Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
6,64€ itsellä Metsä Board keskihinta tällä hetkellä, pitää kohta alentaa keskihintaa :-). Edelliset myin voitolla pois korkeammalla.
Tuli viimein pilkittyä myös UPM takaisin salkkuun kun putosi hetkeksi alle 25€. Nyt omistan kaikkia kolmea suurta ja bonuksena Koskista.
Raivaajalle onnittelut ja salkun osinkotuotto on harvinaisen kova. Itselläni on pelilappuja niin paljon, että osingoilla ei juhlita (ja salkun koko toistaiseksi vähän pienempi :-).
OK kyse olikin ajotaidosta.
Minkälaisella polttomoottoriautolla Nostokoukku siis ajelee? Sähköautoista löytyy nelivetoa ja ilmajousitusta (=korkea maavara). Jos nyt puhutaan autoista sellaisena kuin niitä saa kaupan hyllyltä niin mitä vielä tarvitaan, jotta siellä metsätiellä selviää? Off-road-projektit on sitten erikseen ja toki sähköautoistakin voi sellaisia tuunata.
Jenkkilässä toki vielä paremmin valikoimaa: https://youtu.be/L9d6rKtuPig
@Nostokoukku Millaisia ovat paikat missä sähköautoilijasta tulee jalkamies?
En ole lukenut TM:n testiä mutta ID4:ssä itseäni häiritsee alhainen max latausteho 110-135kW. Teslat ja varmaan monet muutkit ottavat 250kW.
Neliveto ja ilmajousitus olisi optimi metsäkäyttöön. Mutta silloin pitää nostaa Metkaa vielä vähän lisää jos haluaa uuden auton. Esim. Teslalla tämä kombinaatio löytyy vain Model S:stä ja X:stä. Käytettynä niitä saa alkaen 20K€.
Itse olen ajellut takavetoisella rautajousisella sähköautolla ja pärjännyt riittävän hyvin myös metsäteillä. Sähköauton painavan akun sijainti on yleensä takapainotteinen ja siksi takapyörät pitävät ihan eri tavalla kuin polttomoottoriautoissa. Pohja on toki kolahdellut joskus mutta niistä ei ole tullut katsastuksessa ongelmiin johtavaa kolhua. Sitä varten on vakuutus.
Takaveto + kitkarenkaat on muutaman kerran aiheuttanut ongelmia lumisella auraamattomalla metsätiellä ja kerran olen joutunut soittamaan traktorimiehen apuun. Tosin samoin on käynyt myös neliveto-pickupin kanssa. Se on aina oma valinta kuinka pahaan paikkaan autolla haluaa mennä.
50-100cm kantoon lehtipuut. Muista hyödyistä en voi varmasti sanoa mutta jos se seuraava raivauskerta tulee niin on paljon helpompaa katkaista edelleen yksi runko kuin 10 runkoa. Tästä on jo jonkin verran kokemustakin.
Se, että pieni lommo akun suojapanssarissa aiheuttaisi koko akun vaihdon on ylireagointia. Kalliita akunvaihtoja 7mm lommon takia on kuitenkin tehty, koska säädökset ovat kiristyneet ja ainakin joidenkin autonvalmistajien standardiproseduuri näissä tilanteissa on akun vaihto.
Kun katsoo tuota Moottori-lehden kuvaa niin suojapanssari irti ja sitten katsotaan ovatko akkumodulit vaurioituneet. Hyvin todennäköisesti eivät ole ja panssarin voi sitten vaihtaa jos säädökset vaativat. Jos akkumoduli on vaurioitunut niin sitten vaihdetaan se yksi moduli.
Itselleni oli kuitenkin yllätys se, että avolouhoksen ”ennallistamiseen” riittää se, että kaivosyhtiö vie omat rojunsa pois.