Käyttäjän Pavekka kirjoittamat vastaukset
-
Choke tarkoittaa kuristamista. Eli kuristin. Sen tissin saa muutettua ryypyksi. Huskikin lähtee yhdellä vedolla käyntiin kylmänä. Mutta ei voi laittaa kaikkiin sahoihin ettei ryypytetä märäksi.
Pavekka 9.6.2024, 10:31Vakiintuneet tekniset ilmaukset on välillä harhaanjohtavia sen suhteen mitä ne oikeasti tekee. Ongelmatilanteissa ymmärrys saattaisi helpottaa. Sahassa ryyppy eli läppä on siis rikastin tai paremminkin kuristin. Se rikastaa seosta kuristamalla ilman virtausta. Se ei ryypytä mitään eli roiski käynnistysbensaa mihinkään.
Ei myöskään tissi. Sahoissa ei käytetä ryyppyjä eli mitään käynnistys ryyppyjen roiskimisia. Eli siinä mielessä sitä tissiä voi painella niin paljon kuin huvittaa eikä tulppa kastu.
Ei se oikein mikään esirikastinkaan ole eikä polttoainepumppu. Pumppukalvo pumppaa bensat eli on bensapumppu ja tissi ei rikasta mitään. Se on vaan ilmauspumppu joka imee ilman bensaletkusta ja vetää bensan kaasuttimeen eli säästää pari vetokäynnistimen vetoa. Ilmauskin on harhaanjohtava termi koska varsinaisesti mitään ei ilmata vaan sitä otetaan pois..
Tronikissa on kaikki samat toiminnot kuin tavallisessa sahassa. Tronikissa vaan säädettävät suutinruuvit on korvattu sähköisesti ohjatulla magneettiventtiilillä. Ja tyhjäkäynti ruuvi on lukittu.
201:ssä tuo magneettiventtiili on kuluva osa. Niitä saa vaihdella aika ajoin. Se ei ole kallis mutta vaihto pitää suorittaa ohjeiden mukaan tai se ei toimi oikein. Yleensä kastuminen johtuu kyllä sähläämisestä, neulasta tai suutinventtiilistä. Eli nuokin voisi käydä läpi.
Pavekka 6.6.2024, 23:32Moottorisahoissa ei ole ryyppyjä. Tissi tai kuristinläppä ei ole ryyppy. Jos kalibrointi ei auta ja umpimähkään vaihtelee osia niin magneetti venttiili on hyvä paikka aloittaa.
Pavekka 22.5.2024, 10:10Normaalia sanoma uutisointia kun media on keskittynyt pääkaupunkiseudulle. Vaikka maailmanpoliittinen tilanne on vähän rauhoittanut näitä höperyyksiä silti tuntuu että joka sukupolvi on aina vähän edellistä lapsellisempi.
Pavekka 19.4.2024, 13:24Hyvä olisi tunnistaa kykynsä ja tarpeensa ja ostaa vasta sitten. Digisahoja ei kannata ostaa ellei tarvi niiden parempaa suorituskykyä.
Pavekka 19.4.2024, 12:37Sitä ammattikäyttöä on monenlaista. Suurin osa ei ole 8h tukinjyystöä vaikka sitä sillä perinteisesti ymmärretään. Miksi ostella malliston yläpäästä rymyämiseen, kevyempään työhön, vähäiseen tarpeeseen ym. Siksi niitä sahaluokkia on useampia.
Taisi olla viisas ratkaisu jättää piraatti huski ostamatta. Torilla on paljon epäpäteviä sahoja myynnissä.
En usko että sahan hinnanmuodostuksessa sylinterin suorituskyky on kovin oleellinen tekijä. Samalla vaivalla sinne valaa erilaiset aukotukset tai kanavat. Männissäkään erot ei ole suuria. Suurin vaikutus taitaa olla magnesium rungon valmistuksessa, yleisessä varustelussa ja valmistajan premium lisässä.
Pavekka 18.4.2024, 09:24Eihän sitä ammattikäyttöön ole tehtykään. Tosin tiedän siihenkin käytetyn. Jotkut osteli aina uusia tilalle kun edellinen meni. Olivat mieltyneet sen ominaisuuksiin. Laakerit ei kulu yhtäkkiä. Eikä stefat. Kun jälkimmäiset alkaa kulumisen seurauksena vuotamaan seos menee laihalle jota kompensoidaan ruuvaamalla kaasutinta rikkaammalle. Silloin ne alkaa kuluttamaan bensaa.
Pavekka 14.4.2024, 19:35<p><p>Uusi mökkisaha maksaa n. 200 mutta ne ei ole 345 vastaavia. Vastaava (345) uusi on mainittu 445 mutta se ei ole kestävyydeltään vastaava. Kevyempi ja ainakin ergonomisesti on parempi. Huollettu 345 maksaa siinä mainittu alle parisataa ja kannattaa maksaa ja enemmänkin jos tarvii ja on hyvä yksilö. </p><p>Kyllä 345 kannattaa korjata mutta ei hinnalla millä hyvänsä. Purkusylintereitä saa huolloista kun vaan on aktiivinen ja sanoo ettei osta uutta sahaa vaan purkusylinterin. Liikkeet ei mielellään myy. Uudesta saa paremmin. </p></p><p> </p><p>Tuo linkin saha ei ole 200e. arvoinen. Lisäksi se on ne-malli jossa ärsyttävä käynnistyskevennin. </p></p>
Pavekka 14.4.2024, 18:08<p>Hiljan joku möi taas torilla ”täysin läpikäytyä” jonssin 2153:sta. Varmaan ostettu kankaanpään mieheltä mm. kiinalainen pyttysarja. Ulospäin näkyvin osin kaikki ”täysin läpikäydyt” kohdat jäi vähän epäselviksi. Ei siis ollut aihetta tiedustella niistä muista ei näkyvistä ”täysin läpikäydyistä” kohdista. Hintapyyntö oli ns. ”Täysin läpikäydystä” yksilöstä. ?</p>
Pavekka 14.4.2024, 17:51<p><p>Jätkällä meni taas maitohapoille. Nyt jo. ? Koita nyt ymmärtää että ammattisahat on oma sahaluokkansa. Ja yllätys yllätys. Ne on tehty ammattikäyttöön. Varsinkaan nykysahat eli uudet ammattisahat ei enää sovellu allround käyttöön kuten vielä 242/246. Elät menneessä. 346 on välikauden tuote. Soveltuu paremmin kuin nykyiset mutta ei kannata ostaa sitäkään allround käyttöön ellei pysty huödyntämään sen ominaisuuksia. Se joka kyselee ohjeita 345 ominaisuuksiin ja korjaamiseen ei tarvi käytettyä ja usein loppuunajettuja ohjeita ammattisahaan. </p></p>