Käyttäjän Perko kirjoittamat vastaukset
-
Rane, miulle on jokseenkin sama tuleeko paljaaksihakkuukielto tai ei. Entinen metsälakihan kielsi metsän tuhoamisen. Uskontoni eikä ajatukseni ja ”puolueeni , sitä ei oo” ei vaadi, että ihmiset omilla maillaan toimivat kuin hyväksi näkevät. Olen vai harmilleseti havainnut , ettei laskuoppi ole tavoittanut metsänomistajia ja vain harvan asiaan perehtyneen metsäaiantuntijan osaa mo:n taloudellisen edun kautta laatia suunnitelmat.
Rane jos tiedät millä saan helpoiten 10 sm sammalikon häipymään kuusikosta niin se helpottaa minua kummasti.
Perko 22.3.2020, 12:25Startup -yritys Spinnova on yks’ niitä jotka kehittävät puulle käyttöä. Mie oikaisin hieman kun Aalto-yo:n tutkija sanoi samaa metsätellisuuden innovaatioista. No se BIO on sitä häkäpönttöteoriaa ties kuin vanha jo tervan tiputusajalta. Hyvä systeemi! Sillä voi hajoittaa puun atomeiksi ja sopivilla ”saippuilla ” rakennella uuteen kokoonpanoon.
Aikapaljon on metsänjalostus valmista ruutia polttanut. Onhan Stura E:llä muillakin omat tutkimukset ym.
Selluksi kelpaa kyllä paksumpikin puu. Meni tuossa naapurin sahatukit kesällä sellukattilaan, myyjä sai tukin hinnan eikä firma valittanut. So it’s goes !
Perko 22.3.2020, 11:38Jos kuitenkin eri-ikäsessä metsässä säilyisi arvo ja jopa lisääntyis vuosien myötä. Ootellaan
Ehkä jokus keksitään mitä siitä voisi tehdä arvokasta. Metsäteollisuus ei ole vielä sellaista keksinyt. Ei ainutta ideaa! Tai on mittajärjestelmän josta joutuu käräjille.
Perko 15.3.2020, 14:53Just niin!
Perko 15.3.2020, 14:26Puuki , kun tarvitset tietoja kehoitan ihan itse hakemaan. En viitsi jokaista kohtaa tolkuttaa kun se ei silti tartu. Seuraan mölinäänne viikon kuluttua. Jatkakaa !
PS. A. J. kiitti nimistä, tiedätkö ketkä oli ne vuorineuvokset jotka tilasi ohjeistuksen? Olen yrittänyt selvittää.
Perko 15.3.2020, 14:13Termiikkiä on vaikea nähdä mutta olette sen havainneet taivaalla olevista poutapilvistä noin 1500 m korkeudella. Pilvet joiden alapuli on lievästi ylöspäin kupera on termiikin aiheuttama tiivistymä. Siellä istusaukossanne täysin tyynellä säällä käy tuulen nuhahtus niin silloin lähtee ilmakupla ylös ja voi nostella eväpareitakin taivaalle.
Syöksyvirtaukselle tarvitaa lämmin alkusade ja kehittynyt korkea ukkospilvi. Siitä syntyy ”höyrykone” super termiikki, se onkin jo toinen juttu. Alku lähtee siitä kun helpoiten irtoava kupla valkkautuu paikasta jossa pintatuulelle on mahdollisuutta. Sellainen on esim aliskasvillisuudesta puhdistettu metsä. Laikon kankaalle jäi nauhoja joissa oli aliskasvillisuus paikallaan ja on edelleen.
Perko 15.3.2020, 13:38Timpalla onneksi oli vakuutus!
Perko 15.3.2020, 13:24Timpalle : Entisaikojen osaajissa ei ole moitteen sijaa. On kuitenkin jälkikäteen havaittu että on aikamoisia nilkkijäkin joukossa joilla on ollut vai tavoitteeena omaetu ja hallinnointi uskomuksia myöten. Moneen silloin tuomitun asiaan voi edelleen sanoa puolustukseksi ” Se pyörii sittenkin”. Oikeaoppiset polttivat parimiljoonaa noitaa Euroopassa roviolla 300 vuotta ja vielä 1700 luvullakin. Siltä ajalta metsäoppaatkin voisit heittää roviolle!
Minä ihaillen seuraan parikyppisiä neitokaisia eikä tulis mieleenkään grillaaminen.
Perko 15.3.2020, 12:44Se on sään aiheuttama metsän tuho. Sen selityksen olen ekakerran kuullut Lea Saukkoselta vuosia sitten. Jos super siinä häiritsee niin vaihda siihen oma selityksesi. Myrkyn jälkiä on tutkittu ja niistä on vertailevaa tietoa jotka tukevat omaa havaintoani. Onkos siinä mitä pahaa jos jonkin asian tietää.
Perko 15.3.2020, 12:26Sääasiassa voit ottaa yhteyttä Ilmatieteenlaitokseen, sitten jos on enemmin kiinnostusta termiikeistä niin Lentosääoppi on hyvä opiskella. Suosittelen!