Käyttäjän Pavekka kirjoittamat vastaukset
-
Ei se mun korvaan pimpatulta kuulostanut. Nuo on luonnostaan ratakireitä. Ruuvikaasuttimistä olen yläohuen aina ottanut pois mutta tuo voi olla päästömääräyksien vuoksi tarkoituksellista. Ellei se häiritse ei sille mitään kannata tehdä. Enkä tiedä voiko edes. Jos siinä on sisäänajo menossa niin voi korjaantua itsestään. Jos vaivaa eikä muuta tekemistä ole niin voi sen luettavaksikin viedä jos sieltä jotain huomioitavaa näkyy.
Pavekka 2.2.2022, 15:58Kyllä se hienosti näytti käyvän hommat isollakin sahalla vaikka varsinkaan johonkin karvaisen kuusi metsän operointiin ei olisi oma ”weapon of choice” Katkonnassa tuo on kiva kun on voimaa. Kiekotuksessa vaikutti käyvän hiukan laihalla? Ilmeisesti tronic3 säätyy reaaliajassa eli mahtaako mukautuksista olla iloa? Tai sitten se kuuluu olla tommonen.
Pavekka 1.2.2022, 18:01Puolitoista tonnia varmaan vähän hillitsee pelkkiä kokeilun haluja. Tekniikan ihme mutta aika kapea-alainen työkalu suomen metsissä.
Kohta tulee stihl 300 akkusaha. Se näyttää jo sahalta mutta halpa ei ole ja akkukesto ei ole suuresti petrannut. Mutta ainakaan ei tarvi vedellä käyntiin.
Kyllä noissa isoissa on vetämistä vaikka ois keventimet. Pitää laittaa maahan ja punnertaa pari etunojaa alkulämmittelyksi. Pitkä vetomatka ja vastuksia ilman puristuksiakin. Tekisin kyllä mestat valmiiksi pienemmällä sahalla ja sitten yhdellä käynnistyksellä ja ajosuoritteella ison ajot.
Mutta kyllä hyvä 50cm3:en pääsee pitkälle ja saa niihinkin pitkiä laippoja jos se on tärkeää. Lisäksi on bulkkimalleja ja aina saatavilla tilaamatta ja välillä hyviä kampanjoita.
Pavekka 1.2.2022, 15:57Ei ne ongelmatapauksia ole eli kyllä ehjistä eroon pääsee. Epäilen että sahaharrastajat ongelmapuiden kaatajien ohella noita ostelee mielellään kun tarjonta on melko rajallista. Mutta ei ne kovin käytännöllisiä ole ainoana sahana. Mielellään sahailee rungotkin pienemmällä jos tyvet kahta puolen saa eikä runkoja ole montaa. Ison sahan pelkkä kantaminen lanssille ja käyntiin vetäminen aiheuttaa sydämmen tykytystä. Sille pitäisi olla purtavaa että viitsii.
Pavekka 1.2.2022, 12:57Iso saha syö metsurista äkkiä mehut. Voi mennä vähän raastamiseksi. Hankinta tarvetta ei ehkä kannata mitoittaa mahdollisimman suuren reservin mukaan. Ne joutuu kantamaan mukanaan. Tasainen suorittaminen olisi parempi. Ja pienempi riittää. Ei ole väliä vaikka ois kaikki käytössä. Mun mielestä yli 50cm sahaa ei tarvi kuin arboristit satunnaisesti. Pitkät laipat on vähän rasittavia käyttää ja viilaaminen ikävää. Rungon polttopuiksi pätkinnässä tai halkaisussa menee.
Pavekka 31.1.2022, 19:28Kyllä se 254 ryyppyvipu on vähän rikkoutumis ja kulumis herkkä. Ja hukkumisherkkä huollossa. Onneksi on helppo vaihtaa mutta en tiedä myydäänkö varaosana enää. Kannattaa olla tarkkana. Kaikissa merkeissä on kaikenlaisia suunittelu ja muita lapsuksia edelleen. Osa on tarkoituksellisia kun markkinat jatkuu kauan vielä sahan oston jälkeenkin. Ihan selvästi tehdään teknisiä ratkaisuja jotka palvelee brändin haltijan etuja. Onhan niissä myös valmistus ja kokoonpano vikoja joita sitten takuilla hoidetaan. Yleensä mallisarjojen alkupäissä on enemmän säätöä.
Pavekka 30.1.2022, 23:46Ei ne tuottavuus erot merkkien välillä ihan niin suuria ole. Enemmän sahaajien välisiä ja pätevä saa aikaan millä vaan mutta ehkä huskilla jonkun lisäpanoksen. Stihl 200 oli hyvä ja on vieläkin mutta romuja paljon liikkeellä. Eikä stihlin nykyinen uudempi versio sille mitenkään häviä. Päinvastoin.
Pavekka 29.1.2022, 17:32Kyllä sitä vähän kannattaisi huoltaa kun ei nämä nykyvehkeet missään nimessä vanhemmille pärjää jos sitä kestävyydellä mitataan. Varsinkaan johonkin 254:een verrattuna joka oli sarjansa paras. Nyrkkisääntö ollut noin silmäpuilleen että ostaa huskin jos saa sahasta kaiken irti ja stihlin ellei. Tai jos firma maksaa niin huski ja stihl jos itse. Muovi- ja erikoissahat stihliltä. Raivurit huskilta.
Pavekka 15.1.2022, 17:14No..
Pavekka 15.1.2022, 16:57Älä nyt jäbis niin kovin auo päätä. Siinä olet oikeassa että kyllä niitä vakuutuksia vähän kannattaa huolehtia kun käytännössä kaikki ajoneuvot vaatii jonkinlaisen liikennevakuutuksen vaikka niitä on muutamia poikkeuksia ja erityisjärjestelyitä.
Tietämättömyys ei ole peruste eli on olemassa selville otto velvollisuus. Joku halpa ratkaisu voi tuntua hyvältä pitkänkin aikaa mutta kun osuu niin ongelmat alkaa. Rahalla selviää mutta takautuvat maksut on moninkertaisia. Ja henkilövahingot voi jäädä korvaamatta ja tulla toisten maksuja perittäväksi.