Käyttäjän Puuki kirjoittamat vastaukset
-
Kanahaukat vie ne vähät kanalinnut, jotka muuten on selvinneet muista elinpiirinsä hankaluuksista.
Riekot on vähentyneet metsäojitusten ja varmaan myös kylmien alkukesien säiden takia.
Harsitut metsät on ainakin pienimuotoisesti tulossa takaisin jatkuvankasvatuksen metsänkäsittelyoppien myötä.
Mosaiikkimaiset, nuoret metsät on huonoja alueita metsäkanalintujen kannalta varsinkin, jos on raivattu liian tarkkaan aliskasvokset pois. Mutta ei täysin sulkeutuneissa vanhoissa metsissäkään ole juuri mitään ravintoa riistalle. Esim. ensiharvennetut männiköt on metsäkanalinnuille parempia, jos niihin jätetään myös suojapaikkoja.
Puuki 17.3.2017, 10:01Melko hyvin voisi ennakoida hirvien määrän kehitystä jo pelkästään seuraamalla hakkuiden ja metsänhoidon kehitystä. Taimikkotuhoilmoituksien seuraaminen ja niihin tukeutuminen on em. syistä ja tuhojen korvaamiskäytäntöjen muuttumisesta johtuen ihan arpapeliä.
Puuki 17.3.2017, 09:47Sehän olisikin kokonaisedullista, jos taimikonhoitokuluista voisi tehdä vaikka 3:n kertaisen verovähennyksen myyntituloihin. Olisi halpaa ja tehokasta, mutta se voi ollakin juuri esteenä, kun jäisi se paperien vatkaaminen vähemmälle.
Puuki 17.3.2017, 09:33” Armeijassahan tarvitsee enemmän ääntä kuin matikkapäätä. ”
Kyllä siellä joskus matikkaakin tarvittiin. Olin laskemassa morkuloiden lentoratoja harjoituksissa. Silloin kun olin armeijassa, ne laskettiin vielä ”käsin”. Nykyään tietokoneet tekee nekin hommat.
Voi olla että nykyisen peruskoulun yläasteella ei ole enää matematiikassa eri tasokursseja. Joskus ennen oli. Englanninkielessäkin taisi olla 3 eri tasoa.
Puuki 17.3.2017, 05:59” Yhtälön 5x – (3x +2) = – 4 ratkaisin kesken työpäivän annettuja vastausvaihtoehtoja kokeilemalla, muut kaikki laskin loppuun sakka ilman, että käytin vastausta apuna. Mutta muistaakseni meillä ei tosiaan ollut tuollaisia kokeita 80-luvulla, laskut piti itse laskea, eikä arvata. Oikeaksi vastaukseksi ei riittänyt oikea tulos, vaan tärkeämpää oli oikea tapa laskea. ”
Tuo lehden versio peruskoulun kokeesta on varmaan tehty kahden vaihtoehdon valinnalla sopivaksi klikkauksia varten. En usko että edes lyhyen matematiikan kokeet olisi noin helpoksi tehty kouluissa. Olihan siinä tosin pari vähän vaikeampaakin tehtävää.
Laskemalla itse ratkasin kaikki nuo tehtävät.
Puuki 16.3.2017, 07:53Joko alkaa dieselautojen alennusmyynnit ? Tai sitten niiden hinnat vain nousee, kun valmistus uhkaa loppua.
Puuki 16.3.2017, 07:42”Moni-(2-) valintatehtäviinhän pääsee jo tuurilla 50 %:n tulokseen!”
Tuurilla voi päästä 50 % : n tulokseen, mutta laskeppa Harrastelija
todennäköisyys 50 %:n tulokseen arvaamalla pääsemiseksi .
Puuki 16.3.2017, 06:45^ Niinpä taiskin olla. Muistin väärin.sry.
Puuki 15.3.2017, 18:26Vaihde pitää saada kai vapaalle latvapäässä. Nykyään se voisi toimia langattomasti vastaavanlaisessa ”motossa”.
Puuki 15.3.2017, 18:16Tuo pystykarsintasaha voisi toimia hyvin ylispuuhakkuissa. Säästäisi taimikoita .