Käyttäjän Puuki kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 13,501 - 13,510 (kaikkiaan 13,757)
  • Puuki

    Hirsiseinäkään ei päästä koko rakenteen läpi kosteutta ellei ole oikein ohut. Hengittävyys tarkoittaa että kosteus siirtyy puun pintaosissa muutamia cm:ä.

     

    Puuki

    ^ Tuo on varmaan suurin syy akkujen nopeaan kulumiseen. (Unohtui               omasta kommentista pois). Älylatureita taitaa olla hyviä muillakin kuin Defalla.

    Puuki

    Eikös se ole sitä parempi mitä ohuemmalla sahauksella puun saa irrotettua kannosta ? Vähän niin kuin enemmän taitolaji kuin voimalaji.

    Ap:lle

    ” PM” = perämetsiin , ”PS” = pihasahauksiin, Tuosta ne erot varmasti johtuu.

    Puuki

    Juu. Akku kuluu nopeasti kun ajaa pääasiassa lyhyttä matkaa. Saattaa mennä akku uusiksi jo 2-3 vuodessakin.

    Voi olla että akutkin kestää muutenkin lyhyemmän aikaa, kuin joskus aiemmin. Edellisessä Englannista uitetussa traktorissa akku kesti 17 vuotta eikä ollut uusimisen tarpeessa vielä trakroria vaihdettaessakaan.

    Puuki

    Kymppitonniinkin tarvitaan 1000m3 kuitupino tai 350 kuution tukkipino.
    Tai 220 m3 tukkia ja 350 m3 kuitua.

    Paitsi jos maksaa osamaksulla ja tekee 125 m3 verottoman harvennuksen hankinnalla joka vuosi viiden vuoden ajan. ”

    Tuosta muistui mieleen, että joskus 70-luvulla pienen uuden länsitraktorin ostoon tarvittiin  200 m³ kuitupuupino.  Ja vastaavan traktorin hinta on nykyään  15000 – 20000 €.

    Puuki

    Huoltohinnat vaihtelee melko paljon nykyäänkin. Viimeksi kun käytin autoa merkkihuollossa, niin määräaikaishuollon hinta oli tiedossa etukäteen, mutta ylimääräisiä kuluja tuli hieman akun uusinnasta.  Huoltomies ehdotti aluksi uuden huoltoajan varaamista ja n. 300 € arvoisen  osan vaihtoa, joka kuulemma voisi olla syynä virtapuolen vikailmoitukseen. No se vika korjaantuikin ihan akun vaihtamisella, mutta itse sitä piti ehdottaa.

    On vähän vastaavia huoltokäyntejä joskus sattunut muillekin tutuille. Autokorjaamot huoltojen yhteydessä tekevät usein bisnestä esim. vaihtamalla arvokkaita osia uusiin vaikka entisen osankin saisi kuntoon joskus helpostikin.

    Puuki

    Metsänomistuksen vapaus on hyvä asia.  Kannattavuudestakin on hyvä joskus puhua, jottei mene ihan niin että kaikki mitä ehdotetaan hyväksytään ja metsiä hoidetaan sitten pelkästään talkooperiaatteella tai ei hoideta ollenkaan kannattamattomuuden takia.

    Puuki

    Käytännössä nuo autojen pitkät- tai sitten lyhyet takuuajat saattaa olla melko merkityksettömiä, koska takuut ei koske kuin osaa auton osista ja niitä epäselvyyksiä korvausvastuista on ilmennyt pitkän takuun autoistakin melko paljon.

    Virhevastuu on olemassa takuuajan jälkeenkin autossa. Mitähän ne osat on, joita pitkä takuu kattaa virhevastuun alaisten osien lisäksi ?  Joitain merkkikohtaisia eroja voi olla tuossa suhteessa mutta tod.näk. ei paljon.

    Useimpia automerkkejä valmistetaan useammassa eri maassa. Mm. Mersuja ja Volvoja Kiinassakin ja alunperin japanilaisia valmistetaan toisaalta myös Euroopassa.

     

    Puuki

    Puukerrostalojakin tehdään jo Suomessakin ymmärtääkseni enenevissä määrin. Esim. Kuhmossa tehdyistä levyistä rakennetaan (jos eivät ole jo valmiita) ainakinTampereelle kerrostaloja.

    Rakennusmääräykset on muuttuneet puun käytön osalta ja mahdollistavat entistä korkeampien rakennusten rakentamisen. Neliöhinta tulee jonkin verran betonielementtirakentamista korkeammaksi puusta rakentamalla, mutta on niissä puutaloissa etujakin betonisiin verrattuna, ja varmaan hintakin laskee ajan mittaan,kunhan ko. rakentamista tehdään täälläkin pidemmän aikaa.

     

    Puuki

    Kaikkea energian tuottamista tuetaan jotenkin. Parempi jos pienehkö tuki ohjattaisiin kotimaisiin kohteisiin eikä pääasiassa vain ulkolaisia firmoja hyödyttäviin tuulivoimapuistoihin.

    Esim. metaanin tuottaminen ja muilla jätteillä/eloperäisillä raaka-aineilla toimivat piensähkölaitokset yms.

Esillä 10 vastausta, 13,501 - 13,510 (kaikkiaan 13,757)