Käyttäjän Pavekka kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 521 - 530 (kaikkiaan 699)
  • Pavekka

    Kyllä siellä on muutakin korjaamista ellei jo valmiiksi, niin kohtapuoleen jos kytkin on kulunut loppuun. Kytkin maksaa uutena siinä viitisen kymppiä. Saha kannattaisi samalla peruskorjata mutta tuohon malliin tarvitaan erikoistyökaluja joita ei yleensä ole kotikorjaajalla. Sen voi saada näennäisesti kuntoon ilmankin mutta riski myöhemmälle hajoamiselle on suuri jolloin vaiva menee hukkaan. Pienkone korjaamot tuskin peruskorjausta tekee tuntimäärän vuoksi.

    Pavekka

    Stihl on purkamassa postimyynti kieltoa. Liikkeet alkaa pikkuhiljaa järjestämään varmaan myös osien postimyyntiä. Ostaminen on vähän tapauskohtaista. Jotkut osat on pakko ostaa alkuperäisenä kun muuten ei saa tai tarvike osien laatu on kehnoa. Esim kaasuttimia, sylintereitä ja renkaita ei kannata ostaa ollenkaan.

    Pavekka

    Tyhjäkäyntiä kannattaa ensin säätää pienemmälle ennenkuin alkaa isommat remontit. Ellei käyntiä saa niin pienelle ettei terä pyöri siellä on vika. Vanhemmissa on kytkimessä sakarajouset uudemmissa kierre. Sakarajouset joskus katkeilee ja kytkimen osat kuluu minkä kuulee kilisevänä sivuäänenä koneen käydessä ennen katkeamistakin. Kierrejousi kytkimissä ei ole vikoja. Kannattaa käydä merkkiliikkeessä kysymässä kumpi kytkin on -94:ssä. Jos siellä on kierrejousikytkin ja kaasuttimen säätö ei auta niin ei kannata korjata.

    Pavekka

    Ei kait sitä kannata enempää selittää kun ei ymmärrä siltikään.  Vähän on perusasiatkin oppimatta. Ihan älämölöä.

    Pavekka

    Huskilla on aika monta erilaista sahamallia ja huohotus eri tavoilla toteutettuna.  Ei ole mitään yhtä huskin huohotinta.

    Vaadi vapaasti. En ole nähnyt yhtään vääntynyttä sahan kampiakselia mutta monta kuvailemasi kaltaista tapausta jonka syyksi totesit kieron kampikselin. Sekoitat päässäsi vääntyneen ruohonleikkurin akselin ja sahan vastaavan. Oikeasti jos sahan kampiakselin pää olisi niin pahasti vääntynyt että sen ketjukulussa huomaisi niin ei mahtuisi pyörimään enää. Ja vaikka mahtuisi kyllä sen tärinästä huomaisi.

     

    Pavekka

    Siellä korkissa on semmonen suunilleen kuminen suuntaventtiili. Se on kuluva osa. Mutta jos oikeasti sahalla töitä tekee ei tommonen asia vastaan tule. Korkkiventtiilejä on vain mökkimotareissa.

    Pavekka

    No ainakin jos suunilleen kaikissa vanhoissa on huohotin rikki.

    Primer on myös melko harvoin syyllinen käyntihäiriöihin. Sen voi testata nokkapihdeillä sahan käydessä. Puristaa imuletkun kasaan kaasuttimen päästä ja katsoo että kaasuttimen liitospää on ehjä. Jos käynti muuttuu sitä voi tutkia lisää.

    Pavekka

    Leikkurin akselit on yhtä puuta, eikä niissä ole runkolaakereita. Lisäksi teräkiinnityksissä on yleensä sulaketoiminto. En ihan ymmärtänyt tuota teränasento juttua mutta akselin paksuudet on yleensä 22 tai tuuma ja molemmat vääntyy helposti vinoon kiveen tms. ajettaessa mutta kumpikaan ei kierry.

    Pavekka

    Tankkiventtiilin ei kuulu vuotaa bensaa ulkopuolelle. Eikä aina ilmaakaan. Sen primääri tehtävä on vuotaa ilmaa sisäpuolelle. Eikä ne kyllä mitään ilmanputsareitakaan kastele.

    Ruohonleikkurin akseli ei kierry kiveen ajettaessa eli ei se mitenkään jengalle mene. Ihan vaan vinoon.

    Pavekka

    Kulunut ketjupyörä voi tehdä samaa. En muista ainuttakaan kampiakseli kieroa moottorisahaa. Eli jos on niin hyvin harvinaista. Kaikissa sahoissa on bensatankissa alipaine venttiili mutta harvoissa ylipaine. Eli jos bensaletkusta laittaa painetta tankkiin joku lentää. Jos se on huohotin niin siinä onkin etsimistä ellei satu näkemään minne laskeutui. Huohotin vikoja on mutta yleensä ne vikaantuu valuttamalla bensaa ulos sahaa käännellessä. Harvemmin tukkeutumalla. Huohotin siis päästää ilmaa tankkiin kaasuttimen pumppaaman bensan tilalle. Muuten saha ei toimi. Tankki korkin avaaminen auttaa jos on tukos.

Esillä 10 vastausta, 521 - 530 (kaikkiaan 699)