Käyttäjän pihkatappi kirjoittamat vastaukset
-
Voi olla osin näin. Wärtsilä menestyy ja maksaa pieniä osinkoja. Vähän toimialastakin kiinni, tarviiko tuotekehitykseen panostaa miljardeja.
Näin varmaan, mutta vetyä ei valmisteta vielä tarpeeksi. Laivayhtiöt eivät ota riskiä uusien laiva tilausten kanssa, pitäisi olla kattavammin tankkauspaikkoja ja varmuus polttoaineen edullisesta saannista. Laivaliikenteeseen vety kuitenkin sopii. Wärtsilä kerää jatkossakin laivamoottori tilauksia, oli sitten polttoaine mikä tahansa siellä homma on otettu haltuun.
Kiinaan laitetaan nyt lähes sata uutta kivihiilivoimalaa, siellä osataan tehdä sähköautot halvalla. Euroopassa lasketaan hiilidioksidit tarkemmin, pisteet siitä.
Jäi vaivaamaan tuo Neste yhtiön tulevaisuus. Tulevaisuus perustuu edelleen sääntelyyn. Esim jos laivapolttoaineiden biolitkut tehdään sääntelyllä vanhoille laivoille kannattaviksi, niin kuin tarkoitus on ollut, taas on markkinaa. Taitaa vaan tuo viljelysmaan käyttö polttoaine tuotantoon olla huonossa valossa ja laivojen polttoaineita varten biolitkuja tarvittaisiin älyttömiä määriä ja se aiheuttaisi ehkä riistoa ja nälänhätää. Nyt mitä isompia laivoja rakennetaan, polttoaine on LNG. Vanhat laivat kulkevat vielä reilut kymmenen vuotta diesel moottoreilla ja tuossa se biodieselin aikaikkuna olisi.
Suomessa turpeen energiakäyttö ei olisi riistoa, mutta sääntely tuotakin rajoittaa.
Minä myin Suomi osakkeet taas, ei niitä paljon ollut.
Yritykset tuon sääntelyn kokevat hankalaksi. Perusta nyt joku miljardi tehdas, perustuen lupauksiin tai vallitsevaan sääntelyyn, kun uudet vielä vihreämmät teknologiat aikaansaavat taas uudet säännöt. Jos ajatellaan vaikka mehupurkkia, kukaan ei tiedä minkälainen se saa ylipäätään olla viiden vuoden päästä. Ei tämmöinen kannusta.
Nesteen biolitkut on ollut menestys ja se polku kannatti. Kannattavuus tosiaan perustui vihreään sääntelyyn, ei siihen että biolitku olisi hinnalla pärjännyt.
Vuonna 1987 vissiin aloitin eläkettä kerryttämään, mitään osinkoja ei ole tullut ja pääomaa ei saa irroitettua eläkkeen muodossa kun vasta ehkä vuonna 2037.
Ei valtio olisi saanut myytyä Nestettä huippuhinnalla kuin vähän suomenkielisille. Kun Neste oli huippuhinnoissa, Usassa jo rakensivat ja muuttivat jalostamoita biodieselille tai mitä ne nesteet on, toimijoina mm. Phillips 66 ja Valero. Tuossahan sitten lopulta nousi raaka-aineen hinnat, laskiko litkujenkin hinta, kate on nyt jokatapauksessa varsin pieni. Eurooppa tuo näitä litkuja Usasta enempi kuin mitä vie ja Trumpin tullit voivat tuosta kaupankäynnistä tehdä kannattamatonta, en tarttuisi tähän oljenkorteen, mutta joku tästäkin innostuu. Jakeluvelvoite tietysti kasvaa vuosittain, että jos tuolla saisi homman muutamaksi vuodeksi kannattamaan, ennenkö liikenteen sähköistyminen vie bisneksen pienemmäksi.
Eu:n sääntelyn purkamisesta talouskasvu lähtee liitoon.
Joo, katoin videot, peukut niistä.
https://www.ksml.fi/paikalliset/8281047
Minkäköhän merkkinen saha tuossa puun kyljessä.