Käyttäjän Pavekka kirjoittamat vastaukset
-
Ei tietoa mutta todennäköisesti eri sopimusvalmistajat joita kilpailutetaan määräväliajoin.
Onko jätkä koskaan vetänyt runkolaakeria pois? Se on joskus tosi lujassa kiinni vaikka vetäisi pelkästään akselista. Tarvitaan laakerin kokoon nähden järeä vetäjä että irtoaa. Ja ollut laakereita joita ei saanut ollenkaan kun kehä hajosi eikä siltikään irronnut. Lohkosta vetämällä tulee vielä ulkokoolin vastus. Se asettaa tuollaisille puolipallo lankavetimille hurjat vaatimukset. Pitää olla lujaa terästä.
Veto voi silti olla mahdollista. Eli jos joku oikeasti tehnyt ja tietää. Vaikka se arto ehkä?
Pavekka 28.3.2019, 17:03Huski käyttelee paljon omia villejä laakereitaan. Osa liiketoimintakonseptia jonka tarkoitus lienee hallita jälkimarkkinoita ja osamyyntiä. Electroluxin peruja.
Stihl käyttää enemmän normilaakereita mutta on silläkin villejä. Saha laakereissa ei ole mittojen lisäksi muuta erikoista kuin pitää olla avoimia korkeakierroslaakereita eli väljyydet sahalle sopivat. c3 on taikasana laakeriliikkeessä. Osaava myyjä tietää ilmankin kun sanoo mihin tulee.
Kysyin tänään liikkeessä tuota ulosvetoa. Huskilla ei ole olemassa ulosvetäjää joka pystyisi vetämään laakerit lohkosta ulos. Semmosia on olemassa työkaluvalmistajilla ja käyttävät ainakin työkoneasennuksissa. Ei selvinnyt onko sahan runkolaakerin kokoluokassa. Ainakaan liikkeessä eivät käytä. Lohko avataan aina jos laakerit vaihdetaan oli ulokkeet tai ei. Voi siis olla mahdollista vetää laakeri ulkokautta mutta vaatii kehän hajottamisen ja toivon ettei sirpaleita jää koneeseen. Käytännössä lohkon avaus ei lie kovinkaan paljoa enempää aikaa vievä työ.
Niin eli jos joku on vedellyt ulkopuolelta niin kertokoon vapaasti miten sujuu ja onnistuu. Kannattaako ostaa. Kuulemma kalliita?
Pavekka 28.3.2019, 12:44Kiitos vastauksesta.. Mutta minkä videon? Tuossa ketjuun upotetussa ei mielestäni ollut mitään mainittuun vetäjään viittaavaa. Ainoastaan rikkinäinen vanha laakeri josta oli kehä hukassa. Niitä voi tulla vastaan kun laakerivikaista konetta avaa.
Sahassa ei käytetä suojattuja laakereita. Sisäpuolen on pakko olla auki vaikka ulkopuolelle olisi unohtunut paikalleen. Vai löytyykö tähän suljettu laakeri aiheeseen tarkempia viitteitä?
Laakereita ei laiteta kylmänä paikalleen. Se höylää runkoa ja löystyttää pesän.
Muuten tuo kuvaamasi ulosveto tapa voisi olla mahdollinen jos lämmön rajaus onnistuu. Kehä siinä pitäisi hallitusti rikkoa ellei valmiiksi ole ja saada palaset talteen. Ei tuotenumeroita vetäjään löytyisi?
Pavekka 28.3.2019, 10:22Moottorisahat on kaikki yhdeksänkymmentäluvun jälkeen huonontuneet hieman joka kerta päivitysten yhteydessä. Lisäksi niissä on aina lastentauteja ja joskus susimalleja. Kannattaa odotella ja katsella miten tuulet puhaltaa ellei ole kiirettä ostamisen kanssa. Tai sitten vaihtaa merkkiä.
Tuolla aiemmin varman tietona kerrottiin että kampilaakerit voi vetää sahasta ulkopuolelta avaamatta lohkoja ellei ole ulokkeita. Saisikos tähän todistusaineistoa? Tai edes tarinaa miksi tälläinen päätelmä mahdollisuudesta on tehty? Olisi käyttöä ulosvetäjälle joka kykenee. Koitin löytää juutuupista. Turhaan. En usko että onnistuu. Kooliin ei saa niin lujaa kiinni että kestäisi vetämistä ja lämmön rajaaminen on vaikeaa paikallaan.
Stefat kyllä saa ulkopuolelta yleensä mutta laakerit.
mutta jos joku tietää paremmi niin tietoa kiitos…
Pavekka 27.3.2019, 12:47Katselin tuossa aikani kuluksi tuon linkatun videon. Kiitosta vaan oli oikein opettavainen. Ei voi uskoa että huski käyttää ammattimallissa muovikehiä. Kyllä vaan käyttää. Ja laittoi uudetkin varaosalaakerit muovikehillä.
Eikö nuo tehtaat yhtään vakoile toistensa virheitä? Stihl kävi tuon muovikehä helvetin läpi jo kymmenen viistoista vuotta sitten. Huskilla on siis varastot täynnä muovikehälaakereita jotka porsii mutta johonkin ne on laitettava. Vastaus: tehdään uusi malli ja jäähdytetään laakerit.
Pavekka 27.3.2019, 12:28En usko että on teknisesti mahdollista käyttää suojattua laakeria runkolaakerina moottorisahassa. Siellä ei pysy eikä kestä rasvat sisällä ja uutta ei saa kun on suljettu. Haluaisinpa tietää missä on käytetty jos oikeasti on? Epäilen että on sekoitettu suljettu laakeri integroituun stefalaakeriin jota huski käyttää paljon. Nekin on sisältä auki.
Vähän hölmöltä tuntuu että laakereita aletaan erikseen jäähdyttelemään. Rullalaakereillahan tuo hoituisi helpommin.
Pavekka 27.3.2019, 02:29Noissa 550 ollut kampilaakeri ongelmia. Varmaan juuri sen vuoksi mark 2:ssa on jäähdytetyt laakerit. 400 sarjalaisissa huskuissa on myös laakeri ongelmia. Laakerit on pienempiä kuin edeltävässä 300 sarjassa. Oiskohan pienemmällä kuulalla suurempi vierintävastus ja suurempi lämmöntuotto? Pitäisi joskus nähdä 550 laakeri niin vois arvuutella lisää. En usko että ammattimalleissa käytetään muovikehiä ja tuskin se stefakaan männän päälle pääsee sulamaan. Oisko joku ulkopuolinen muovin kappale? Sahoissa ei käytetä suojattuja laakereita kun polttoaine+öljy seoksen pitää päästä voitelemaan niitä. En tiedä onko mahdollista vaihtaa laakerit avaamatta lohkoja mutta jos on niin lohkot avaamalla on todennäköisesti helpompaa.
Pavekka 22.3.2019, 00:35Saahan niistä tehoja lisää kun on aika matalaviritteisiä. Luotettavuus kärsii. Takuukorjaukset lisääntyy.
Metsähommissa bensalla mennään vielä kauan mutta halkopinoilla voi muutos tulla yllättäen. Akkusahassa on iso määrä polttoainetta mukana kun sähkö on halpaa.
Pavekka 21.3.2019, 10:18Mahtaako ruiskut tulla massatuotantoon pitkään aikaan? Stihlillä nyt on yksi ja varmaan pikkuhiljaa muihinkin ammattimalleihin mutta taitaa olla liian kallista tekniikkaa tavallisiin sahoihin. Kehityspaineet taitaa olla akkusahoissa.