Käyttäjän Pavekka kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 716)
  • Pavekka

    Ei kait sitä kannata enempää selittää kun ei ymmärrä siltikään.  Vähän on perusasiatkin oppimatta. Ihan älämölöä.

    Pavekka

    Huskilla on aika monta erilaista sahamallia ja huohotus eri tavoilla toteutettuna.  Ei ole mitään yhtä huskin huohotinta.

    Vaadi vapaasti. En ole nähnyt yhtään vääntynyttä sahan kampiakselia mutta monta kuvailemasi kaltaista tapausta jonka syyksi totesit kieron kampikselin. Sekoitat päässäsi vääntyneen ruohonleikkurin akselin ja sahan vastaavan. Oikeasti jos sahan kampiakselin pää olisi niin pahasti vääntynyt että sen ketjukulussa huomaisi niin ei mahtuisi pyörimään enää. Ja vaikka mahtuisi kyllä sen tärinästä huomaisi.

     

    Pavekka

    Siellä korkissa on semmonen suunilleen kuminen suuntaventtiili. Se on kuluva osa. Mutta jos oikeasti sahalla töitä tekee ei tommonen asia vastaan tule. Korkkiventtiilejä on vain mökkimotareissa.

    Pavekka

    No ainakin jos suunilleen kaikissa vanhoissa on huohotin rikki.

    Primer on myös melko harvoin syyllinen käyntihäiriöihin. Sen voi testata nokkapihdeillä sahan käydessä. Puristaa imuletkun kasaan kaasuttimen päästä ja katsoo että kaasuttimen liitospää on ehjä. Jos käynti muuttuu sitä voi tutkia lisää.

    Pavekka

    Leikkurin akselit on yhtä puuta, eikä niissä ole runkolaakereita. Lisäksi teräkiinnityksissä on yleensä sulaketoiminto. En ihan ymmärtänyt tuota teränasento juttua mutta akselin paksuudet on yleensä 22 tai tuuma ja molemmat vääntyy helposti vinoon kiveen tms. ajettaessa mutta kumpikaan ei kierry.

    Pavekka

    Tankkiventtiilin ei kuulu vuotaa bensaa ulkopuolelle. Eikä aina ilmaakaan. Sen primääri tehtävä on vuotaa ilmaa sisäpuolelle. Eikä ne kyllä mitään ilmanputsareitakaan kastele.

    Ruohonleikkurin akseli ei kierry kiveen ajettaessa eli ei se mitenkään jengalle mene. Ihan vaan vinoon.

    Pavekka

    Kulunut ketjupyörä voi tehdä samaa. En muista ainuttakaan kampiakseli kieroa moottorisahaa. Eli jos on niin hyvin harvinaista. Kaikissa sahoissa on bensatankissa alipaine venttiili mutta harvoissa ylipaine. Eli jos bensaletkusta laittaa painetta tankkiin joku lentää. Jos se on huohotin niin siinä onkin etsimistä ellei satu näkemään minne laskeutui. Huohotin vikoja on mutta yleensä ne vikaantuu valuttamalla bensaa ulos sahaa käännellessä. Harvemmin tukkeutumalla. Huohotin siis päästää ilmaa tankkiin kaasuttimen pumppaaman bensan tilalle. Muuten saha ei toimi. Tankki korkin avaaminen auttaa jos on tukos.

    Pavekka

    Voi kait ne periaatteessa krympistä pyörähtää mutta silloin siellä on mitoitusvirhe. Ja voihan sen naputella uudelleen paikalleen mutta pitäisi lukita jollakin muulla tavalla tai sama pyörähdys toistuu. En oikein usko että sahoissa olisi niin pitkiä akseleita että itse akseli vääntyisi. Tai mistä sitä tietää. Tieto saha mallista tietysti auttaisi.

    Pavekka

    Kaikissa niissä olisi kampura kierossa jos se noin helposti menisi.  Jossain trimmereissä on saattanut olla kun on pitkä akseli. Tosin voinut vääntyä vasta avaamisen yhteydessä.

    Pavekka

    Kuulemma tronikkeja ei saa säädettyä tietsikallallakaan huollossa. On mitä on. Tiedä sitten saisko hakkeroitua.

Esillä 10 vastausta, 541 - 550 (kaikkiaan 716)