Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,791 - 1,800 (kaikkiaan 2,039)
  • Panu Panu

Metla sanoo näin:

”Taimikon perkauksen voi tehdä kesällä ilman kantokäsittelyä, sillä pienten kantojen merkitys taudin levittäjänä on vähäinen”

Perkauksella ymmärtääkseni viitataan hieman pienempiin taimiin kuin sinulla.

Itse olen sen verran tympääntynyt tyvilahoon, että minua ei huvita edistää sen leviämistä vähäisissäkään määrin. Siksi en kaada minkäänkokoisia havupuita +5 asteen yläpuolella ilman kantokäsittelyä.

Panu Panu

Kuulostaa vähän siltä, että tuen hakijat eivät ole ole olleet tietoisia uudesta käytännöstä. ”Kohde”, jolle tuki haetaan voinee olla esim. 10ha palanen taimikosta tälle vuodelle ja seuraavana vuonna haetaan sitten toiselle 10ha osalle samasta taimikosta.

Panu Panu

En edes avannut, koska en yleensä lue enkä katso YLEä. Nyt vilkaisin mutta on niin pitkä juttu, että voisitko kiteyttää sen?

Alkuperäisestä viestistäsi saa käsityksen, että tukirahat on priorisoitu muualle. Jos kyse on on jostain muusta niin selvennätkö.

YLEn tiivistelmästä: ”Tukien haku on keskeytetty, koska varoja on haettu parikymmentä miljoonaa euroa yli budjetin.”.

Mistä siis on kyse jos ei siitä, että tukirahat eivät riitä näihin hommiin? Ja hanskat putovat heti ilman veronmaksajien loputonta avitusta.

Panu Panu

Työt jotka tehdään pelkästään tukien varassa joutaakin loppua.

Panu Panu

Laskeskelin juuri naapurin tuoreen hakkuun säästöpuita ja täsmälleen 10 kpl / ha oli oikeaoppisesti jätetty. Se hieman ihmetytti, että mukana oli hyvälaatuisia tukkimäntyjä. Sertifiointikriteerit kuitenkin sallivat melkein minkä vaan 10cm rinnankorkeudelta puiden (poislukien ehkä kuusi) jättämisen jos suositeltuja säätöpuita ei löydy.

Panu Panu

Kannattaa muuten tutustua siihen, mitä milloin ja missä oikeasti vaaditaan:

http://goo.gl/Bg5gKY

Esimerkiksi jos aiot uudistaa lehtipuulle niin kantokäsittely voidaan unohtaa.

Panu Panu

Pienemmällä hakkuulla voi ehdottaa, että kävelee itse pensselin kanssa koneen perässä ja sivelee kannot urea-liuoksella. Jos ostaja ei suostu niin se kertoo siitä, että kantokäsittelyllä tehdään voittoa.

Panu Panu

MHY Uusimaan lehden mukaan ”kustannus vaihtelee noin puolesta eurosta yli euroon per kuutio”.

Panu Panu

Neuvottelukysymys ja joka tapauksessa erittäin tärkeä asia tarjouksia vertaillessa. MHY-lehden mukaan MO yritetään pääsääntöisesti laittaa maksajaksi mutta toivottavasti poikkeuksiakin on. Kesäkorjuu ei tämän jälkeen ehkä olekaan yhtä houkuttelevaa kuin ennen puun myyjän kannalta.

Panu Panu

Juu toki, kaikki tämmöiset riskit kuten tuulituhot laskee sitä pääoman tuotto%:ia (isommalla otannalla, jossa riskejä myös toteutuu) ja siksi riskejä kannattaa ottaa vain tiettyyn rajaan asti.

Esillä 10 vastausta, 1,791 - 1,800 (kaikkiaan 2,039)