuhteet ei jutun mukaan ole helpot,jyrkkiä rinteitä riittää.
Mutta voimme kuitenkin päätellä että koneen maksaminen on huomattavasti helpompaa kun sitä käytetään 5000h kuin 2500h.
Kuitenkin näitä 2500h koneita ostetaan kotimaassa mukavasti vaikka on tiedossa että työaika tulee lyhenemään.Vaikuttaisi siltä että tekotaksat ei sittenkään ole niin pielessä.Rane 25.8.2014, 18:07Kannattaa lukea uusin MT.Kolme suurinta metsäkonevalmistajaa on sitä mieltä että myynti kasvaa Suomessa reippaasti tänä vuonna.
Prosilvan Karilainen kertoo että suomessa hakkuukonetta käytetään keskimäärin 2500 tuntia vuodessa,kun taas esim.Chilessä 5000 tuntia.
Karilainen muuten tarjoaa sulan ajan pehmeiden maiden hakkuisiin oman firman telakoneita.Kaveri ei ole oppinut mitään.Ei ilmeisesti lue metsälehden keskustelupalstaa.Rane 24.8.2014, 22:03No juu,periaatteessa ihan hyviä keinoja.Koneiden käyttöasteen alenemista joudutaan siis korvaamaan metsänhoitomenetelmiä muuttamalla.Kesähakkuiden lisäämisessä on se vaara että joudumme avaamaan uuden keskustelun jossa valitetaan kantokäsittelyn aiheuttaman vaivan ja kustannuksien korvauksista/kuka maksaa.Ei ole helppoa.
Rane 24.8.2014, 14:35Niin ehkä vika on tutkijoissa.
Suorittava on edelleen vailla tasaisuutta hakkuisiin.Mikä on ihan kannatettava asia sinänsä.Mietitään kuitenkin tarkemmin.
Yhtiöiden ongelmahan on talvikorjuuleimikoiden suuri osuus.Kun näyttää että pakkaskaudet lyhenee olisi niiden aikana pystyttävä korjuuketjun venymään.Kun nyt sitten esim.Suorittavan ketju jossa yksi mies ajaa motoa sen 8 tuntia päivässä plus muutaman laillisen ylityötunnin viikossa niin koneet seisoo 16 tuntia vuorokaudessa ja viikonloput.Toista vuoroa ei voi palkata kun väliaikaista ammattimiestä ei saa ja se vakituinenkin voi suuttua ja lähteä.
Yhtiöillä ei ole muuta keinoa työhuippujen korjaamiseen kuin yrittää pitää ylikapasiteettia remmissä.Ja tietysti jättää talvileimikoita seuraavalle vuodelle/kokonaan ostamatta.Rane 24.8.2014, 07:24Itse asiassa hyvää keskustelua,Korjuuketjun oikeat kipupisteet alkaa löytyä.Tämä outo kehitys eli miksi korjuujälki tutkimuksissa näyttää huononevan vaikka raivaamattomia palstoja ei tarvitse tehdä ja koneet ja valot on kehittyneet todella hyviksi ,näyttää selviävän.Keskustelusta päätellen työmotivaatio ja ylpeys tehdystä työstä on kadoksissa.Moni miettii koko ajan alan vaihtoa.Motokuskin homma on oikeasti vaativaa ja jos kopissa on kaveri joka haluaa sieltä pois niin hyvän työn tekeminen on epätodennäköistä.Tässä on työnantajilla ja työntekijöillä keskustelujen paikka.