Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Huoripukki taitaa viitata siihen mitä laki vaatii. Se mitä oikeasti kannattaa tehdä on eri juttu.
Olen sekoittanut kukkalannoitteeksi myytäviä ureahelmia veteen (vähintään 30% liuos) ja pitänyt ainetta maalipurkissa mukana (isommissa määrissä kannattaa toki käyttää kilohinnaltaan paljon halvempaa 25kg tms. urea-säkkiä). Kantokäsittely pensselillä heti kaadon jälkeen syksyisissä hankintahakkuissa kunnes alkaa olemaan alle +5C. Tuo kyllä hidastaa hommaa varsinkin kun on paljon pieniä kantoja mutta ei tosiaan koko hakkuulle ole tarvinnut tehdä.
Kiinnostaa kyllä tulla lauantaiksi tutustumaan ilman majoituksia, en tosin ole varma ehdinkö.
Jos normaalisti tukki alkaisi 16cm ja nyt alkaa 13,5cm 30% alemmalla hinnalla 18cm asti niin ei toi mun mielestä kovin pahalta kuulosta.
Koivun osaltahan sellufirmat ovat nostaneet tukin latvaläpimitan 20cm:iin eikä mitään pikkutukkeja ole tullut tilalle. Se tarkoittaa, että harvennuksista ei juuri tukkia tule.
.
Pellenciä olen tutkinut ja jutellut maahantuojan ja myyjän kanssa. Käsitykseni on, että se soveltuu vain muutaman cm läpimittaisten vesojen raivaukseen. Pellenc itse kuvailee raivausteräänsä ”For gently trimming shrubs” mikä ei oikein vakuuta vaikka tosiaan 2kW pitäis johonkin riittää. Esittelyvideolla lähinnä trimmaillaan ruohoa. Yksi ehkä 3 sentin paksuinen puu siinä laitetaan poikki ja sitäkin sahaillaan vähän aikaa.
Olikos jollain siis kokemusta Pellencistä tai jostain muusta akkuraivaussahasta?
Siis onko kunnollinen akkuraivaussaha olemassa ja saatavilla?
Joudun nyt ostamaan uuden raivaussahan ja jurppii suunnattomasti ostaa polttomoottorivehje. Vai tarkoitatko Husqvarnan ratkaisua, jossa varren päässä on teräketju? Se sopii huonosti ennakkoraivaukseen, jossa kannot pitäisi saada lyhyiksi.
Itse kannatan nykyistä vapautta valita sensijaan, että joku laki esim. kieltäisi puunostajilta puunkorjuun. Myyjä voi nykyään halutessaa hoitaa itse korjuun.
Tän kesän toinen koivu kaatui hakkuulta, reunametsän kuuset pystyssä.
Harsinta on ylemmän tason käsite. Etuliite kertoo minkälaisesta harsinnasta on kyse (ylä-, ala-, varsinainen-, määrämitta- tai metsänhoidollinen).