Käyttäjän Perko kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 3,181 - 3,190 (kaikkiaan 3,512)
  • Perko

Niin, ainakin ilveksen ja pienemmistä pedoista ketun metsästystä tulisi vähentää nykyisestä. Mutta , metsästäjän päässä ei ole muuta kuin ampua minkä näkee, tietämättä miten  nuo eläimet hoitaa luontoa.  Kun kerran edes näkis ilveksen!

Perko

Hyvin alkaa vuosi, on jo monta uutta ajatusta palstalle kirjoitettu. Pelien kehityksen voi aloittaa jo siitä kun on ajatus, ”viilaa”   päässä ja paperilla. Esimerkkejä, Kari Mannerla; Afrikan tähti , Pertti Pasanen; Kymppitonni ja monet muut.   Pinkolotto , jonka sääntöjä en oppinut, oli kiinnitykset ja kukkaset.

Ohjelmointi on sitten jo toinen juttu, ensten pitää olla ihan pelkkä ajatus, vaikka ens. harvennuskilpailusta.
    Näitä uusia tuotteistuksia metsästä tarvitaan pilvenpimein eikä pelkkää lannoitusta. Kaikilla on siihen tasavertaiset mahdollisuudet.

Tähänkin sopii,  Hän oli kaukaa viisaana antanut meille mahdollisuuden. ”Hyvästi Paloaukea!”

Perko

Rästiharvenneukset ovat metsäyhtiöiden onnistunut tilaus. Ostaen niukasti, viivytellen ja tuomalla ulkoa ne voivat pitää yhteisesti hinnan Suomessa alhaisena. Vaihtelemalla keskenään ostettuja eriä niin kaikille riittää ja pidetään myyjän metsässä lisäksi ostettuna reservissä. Metsänhoito-oppi tuottaa juuri sitä mitä aikoinaan on sillä haluttu. Ensimmäinen sääntö: puuta pitää tulla, toinen: mitään ei makseta. ( vertaa; vakuutussäännöt.)

Puun hinnalla on varmasti vaikutusta metsän vaurioihin ja tyvilahoihinkin.
    Taimikon harvennusajat ovat pitkällä takana. Yksittäisen myyjä on mahdoton kilpailuttaa ”punalappuisia” propseja. Tarjouksien ( kolmen) hinnan eroista mahdoton nimetä tarjoajaa, ehkä se ei ole kartellia..!
    Onhan se kumma ettei alkutuottaja voi sanoa kimpassa tai huutokaupassa hintaa tuotteelleen! Eestissä voi pitää alkutuottajat huomattavasti  suomalaista korkeamman hinnan, vaikka ollaan samassa EU:ssa. Olen kuullut sen!

Perko

Harmikseni olen havainnut metsästäjien myös mo:n lukuharrastuksen maltilliseksi jopa olemattomaksi.  Kertailevat metsästäjä – , jahti- sekä aselehdenteesejä. Näitä kirjoituksia vain harva metsästäjä lukee.. Erich von Dänikenistä ei ole jahtiporukasa koskaan kuultukaan, no mie olen ne  lukenut.

Mayakansojen tuhoa vertaillessa tähän meidän korona  juttuun, niin onhan sekin mahdollista, että sinne on jokin virus ja pandemia iskenyt eikä ”intiaanien” apteekissa ole ollut siihen valmiina rokotetta.

Perko

Olen toisten tietojen varassa, liitän sen suoraan Kommentista/

Tekniikka ja talous lehdessä oli  1.4.2019

top 30 CO2 lähteet Suomessa, luvut tonneina:
    yhteensä 16390188,00
    Josta Helsinki 3171803 eli 20%
    Espoo+vantaa 1223622 7,50 %
    Kaupunkien tarvitsema sementti 891409   5,50 %
    muiden kaupunkien voimalaitokset 5476015    33 %
    kaupungit 66 %
    Pääkaupunkiseutu 4395425 eli 26%

Perko

Jääkaudet  hävitti ikimetsiä ja oikein vanhoja metsiä  Skandinaviasta. Lapissa on säilynyt vain uponneina veteen ikimetsiä.  Niistä on tunturilampien pohjasta mahdollista tutkia  mitä on aikojen saatossa ollut.

Suomen  metsät ovat nyt kuitenkin vanhempia kuin  vihreäpuolue.  Virheellisesti ikimetsät ohjelmassa annettiin ymmärtää  suojelualueen kokoa Suomessa, että sitä olisi  E-Suomessa vain 3 %  .  Luke ilmoittaa 2016 tiedoissa  Pohjois-Suomen suojelualueiksi   16 % ja  E-Suomen  yli 10 % . Ne ovat yli vihreiden kannatuslukujen reilusti jopa Uudellamaalla.

Hyvää  monessa vihreässä olen huomannut aseistakieltäytymisen, niin ei tarvinne  aseellista vartiointia omaan metsään.  Töihin heitä ei ole tarjoutunut mutta ovat kuulemma vallanneet Punkaharjulta lounaaseen konsertointialueen UPM:n metsästä.

Korjattu numerovirhe 14:56  !

Perko

Rauhallista juhlaa ja kuusen tuoksua koko  keskusteluporukalle ja sinne toimituksen terävään päähän myös!

Perko

Otin tämän otsikon  kun liittyy tuohon MHY:n tehtäviin ja mo:n  edunvalvontaan.  Kirjoittaja on syvällisesti perehtynyt puunhinnan  kehitykseen.
    Halko:
    Avautumisen pakko: Olen metsäalan pitkänlinjan ammattilainen, joten minun pitäisi kaavan mukaisesti hehkuttaa metsän hyvää tulevaisuutta etc.
    Vaan en niin tee, sillä en ole pitkiin aikoihin nähnyt metsäalalla mitään kehittymisen elkeitä.

Sitkeällä tapion käsittelymallilla ja yhä edelleen jatkuvalla kitumaitten kunnostusojituksella tämä homma ei toimi.

Ainoa malli jolla voidaan toimia, on se, että puu käytetään lähellä ja tehokkaasti. Siis sahaten ja polttaen.

Perko

Pystykorva : Miten se näyttää kokoomuksen saappaista katsoen,  millä opilla mo:n kuitupuun hinnan voi tuplata Kemin projektilla tai jollain muulla?

Perko

Uhka päällä  ja tuho tulossa. Se on seurausta aiemmista ratkaisuista.  Päätös teollisuudelle  kuin,    Honkajoen  läpi sodan kulkenut kehitys ja hylkää vasta sen päättyessä ikiliikkujansa osat. Hän kun ei lopultakaan onnistunut eliminoimaan kitkan ja taivaankappaleiden vaikutusta, tyhjiössä ikiliikkuja kyllä olisi toiminut. Osat lentävät nuotioon. Ne eivät jää neuvostoarmeijan sotasaaliiksi kuten viimeisessä taistelussa kadonnut kaaripyssy.

Väinö Linnan päivänä  2020

Esillä 10 vastausta, 3,181 - 3,190 (kaikkiaan 3,512)