Käyttäjän Planter kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,111 - 3,120 (kaikkiaan 3,410)
  • Planter

Lompakkotaljaa käytän. Halvoillakin pärjää jos satunnaisesti käyttää, ongelmana on, että kun vaijerin kerran kiristää, sitä ei saa löysättyä tai vapautettua. Homman pitää mennä kerralla putkeen, ei pysty korjaamaan suunnitelmaa enää.

Olen vaan kauhistellun noita talonmiespalvelujen kaatoja. Alla olevassa esimerkissäkin ylimääräisellä haruksella, johonkin paskahuussin taakse ja kunnon taljalla, eikä millään mittanauhalla, olisi puun kaatanut turvallisesti oikeaan suuntaan.

https://www.youtube.com/watch?v=09R0oCubOkg

Planter

Olen kaatanut kymmenittäin ongelmapuita talojen nurkilta ja käyttänyt ainoastaan vaijeritaljaa, mitään vahinkoja ei ole sattunut. Kyllä se tukeva kiinnistyspiste on aina löytynyt, yleensä toisen puun tyvi. Olen myös porannut kallioon tai isoon kiveen akku-iskuporakoneella reiän, lyönyt moskalla pultin pystyyn ja siihen vaijeri kiinni.

Viimeisessä tapauksessa ajoin traktorin puutarhaan poikittain 30 metrin päähän ja vaijeri kiinni mahan alle ja puuhun niin ylös kuin pääsin. Lisävaijeria saa olla vaikka 50m, aina parempi mitä kauemmas kiinnityksen saa.

Yksi tapaus oli hauska. Talon emäntä kauhisteli, kun kaikken kaunein käkkyrämänty oli kaatunut pihalta, kallion reunalta ja nostanut pystyyn valtavan juuripaakun. Kysyin, että nostanko pystyyn? Ihmetteli silmät pyöreänä, että ei kai niin voi tehdä. Kyllä se vaijeritaljalla nousi ja yhdellä haruksella pysyi pystyssä ja on edelleen pystyssä  ja ihan terveen näköinen.

Työturvallisuudesta: Tuo tiukkaan kiristetty vaijeri on hirvittävä ruoska jos se irtoaa. Kiinnitys pitää tehdä huolella.

Planter

En minäkään ole uskonut, enkä usko vieläkään hajautettuun,  mutta en kieltädy miettimästä sitä sillä: Saksalaiset ajavat alas kaiken ydinvoiman ja aikovat tuottaa sähkönsä hajautetusti.

”Olkiluotohan tehdään Suomen osalta yksityisellä rahalla. Riskinä on, että valtiokin joutuu rahoittajaksi. Nimittäin Ranska.”

Ranskasta ei rahaa tipu, kokemusta on. Yksityinen sijoittaja haluaa rahansa takaisin korkojen kera ja maksaja on sähkön käyttäjä.

Planter

Mutta mikä sitten olisi se Suomen energiaratkaisu?

Planter

Tähänkö ollaan menossa…kun vielä lisätään se hirvituho, niin onko investointihaluja?

Tämän metsälehden etusivun uutisvirrassa on tällaista tekstiä:

”Suomessa tehdään vuosittain päätehakkuita noin 130 000 hehtaarilla. Metsäalan ammattilaiset arvioivat, että uudistustyöt jäävät tekemättä tai vajavaisiksi vähintään 13 000 hehtaarilla.
    ”Jälkitöiden hyljeksintä voi johtua myös siitä, että uudistamiskustannukset ovat nousseet nopeammin kuin puusta saatava hinta. Uudistamiskulu nousee helposti yli 1 000 euroon hehtaarilta. Näin omistaja ei näe uuteen metsään tehtävää investointia aina järkevänä.”

Planter

Mikä sitten olisi se Suomen energiaratkaisu?

Olkiluoto 3 on varsinainen Iisakin kirkko ja kohta maailman kallein rakennusprojekti…ja me sähkönkäyttäjät/veronmaksajat sen maksamme, kukapa muu?

Fennovoima/Rosatom on varsinainen Venäläinen hirttosilmukka, etten siitäkään tykkää.

Itse olen alkanut kallistua hajautetun pientuotannon puoleen ja siinä paletissa on varmaan tuulivoimallakin osansa. Kulutushuippuja aletaan varmaan leikata, kun kaikilla on etäluettavat mittarit. Jos kulutus kasvaa liian suureksi, niin lyödään hintaa niin ylös, että alkavat töpselit irrota.

Planter

Kun kaikki hirvenkarkotusmenetelmät olen tutkinut, niin tottakai myös saisiko tuulivoimalla karkotettua hirvet. Metsästäjien selitykset ovat vaan aina yhtä mielikuvituksellisia:

Metsästäjät pelkäävät rannikolla: Karkottaako tuulivoima hirvet?

http://yle.fi/uutiset/3-7615417

Outo ilmiö kummastuttaa metsästäjiä: Miksi tuulimylly houkuttelee uroshirviä?

http://yle.fi/uutiset/3-7976459

Planter

Kyllä tuulivoima on siinä mielessä kannatettavaa, että ”polttoaine” on ilmaista ja saasteetonta.

Tukkusähkön halpaa hintaa juuri nyt ihmettelin, johtuu siitä, että Ruotsissa ja Norjassa ei ole vastaavia pakkasia ja Venäjällä on joku sikäläinen Joulu-pakkasukko-loppiainen  eli vapaata ja tehtaat seis. Tuodaan sähköä halvalla yli 4000 MW. Marraskuun kylmällä jaksolla hinta pomppi kuitenkin 80€/MWh paikkeille.

Planter

Eilen oli aika tuulista ja pukkasi 700 MW teholla, tänään vähemmän.

Linkistä voi seurata. Omalle metsäpalstalle voisi laittaa muutaman voimalan, muualle ei, tuottaa paremmin kuin puu.

http://www.fingrid.fi/fi/sahkomarkkinat/voimajarjestelman-tila/Sivut/default.aspx

Planter

Näin vakavalta tilanne näyttää, voit itse tarkistaa VMI dokumenteista, että hirvituhotaimikoita on miljoona hehtaaria. Se on uskottavin tieto, joka itselläni on. Itselläni 10v  tuho on 100%, onneksi muualla keskimäärin pienempi.

Esillä 10 vastausta, 3,111 - 3,120 (kaikkiaan 3,410)