Käyttäjän Perko kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,201 - 3,210 (kaikkiaan 3,510)
  • Perko

    Tekokoneen saa helpommin metsään sopivaksi jo noilla jätkän teeseillä. Ajokone murjoo paikat lopullisesti. Sen omapaino + kuorma alle koneen massa/2 siitä tekee pintapainetta vaikka pitkillä teloilla juuristoon liikaa.
    pitkät telat ei auta kun pyöriä on harvassa, syntyy kankaan kaulitsemisen ilmiö, eli se matto pyöränalla taipuu ja murjoo edelleen alustaa.
    Täällä väitellään yhtiöiden- ja pajojen puolesta, jopa surkutellaan koneyrittäjien tulevaisuudesta. No, Tolopaisella lienee sijoitus Ponsseen eikä pidä hyvänä telat kevenee koneista ja osingot putoaa.
    ( Mo:n, Suomen) ja minun etu on saada nuo liian tiheät taimikot ehjänä jatkamaan kasvua ja muutenkin metsän puut siististi pinoon jotta kelpaisivat selluksi.
    Sekin vielä, miten se tulevauuden lahotus ja tuho estetään?

    Jos etsii sitä mistä ongelma on peräisin, niin se, että -48 tohtorien luoma-aukko 2200kpl /ha sallittu metsähoito-ohjeistus. HE kai olettivat, että pokasahamies kirveineen toimii taimikossa ja kuljetus kannetuista kasoista hoidetaan hevosen vetämällä lavettireellä (lev. 160 cm ) propsipinoon. ”Piirongiksi ladottuna” otetaan vastaan ostajalle hyväksytysti kuorittuna mitanjälkeen.
    Ohjeistus ei ole muuttunut neljässä vuodessa! Metsäyhtiöt ja metsäkeskus ei ole muuttanut menetelmää.  Tohtoritkin tiesivät näin jatkuvan maailman tappiin.

    Perko

    Jospa se Ponssella   johtui mehtäukon  piirustuksista, eivät ymmärtäneet  ympyröitä ja sverikkoja. Siitä se repeytyi !

     

    Perko

    Olkoon vaikka  miten, tiedä häntä kenen ovat. Oli joskus yhtiöillä, että työkoneet arvostettiin painon ja hv mukaan hinnoittelussa.   Nykyistä en tunne, kai se jotenkin on Jovain tapaan sidoksissa puunhankintahintaan , Heh heh!

    Oletin, että mo lahjoittaessaan  puut osallistuu  korjuukuluihin  ja on siten  korjuuketjun koneiden kustannuksissa osallisena..  Jees h-v ei tää niin tärkeää ole, kunhan  sais nuo taimikot säilymään ettei  jälleen paljaaksi muuttuis ja jäis lahotus päälle!.

    Perko

    A’vot, täällä onkin metallurgian asiantuntijat niin heille vai esim:  Mikäli UHSS  (teräs)  ei tarjoa tarvittavaa keveyttä, voidaan myös käyttää alumiini-litium seoksia kuten 2195 seosta. Useat alumiini-litium seokset ovat erinomaisen  ominaislujuutensa lisäksi hyvin hitsattavia metalleita. Alumiini-litium seokset kuitenkin omaavat huomattavasti terästä heikommat
    kustannusominaisuudet  ( tarkoittaa jotta on kalliimpaa).  Kyseessä on erityiseen selvitetty iskunkestävyys!

    Metsäkoneet maksetaan pitkälti mo:n tuloista jotta se ei suoraan ole puunostoyhtiöiden  menoissa. Siksi tekijällä ei niin suurta väliä mitä pajasta tulee  kunhan menee kaupaksi.    Telojen hinnalla  toimivan m-mopon  niin ottaisin sellaisen  töihin.

    Perko

    Parempaan on muuttunut moottorisaha ja samana vuonna keksityt (löydetyt) bikinit. Molemmat ovat keventyneet ja pienentyneet, monella käytössä nykyisin vain vapaa-aikana.  Olisko muita vastaavia metsävarusteita?

    Perko

    Tarina pitänee paikkansa;  Ja jos ne kutsetin miehet tulloo niin istut äitin sylissä etkä lähe ennen kun ovat hävinneet tuvalta, käski isä lastaan.  Vahtiminen jatkua vieläkin. On monen laista  rautaa ja  kankea, niitä ei ole suunniteltu metsään!.

    Kymmenien tonnien kuormat kulkevat seosalumiinin varassa eikä jätä paljon höyryjä ihmeempää vanaa taivaalle. Kestävät käyttöä vuosikymmenet, ovat oikein suunnitellut ja  oiken käytetty.   Puusta valmistetulla  viiden tonnin koneella ajoivat viidentonnin kuormia   britit  Saksaan ja Ruotsista laakereita,  koneen/ kuorma painosuhteet ovat  ihan muuta kuin metsämopoilla.   Metsämopon  suunnittelussa  on jotain jäänyt huomaamatta.

    Kyllähän se mehtäukkoja  kyrsiin kun lapset ei ole koulussa.

    Perko

    Usein on hajoamiselle  on syy, väsymisen löytyy suunnittelusta  tai käytöstä.  Nykyisi  on aineet aivan toiset  ja suunnitteluun uudet ohjelmat. Niin on uudet koulutukset käyttöönkin  kun entisiä ei juuri ollut.

     

    Perko

    No, kun pitää korjata niin silloin on säretty ja miksi.  Korjaukset on mahdollista, vaihdetaan uudet osat.  Se ”turaaminen” ei ole korjausta.   Vaatimukset ovat varsin olemattomat koneille.  Ohjaamon muodikkuus tuntuu olevan suuri vaikuttaja metsäkoneissa.

    Perko

    Ja jälleen Puukin kassa samaa mieltä.

    Perko

     

    Normaalissakin maastossa tuhoja ei heti  havaita,  esm ajouran viereiset puut  ovat kallistuneet  ja latvat ovat lähes ristissä 30 tn ajokoneen jäljiltä.  On ”Ok kuljettajat  ja koneet”  mitä  ja mistä pitäis korjata?

    Yksittäisen mo:n on mahdotonta muuttaa menettelyä.   On se ”hyvänohjeistuksen”  mukainen taimisto.  Koneurakoitsijoista  kertoi  puidenostaja, ”ne ei kerkii siihen toista konetta laskea lavetilta, niillä on kiire”. Metsä on kuitenkin kymmenien vuosien projekti.  Jotain tolkkua saatava koneiden painoihin tai se johtaa kuin neukuissa paistinpannutuotannon lisäys, lopuksi tuotanto tonneja oli riittävästi mutta pannulle ei sopinut edes kananmuna.

Esillä 10 vastausta, 3,201 - 3,210 (kaikkiaan 3,510)