Käyttäjän Pavekka kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 700)
  • Pavekka

    No onhan se irtorissakin aina oikeassa linjassa kun liikkuu vapaasti ja ketju ohjaa sen sivuliikettä ja laippa ketjua. Ja laippa taas on puristettuna rungon ja puruposken välissä. Ei sillä suurta merkitystä pitäisi olla kummallakaan ratasmallilla. Oisko sitten kovin uralle kulunut kestoratas syyllinen jos löysä ketju hyppää kuluneesta urastaan ja osuu kulumattomaan kohtaan ja tekee odottamattoman liikkeen ja saa ketjun hyppäämään pois paikaltaan?  Kiero laippa voisi tehdä jotain samanlaista. Niitä näkyy välillä kun on riuhdottu jotain kun jäänyt jumiin.

    Pavekka

    Jos tuo 1.3mm lievä vetelyys häiritsee niin 1.5 on .325 jaolla. 3/8:kin on 1.5mm mutta se on iso ketju yli 60cm3 sahoille. Ja jos muutkin sahat on samalla mitalla niin onhan se järkevää ettei tule montaa mittaa.

    Pavekka

    En ihan ymmärrä miksi sen ketjun pitää saada roikkua vähän, jos tuon nyt löysäksi ketjuksi tulkitsee niin onhan se silloin mahdollista että tulee jotain ketjunkulku kysymyksiä. En kyllä tiedä että normaalilla kireydellä ym. linjauksilla vetorattaan mallilla ois jotain merkitystä siinä mielessä. Irtorissa on vaan halvempi ja helpompi uusia ja vaihtaa jakoa.

    Pavekka

    Mikä toimintamekanismi tuossa paikallaan pysymisessä vaikuttaa irrorissan hyväksi?

    Muistelen että 241:ssä oli alunperin .325 ketju. Ja ammattimallina lähtökohtaisesti irtorissa rumpu. Voin muistaa väärinkin mutta kovin ihmettelen ellei olisi vaihtokelpoinen.

    Nykyään ammattisahoissakin ollut jo 1.3 ketjuja mutta hiukan se on vetelä. 1.5 on vähän tukevampi. Katkaisussa kapea on vähän nopeampi ja nuuka on mielissään kun purua tulee vähemmän.

     

    Pavekka

    Miksei voisi? Sen saa jo varmaan ostaessaan valita kummalla jaolla haluaa. Itsekin ottaisin .325 jaolla. Niin saa 13 laipalla. En niin välitä pitkistä. Ei niihin mitään varaosanumeroita tarvita. Kaupat on täynnä sopivia ketjulaippa yhdistelmiä. Katot vaan että on katkaistu perä mitä stihl käyttää.

    Pavekka

    Käytän eko sataa lähinnä olosuhteiden pakosta. Välillä jotkut sahat on käyttämättä yli vuodenkin. Vielä ei ole aiheuttanut ongelmia. Seinällä on seisonut jotain ketju/laippoja jotka menneet jumiin. Kyllä ekosatakin juuttuu mutta ei nyt ainakaan vuodessa vielä.

    Se vesi aine on varmaan liikesalaisuus. Näitä uutuuksia tulee ja menee. Jotkut jää elämään jotkut ei. Kyllä siinä varmaan jotain sitkoakin on. Kusee allensa muuten kun ei ne sahat niin tiiviitä aina ole.

    Pavekka

    201:llä ei oikein ole muita kilpailijoita kuin vanhempi 200. Suurin ero niillä on tärinä. Kesällä tulee huskin 540 stiilin kanssa kilpailemaan. En usko että on kannattava hankinta ellei huski muuta tapojaan ja tuskin muuttaa.

    362:en laitto samalle viivalle stiilin kanssa ei oikein sovi kun on eri luokan sahoja. Ei niitä voi verrata muuten kuin käytetyn rahasumman osalta. Itse sijoittaisin puuttuvat 250e jos hiukankin haluaa jotain enemmän.

    Echo on ok saha mutta oikeampi verrokki olisi stihl 194. Näistäkin ottaisin stihlin. Echo on vähän nokkava.  Stihlissä on parempi ergonomia ja kattavammat jälkimarkkinat. Taitaa olla halvempikin.

    Jos huski on lähellä sydäntä tsekkaisin 435/440 mallit. 439 olisi vaakasylinterinen kevytsaha mutta siinä on rakenteellisia ongelmia. Mun mielestä se on paskaläjä kuten japsihuskit ja autotunet mutta tämä on vain yksi mielipide muiden joukossa ja saa olla vapaasti eri mieltä.

    Pavekka

    Tavallaan joo mutta sahat on muuttuneet entisistä hyvistä ajoista. Nykyään kannattaa ostaa saha tarpeen mukaan. Ammattimalli merkistä riippuen silloin jos saa sahattua sen loppuun kahdessa vuodessa eli takuun aikana. Varmaan suurin osa metsänomistajistakin sahaa rauhallisemmin.  Moottorisaha on yksi niistä poikien leluista joihin on vaikea suhtautua tarvehankinta pohjaisesti.

    Pavekka

    Kyllä nyt taas on uhoa. Vielä hiukan kun tulee kiihtyvyyttä lisää niin rollaattori lähtee käsistä ja tekohampaat kolahtaa soppakulhoon. En ole tuohon kärkipyörän takaiseen kulumiseen kuullut toimintakuvausta Aihe on joskus kiinnostanut. Keskipakovoiman ja kierteen syntymisen mekanismia en oikein tajunnut. Olen ollut käsityksessä että syy on joku resonanssi juttu kun löysä ketju hakkaa kääntökohdan jälkeen laippaa vasten. Mikään ongelma tuo ei koskaan ole ollut kun pitää ketjun kireällä.

    Pavekka

    Tylsällä ketjulla saa kätevästi vehkeet rikki, kun paikat kuumenee. Sitten alkaa se poru nykyajan kuttaperkkasahoista..?  isompi vetoratas harventaa kokonaisvälitystä eli ketjunopeus kasvaa jos moottori jaksaa pyörittää harventunutta välitystä samaan malliin. Luultavasti ei lisää kestävyyttä. Ketjun kireydelläkin on merkitystä. Ollut monta pilattua laippaa jossa ketju roikkui. Kyllä se aina kestävyyden kannalta ja muutenkin olisi parasta jos kalustoa huollettaisiin säännöllisesti. Voi olla että tuottavuuskin paranisi.

Esillä 10 vastausta, 181 - 190 (kaikkiaan 700)