Käyttäjän Petkeles kirjoittamat vastaukset
-
Jos yrityksen tekemä investointi on virkailijankin mielestä verotuksen porsaanreikä, niin voi hyvää päivää. Eihän teollisuuden puolella muuta firmoilta odotetakaan, kuin voiton uudelleensijoittamista.
Entäs kun ne kaikki istutetut kuusentaimet ei välttämättä selviä tai vielä todennäköisemmin eivät ole kaikki tukkilaatuisiksi varttuvia ja korvaavista koivuista ei saa samanlaista tiliä? Entäs kun kakkosharvennuksen tukkisaanto on päätehakkuutiheyteen istutettuna 0%? Mitenkäs sen koron kanssa käy?
Tämmönen vajaa kolmekymppinen pärjää viileemmällä kelillä litran termoskahvilla, kahdella banaanilla ja muutamalla ruisviipaleella. Hellekelillä pelkkä vichy kahvin tilalle. Jos ollaan 8h metsässä.
Erikoiskeikoilla 12h vaatii jo lämpimän aterian, hernekeitto tms. Aamulla kaurapuuro, kahvi ja mahdollisesti leipää.
Yllättävän vähällä pärjää ilman nälkää kunhan tekee hommia ilman isompia taukoja. Raskaasti en pysty metsässä syömään, vasta kotona otan vahingon takaisin. Ja kai se on tottumiskysymys. Kun maha tottuu tiettyyn rytmiin, niin hyvin pärjäilee.
Kestää ikuisuuksia, vähä niinku se jeessin stihlin ketju
Minusta meillä Suomessa on loistavat mahdollisuudet metsien suhteen. Jo tällä hetkellä on suojelualueiden lisäksi hoitamatta jätettyjä pusikoita valtavasti, koska rikkaita kaupunkilaiseläkeläisiä ei enää metsästä saatava raha kiinnosta. Nämä tilat muistuttavat talousmetsää lähinnä aikanaan voimaperäisesti tehdyn uudistamisen ansiosta. Kun elintaso ja idealismin määrä jatkaa kasvuaan, jää yhä useampi harrastetila metsätalouden ulkopuolelle.
Itse olisin ensimmäisten joukossa rauhoittamassa koko valtakunnan metsiä retkeilytarkoituksiin, mutta kun me ei kaikki voida alkaa työväenteatterista toimeentuloa hankkimaan. Lisäksi hirvittää mistä Karjalan korvista ja Amazonin yläjuoksulta ne korvaavat raaka-ainevirrat vedettäisiin.
Mulla on tukkisahana vielä Jätkän sinitaivasta tuoreempi Dolmari ja pari enemmän tai vähemmän loppuun kulutettua vaakasylinteristä Tilhiä varalla. Deutchland uber alles.
Runkojen muotoluku on muuttunut todennäköisesti nykyisten teknis-taloudellisten harvennusmallien seurauksena (vrt. pokasaha-aikojen kasvatustiheydet).
Itsekin olen tuhat kertaa enemmän huolissani ympäristön pilaantumisesta ja kestämättömästä kulutuksesta kuin ilmaston syklisestä vaihtelusta.
EDIT: Niin ja jos runkomuoto olisi muuttunut pitemmällä aikavälillä, syyksi voisi ajatella myös etelästä kantautuneen siitepölyn aiheuttamaa geenien migraatiota. Tässä tapauksessa aikajänne on niin lyhyt ettei sitä kautta tapahtunutta muutosta pitäisi vielä näkyä.
Palaa asiaan muutaman kuukauden kuluttua.
”Tuoreella ja puolikuivalla on eri kerroin, mutta kertoimen valinta on ostajasta kiinni.”
Jos ostaja noudattaa lakia, se on kiinni tasan puutavaran säilytysajasta ja ajankohdasta. Onneksi.
Kyllä hieskoivunistutusta on käytetty pellonmetsityksessä. Tosin melko lyhyen aikaa ja sellaiset kohteet ovat harvinaisempia. Esimerkiksi minulla on ostopalstalla 5 ha hieskoivulle istutettua niittyä. Varmasti nopein ja varmin ratkaisu saada metsä aikaan reheville korpimaille.