Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
OP:n Metsärahaston kehitys lienee lahjomaton mittari. Arvo on noussut vuodessa 11%. Rahasto on tietysti vielä nuori mutta kannattaa pitää silmällä miten tuo vuosien saatossa kehittyy.
1,5% vuodessa menee rahaston palkkioihin.
Lyhyesti akkuvehkeistä: sama akku käy kaikkiin Stihlin laitteisiin, mulla on saha ja trimmeri. Oikein säilytettynä akku kestää pitkään mutta kun joskus pitää laittaa muutama satanen sen uusimiseen niin polttoainekuluissa on tullut jo paljon isompi säästö.
Suurin hyöty on kuitenkin se, ettei tarvi hengittää pakokaasuja ja laite toimii aina luotettavasti.
Mulla on noin 9 vuotta vanha 480, ei kovin paljon käytetty ja sama ongelma. Toisinaan ei myöskään lähde käyntiin. Oli huollossa, ei tullut kuntoon, vein takaisin, ei tullut kuntoon. Täytyy vaan pitää sormea kaasulla koko ajan tai säätää tyhjäkäynti tarpeeksi korkealle. Kituuttelen tällä kunnes akkuversio tulee markkinoille.
@Ammatti Raivooja Olisi mukava lukea tuo viittaamasi Metlan suositus jostain. Missä se on?
Tuossa linkkaamassani artikkelissa sanotaan myös, että tartunta pystypuihin kasvaa jyrkästi vasta yli 15cm kannoilta. Joten ei todellakaan ole kenelläkään aihetta hysteriaan. Niiden alle 15cm kantojen juurissa vaan saattaa olla juurikääpä tallella vielä kun seuraavan sukupolven taimia lähdetään istuttamaan ja noiden kantojen lähellä taimet voivat saada tartunnan. Minusta on selvää, että mitä vähemmän juurikääpää on maassa sen parempi. Jokainen voi itse päättää kuinka isoja riskejä juurikäävän kanssa ottaa. Pääasia, että oikeaa tietoa on tarjolla.
Tässä lainausta Metlalta:
”on tiheissä metsissä leviäminen mahdollista jopa 2-5cm läpimittaisista kannoista”
Eli juuri kuten Gla aiemmin kirjoitti, tiheys vaikuttaa. Pienillä taimilla on pienet juuret mutta jos ne ovat tiheässä niin leviämistä tapahtuu sitäkin kautta.
Sivu 142: http://goo.gl/y750LS
Onneksi noita osakkeita saa ostaa jos se yhtiön omistajana oleminen tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.
@Potifar Urealiuosta voi myös käyttää (30% ureaa vedessä) ja olen itse käyttänyt. Jotain elintarvikeväriähän sinne voi laittaa jos haluaa.
Voi ostaa myös valmista autoihin tarkoitettua AdBlue-liuosta:
”Tämän myrkyttömän lisäaineen koostumus on 32,5 % ureaa ja 67,5 % ionitonta vettä. ”
@Ammatti Raivooja Esim. tässä Metsäkeskuksen slidesetissä kehotetaan tekemään männikön taimikonhoito alle 5 asteessa juurikääpäriskin takia:
http://www.slideshare.net/Metsakeskus/kustannustehokas-taimikonhoito
Aiemmin linkittämässäni tosiaan sanottiin, että pienistä kannoista leviämisriski on vähäinen. Kaipaisin jotain näyttöä sille, että riskiä ei ole ollenkaan alle 5cm kannoissa kuten ymmärtääkseni sanoit.
Ruotsissahan on tämmöiset tyhjänpäiväiset metsätuet lopetettu ja siellä onkin talous paljon paremmalla tolalla kuin täällä.
@Ammatti Raivooja olisiko linkkiä tai tarkempaa tietoa tuosta tutkimuksesta?
Itse olen lukenut, että juurikääpä tarttuu kaikenkokoisiin kantoihin mutta kun juuristo on pieni niin juurikääpä ei paljon sitä kautta leviä.