Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Missäspäin Suomea tammet kasvaa? Perinteisesti tammet ovat menestyneet vain Lounais-Suomessa, nykyisin ehkä vähän muuallakin.
@Horjumaton: Ehkä olen poikkeusyksilö kun minusta olisi reilua kertoa hankintakauppaa tehdessä, että kaupan kohteena on väli- ja latvatukit.
@Puun takaa: Oletko siis tehnyt mäntyjen kanssa samalla lailla kuin Horjumaton vai jotain muita kuvioita?
Aihe kiinnostaa, koska minulla on järeitä edellisen omistajan unohtamia siemenpuumäntyjä.
Tuliko muuten mainittua osuuskunnalle, että myyt pelkkiä väli- ja latvatukkeja?
Mikä välittäjä maksaa tuollaisen hinnan?
Mitä sanoo ja paljonko tarjoaa ostaja, joka huomaa, että hakkuulta on parhaat puut jo viety?
Mitä itse olen lukenut Lopen Rakennuspuun hinnoista niin männyn laatutyven hinta on ollut 100€/motti sahalle toimitettuna. Pystyhintana tämä lienee jossain 70€:n tietämillä. Kuten Metsälehden jutussa sanottiin, loput tukit menevät sitten kuidun hinnalla tai vähän päälle.
Hyvälaatuisista männiköistä maksetaan tällä hetkellä se 55-60€ tukista. Siinä hinnassa on jo mukana se, että seassa on laatutyviäkin.
Tässä se paljon puhuttu käppyräperustelu:
Löytyihän se hintakäppyräkin viimein:
http://blog.hse-econ.fi/?p=5934
Jos katsomme sitä oleellista eli tukin hintaa niin nähdään, että:
– KUT hinta nousi koko kartelliajanjakson
– MÄT pysyi aika samana
– KOT laski loppua kohtiKartellin jälkeen:
– KUT jatkoi nousuaan
– MÄT laski vielä vuoden
– KOT lähti nousuunVuodesta 2010 tähän päivään on hintakäyrä taas aika tasainen.
Oho, nyt löytyi minulle uutta tietoa, kartelliin olikin poikkeuslupa!
”Kartelliajanjakson puumarkkinoihin vaikutti lisäksi merkittävästi se, että vuosina 1997-1998 käytiin metsäteollisuusyritysten ja metsänomistajien neuvottelukuntien kesken poikkeuslupaan perustuen hintanäkemysneuvotteluita. ”
”Täällä ihmetellään sahojen saamattomuutta tarttua asiaan”
Kertoivatko mihin asiaan pitäisi tarttua?
Se on mukavaa kun jättöpuutkin menee kaupaksi.
Täällä on siis esitetty näkemyksiä, että korkealla tukin hinnalla yritettiin saada sahat joko nurin tai siirtämään puunhankintansa isoille yhtiöille. Reijonkin mielestä sahoilla olisi syytä käräjöidä (sanoi aiemmin tässä ketjussa).
Tästä asiasta olisi tosiaan mukava saada lisää tietoa erityisesti Reijolta, jonka puheet kuulostavat ristiriitaisilta.