Käyttäjän Planter kirjoittamat vastaukset
-
Suomessa työttömyyden hinta on 6 miljardia, Virossa jotain 200 miljoonan luokkaa, vaikka asukkaita on kuitenkin 1/4 Suomen määrästä. Suomen työttömyyskulut 30…40 kertaiset Viroon verrattuna.
Virossa annetaan hätäapua lyhyeksi aikaa, eikä mitään 500 päivän ansiosidonnaisia. Työttömät pakotetaan etsimään jotain työtä vaikka matalammalla palkalla ja eri alalta. On Suomessakin Virolaisia insinöörejä ja lääkäreitä väliaikaisesti siivoojan töissä.
Itsekin olen tehnyt vaikka mitä, jos sopivaa työtä ei ole niin koulun penkillä, ei päivääkään työttömänä.
Puuki ja Helge löysivät yhteisen linjan. Riistanhoitoyhdistykset suojaavat taimikot ja hoitavat hirvien talviruokinnan latvuksilla, riistapelloilla ja vastaavilla. Sopii minullekin.
Taimikonhoito-ohjeet on käyty täällä kymmeniä kertoja läpi. Pitäisi olla kokemusta taimikonhoidosta, kun antaa neuvoja.
Itse en ole koskaan hakenut taimikko-Kemeraa. Varhaisperkaus ja kaksi taimikonhoitokertaa ja siitä huolimatta taimet on syöty. Jos kaikki hoitaisivat näin taimikkonsa vahingot saattaisivat olla jopa pahempia, koska ruokaa olisi vähemmän.
Valtiontalouden tarkastusraportti 100/2005 kertoo näin:
”maa- ja metsätalous-ministeriön kala- ja riistaosastolla todettiin, että metsätaloudessa ei huomioida riittävästi hirveä. Esimerkiksi liian varhainen ja tehokas taimikonhoito voi osaston mielestä lisätä arvopuiden hirvituhoriskiä.”
Nuolukiveä olen kokeillut. Kun ei ole kovin suurta metsätilaa, kiveä ei saa kuin korkeintaa puolen kilometrin päähän taimikosta. Naapurin puolelle sitä ei saa laittaa. Kun se on lähellä taimikkoa, se vain houkuttelee lisää hirviä taimikkoon. Vastuuton neuvo.
Teoreettinen pohdiskelu: Jos kaikki taimikot suojattaisiin, mitä ja missä hirvet syövät talvella?
Tein mökkitontin ympärille 2m korkean riista-aidan, hirvet eivät sen jälkeen tulleet syömään omenapuita. Peuroja se ei pidättele.
Jos miljoona hehtaaria suojataan 2 ha kuvioina, tulee niitä 500 000 kpl.
2000 € x 500 000 = 1 miljardi €
Sen jälkeen hirvet kaluavat nuoret metsät?
Aslakin korvausrahat puhallettu?
RiistaWebin mukaan 2014 Lapissa oli 11842 hirveä ja 2016 peräti 81572 (!?)
”Oikeustajuuni ei istu se, että taimesta josta latvakasvain on katkaistu, ei saisi korvausta!”
Ei tällä olekaan mitään tekemistä oikeudenmukaisuuden kanssa. Kaikki lähtee riistakeskuksen budjetista.
Esim. 2016. Lupamaksuina kerätään 3,4 milj. Siitä on tarkoitus käyttää hirvivahinkorvauksiin 1,2 milj. Korvausjärjestelmä täytyy virittää sellaiseksi, että korvaussumma osuisi 1 – 1,5 milj. jotta se olisi uskottava. Nyt hämmästyttää ja kummastuttaa, kun vahingot eivät ole vähentyneet, mutta korvaukset vähenevät koko ajan, pitää korjata hiukan ylöspäin.
Jos korvattaisiin todelliset vahingot, summa karkaisi heti kymmeniin miljooniin. Metsästäjät joutuisivat lyömään pöytään riihikuivaa tai hakemaan valtion budjetista lisärahaa ja se voisi herättää kysymyksiä.
Korvauksen laskennassa on muuttujia: omavastuu, tarkastusmaksu, montako oksakiehkuraa on katkaistu. Nyt viilataan ja optimoidaan tätä, jotta korvaussumma osuisi 1 – 1,5 miljoonan haarukkaan. Näin jonkun uutisen, että oksakiehkuramäärä saataisi muuttua luonnoksesta.
Suurin osa metsäomistajista ei hahmota tapahtunutta vahinkoa, koska paperirahaa joutuvat lyömään pöytään ainoastaan ne, jotka joutuvat tekemään uudistuksen kokonaan uusiksi. Maksamaan muokkauksen, taimet, istuksen. Muilla konkreetinen vahinko siirtyy seuraavalle sukupolvelle ja kansantaloudelle.
Uudet metsänomistajat, joilla on keskimääräistä suurempi metsätila ovat valveutuneita ja odottavat tuottoa. Viimeistään siinä vaiheessa, kun seuraava hallitus lyö merkittävän kiinteistöveron piloille järsityille tuottamattomille taimikoille, tapahtuu ”vallankumous”.
Eiköhän Kuusamossakin, aika pohjoisessa, mänty olisi parempi vaihtoehto:
http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/hirvituhoja-vaikea-torjua/659512/
Et sitten ottanut neuvosta vaaria:
”Lue hyvä mies viestiketju ”Hirveä tilanne” talviruokaresurssi on pudonnut niin pieneksi, että jäljellä olevissa mäntytaimikoissa tuhot kasvavat. Älkää vaihtako suorittavia portaita, ettei samaa rautalankaa tarvitse vääntää vuodesta toiseen.
Lue lisäksi objektiivisesti tämä viestiketju. Jos ilmoittaa merkittävän tuhon, voi siitä joutua itse maksumieheksi. Älä ota tavoitteeksi tyrmätä joka asiaa, katso totuutta silmiin.”
”En ole koskaan aiemmin törmännyt näin fanaattiseen harrastajaryhmään. Ei millään, ei millään, suostuta tunnustamaan tosiasioita. Kaikin mahdollisin tavoin, myös vilpillisin, yritetään selittää vuodesta toiseen, että vika on jossain muualla.”
Itse olen ollut välillä kymmeniä vuosia pois metsästä. Talouselämässä peli on kovaa, mutta pääosin reilua. Tällaista viritelmää ja asennetta en ole ikinä nähnyt missään. On tämä aivan ainutlaatuista.
Hypätään aikajanalta tähän päivään, on ihan sama paljonko hirviä vuonna oli 2003 tai 2005. Nyt niitä on liikaa! Ruoka loppuu eikä santsiannoksia enää jaeta metsänomistajien pussista.
Lue hyvä mies viestiketju ”Hirveä tilanne” talviruokaresurssi on pudonnut niin pieneksi, että jäljellä olevissa mäntytaimikoissa tuhot kasvavat. Älkää vaihtako suorittavia portaita, ettei samaa rautalankaa tarvitse vääntää vuodesta toiseen.
Lue lisäksi objektiivisesti tämä viestiketju. Jos ilmoittaa merkittävän tuhon, voi siitä joutua itse maksumieheksi. Älä ota tavoitteeksi tyrmätä joka asiaa, katso totuutta silmiin.