Käyttäjän Petkeles kirjoittamat vastaukset
-
Runkojen muotoluku on muuttunut todennäköisesti nykyisten teknis-taloudellisten harvennusmallien seurauksena (vrt. pokasaha-aikojen kasvatustiheydet).
Itsekin olen tuhat kertaa enemmän huolissani ympäristön pilaantumisesta ja kestämättömästä kulutuksesta kuin ilmaston syklisestä vaihtelusta.
EDIT: Niin ja jos runkomuoto olisi muuttunut pitemmällä aikavälillä, syyksi voisi ajatella myös etelästä kantautuneen siitepölyn aiheuttamaa geenien migraatiota. Tässä tapauksessa aikajänne on niin lyhyt ettei sitä kautta tapahtunutta muutosta pitäisi vielä näkyä.
Palaa asiaan muutaman kuukauden kuluttua.
”Tuoreella ja puolikuivalla on eri kerroin, mutta kertoimen valinta on ostajasta kiinni.”
Jos ostaja noudattaa lakia, se on kiinni tasan puutavaran säilytysajasta ja ajankohdasta. Onneksi.
Kyllä hieskoivunistutusta on käytetty pellonmetsityksessä. Tosin melko lyhyen aikaa ja sellaiset kohteet ovat harvinaisempia. Esimerkiksi minulla on ostopalstalla 5 ha hieskoivulle istutettua niittyä. Varmasti nopein ja varmin ratkaisu saada metsä aikaan reheville korpimaille.
Komppaan jätkää. Metsässä voi tehdä hommat kerralla oikein.
Itseäni toistaen informoin myös Jalkaselle, että minä tavan kuolevaisena sain männikön enskansta sellaiset 53 euroa hankintalisää/päivä kun vähensin ajomiehen taksan ja sahakulut. Tämä tulos vaati hieman yli neljän tunnin päivittäistä oleskelua metsässä.
Kuulostaa varmaan surkealta jos on teollisuuden palkkoihin tottunut, mutta tämä susirajan sissi on leivässä pysyny 🙂
Mulla on tullu vähän lumen aikaan hankinnasta sellaset viis-kuuskymppiä päiväpalkaks ajokustannus ja varusteet vähennettynä.
Enpä ois arvannu että kuitupuun apteerauksestaki voi tehdä ongelman. Muistelen kouluajoilta että esim. todella jäykässä tasan kolmoseksi teossa menetettiin huimat 4% tilavuudesta vapaaseen katkontaan verrattuna. Ja vapaalla katkonnalla jokainen hankintaa tehnyt tai moton jäljissä kulkenut näkee, että ei siellä metsässä ole hakkuun jäljiltä edes hellapuiden keruulle mahiksia.
Kiristyvien tehokkuusvaatimusten ulottaminen kuormattavaan puutavaraan on ihan ymmärrettävää. Muutenhan nuo pöllit voitas vielä vaikka uittaa perille.
Karvahatun tai pipon taitteessa liitu. Ja sätkä huulten välissä.
Ammoisina aikoina on toisessa voinu olla kappalelaskin kiinni. Riippuu tieten mistä tykkää.