Käyttäjän Puuki kirjoittamat vastaukset
-
Uudistus+hoitokulut on nousseet suhteessa saataviin kantorahatuloihin sen verran korkeiksi, että ei ole enää hyvää bisnestä varsinkaan hitaamman kasvun alueilla ja vieraalla työvoimalla satsata kovin paljon metsänhoitoonkaan. Pitkä odotusaika syö tal.hyödyt helpommin kuin muilla aloilla.
Puuki 29.1.2017, 09:08Ei niitä renkaita kannata kovin monta rengaskertaa varastoon hankkia, kun kumit vanhenee kuitenkin jo n. 6 vuodessa.
Puuki 28.1.2017, 10:47”Metsäteollisuuden jäteliemistä saadaan 60% uusiutuvasta energiasta ja kyseinen osuus on kasvussa . Voisiko tuosta päätellä jotain , mitä kannattaa kasvatta ”
Kannattaisi kasvattaa, jos kuitupuulla olisi sen verran parempi hinta, että jotain jäisi yli kasvatuskustannustenkin myös myyjille. Euro olisi hyvä konsultti myös metsänhoitoon motivoinnissa.
Viljelemällä uudistettu metsä harvoin tuottaa vielä mitään ensiharvennuksessa, kun lasketaan kulut ja myös kasvatusaika otetaan huomioon.
Puuki 27.1.2017, 16:55Olisi jo ehtineet esim. E-Korean kiesitkin mukaan pidemmän matkan taivaltajien joukkoon, koska ensimmäiset tuli Suomen markkinoille jo v. 1990.
Häntäpään autoja ko. tilastossa : Lada, Mini, Alfaromeo,Kia,Subaru,Dodge.
Fiatkin yltää jo keskikastiin ; yli 400 000 km menijöitäkin on siinä merkissä.
Puuki 27.1.2017, 09:27” CLT (cross laminated timber) on kosteuden hallinnan kannalta siinä mielessä sangen haastava materiaali, että siinä lamellit on liimattu syysuunnaltaan ristiin. Jo pienet kosteusmuutokset aiheuttaa ankaria jännitystiloja kappaleeseen, kun puun pituus-, säteen- ja tangentin suuntainen käyttäytyminen kosteustilan funktiona poikkeaa rajusti toisistaan. ”
Levyt valmistetaan kuivissa olosuhteissa ja kuivatusta puusta eikä niihin pääse kosteutta kovin helposti muuten kuin ehkä väärin tehdyistä liitoskohdista jossain tapauksessa. Levyjen kosteuseläminen on pientä, koska höyry ja kosteus ei pääse CLT-levyrakenteisen rakenteen läpi vaikka siinä ei olisi erillistä kosteussulkua ollenkaan.
Puuki 27.1.2017, 07:12Sanotaan 173 pistettä.
Jos olet jo vanha tekijä niin sitten 232 .
Puuki 26.1.2017, 09:25”Jäläkiviisaushan se on (Konsta Pylkkästä mukaillen) se viisauven imelin laji. Sillon ihmisellä on vain yks silimä ja se silimä kahtoo ovelasti vain taaksepäin.”
Tiheän männyntaimikon kasvatus kuului aikoinaan myös Tapion ohjeisiin. Laatupuun kasvatukseen yhdistettiin energiapuun kasvatus aikana, jolloin energiapuusta odotettiin tulevan tulevaisuudessa yksi hyvä puutavaralaji. Huonoa hintakehitystä ei ollut nähtävillä kristallipallossa.
Hyvää siinä on onnistuessaan edelleen hyvä tukin laatu.
Puuki 26.1.2017, 09:13Tuossa aiheeseen liittyvä katsastustilasto autojen kestävyydestä ajokilometrien mukaan.
Kärjessä : Mersu, Volvo , BMW, Tojota, WV , Pösö(yllättäen)
Puuki 26.1.2017, 07:42Koivuakin voi kasvattaa männiköissä, mutta ei niin että pääsee ylispuuksi. Mäntytaimikoissa energiapuiden kasvatus oli yksi vaihtoehtoinen suositeltu kasvatustapa vielä 20-15 v. sitten, kun oli energiapuun menekillä nykyistä paremmat näkymät.
Yhden kuvion taimikonhoidon tein itsekin tuolloin energiapuuhoitona ja pystyyn jäi reilusti yli 3000 kpl/ha mäntyjä. Hitaasti on kasvaneet männyt, mutta ei ole paksuja oksiakaan ja on mistä valita parhaan laadun puut jatkoon.
Puuki 25.1.2017, 20:04Koko listan ykkönen (myös nuoremmat autot mukana) oli Mersun jokin malli ja Nissanin Juke 0,0 %:n hylkäyksillään.
Mutta kuten aiemminkin jo sanoin, noissa katsastustilastovertailuissa pitäisi olla lisätietona mukana vähintään ne kilometrien mukaan jyvitetyt prosenttiluvut, niin autot olisi paremmin vertailukelpoisempia keskenään.