Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,721 - 1,730 (kaikkiaan 2,043)
  • Panu Panu

OK, pikkuhiljaa alkaa valkenemaan:

1. E-puuhakkuun kannattavuus perustuu kemera-tukeen

2. Tiheässä kasvatus ja sitä seuraava e-puuhakkuu on tapa suojautua hirvituhoja vastaan

Itse olen sitä mieltä, että metsätalouden (ja kaiken muunkin talouden) pitää kannattaa ilman tukia enkä ole ikinä nostanut kemera-tukea enkä muutakaan tukea 30 vuoteen.

Hirvet kyllä ovat riesana minullakin, joten ainakin siitä syystä en vielä luovu e-puuhakkuuajatuksesta. Mielipiteitä tuntuu muutenkin olevan niin monia, että ehkäpä tämäkin asia selviää parhaiten itse kokeilemalla.

Panu Panu

Kun ensiharvennus on ajankohtainen niin olen jo tehnyt taimikonharvennuksen ja ennakkoraivauksen. E-puuhakkuussa toivoisin pääseväni näistä molemmista eroon. Silloin e-puuharvennus on minusta pakko tehdä aiemmin kuin normaali ensiharvennus, muuten syntyy pelkkää riukua.

Panu Panu

Itse ajattelin, että e-puuharvennuksen voisi tehdä selvästi aikaisemmin kuin ensiharvennuksen mutta ilmeisesti näin ei ole. Omat ensiharvennukset ovat ainakin olleet 20v molemmin puolin. Tuntuu vaan, että nykyään raivausta tulee vähän liikaa: 3 kertaa jo ennen ensiharvennusta kun se ennakkoraivaus yleensä vaaditaan.

Panu Panu

Itse raivaan nykyään vain talvella tai tarkemmin sanoen silloin kun juurikäävän riskiä ei pitäisi olla. Hirvittää katsella kun edelleen raivataan varttunutta taimikkoa kesällä, tuloksena halkaisijaltaan 10cm havupuun kantoja ilman käsittelyä. Varhaisperkaus ehkä vielä menettelee kesällä kun poistumakin on lähinnä lehtipuuta.

Panu Panu
    Panu Panu

Minkälaisin perustein vastustavat metsittämistä? Nykyisin vallalla olevat eliölajit pärjäävät parhaiten niityllä?

Panu Panu

Ajatus taitaa olla sama kuin jatkuvassa kasvatuksessa eli pääasia ettei tehdä avohakkuita. Suorat erottuvat puurivit metsässä eivät kuitenkaan välttämättä kelpaa kaikille avohakkuun vaihtoehdoksi.

Olisi kiinnostavaa tietää paljonko puuta oikeasti tulee uudistushakkuusta tällä menetelmällä. Rivimuodostelma saattaa kyllä auttaa säästämään 4 metrin päässä molemmin puolin olevat 30 vuotiaat kuusirivit (jos ymmärsin menetelmän oikein) paremmin kuin epäjärjestykseen perustuvassa jatkuvassa kasvatuksessa. Puut siis pyritään kaatamaan rivin suuntaisesti moton ollessa hieman sivussa. Kaadettavia puita ei tarvitse hakea eikä miettiä mitkä kaataa ja mitkä säästää. Mahdollisesti voi siis saada puista päätehakkuuhinnan.

Ainiin harvennus, onko tarkoitus kasvattaa 1800 kuusta riveissä päätehakkuuseen asti? Todennäköisesti rivit pitää harventaa vaikka tuon energiapuuhakkuun yhteydessä.

Panu Panu

Hallitusneuvottelijoita yhdistaa halu jakaa rahaa kansalle velaksi. Sipilällä toki jonkinlaista järkeä päässä tässä asiassa mutta valitettavasti joutuu ajamaan maa- ja metsätalous- ynnä muita maaseudun tukia.

Panu Panu

@harrastelija Suomessahan ei tarvitse käydä töissä, rahaa tulee ja katto pään päälle vaikka et tee mitään. Siksi monet valitsevat työttömyyden. Hesarin toimittaja kokeili työttömyyttä joskus, otti puhelimen käteen ja sai 6 työpaikkaa kahdessa tunnissa. Työpaikat olivat tietenkin sellaisia, jotka eivät keskivertosuomalaiselle kelpaa: taksin ajoa, siivousta ym.

Aika monesta paikasta niitä tukia pitäisi siis poistaa, ei pelkästään metsätaloudesta.

Panu Panu

Kuinka paljon teissä/meissä on uusavuttomia, joita ei kiinnosta omaisuutensa arvon kasvattaminen, tässä tapauksessa taimikonhoidolla? Ymmärrän, että hyvin pieni osa ihmisistä on kyvyttömiä hoitamaan asioitaan mutta on vaikea uskoa, että Suomen metsien kasvu/laatu taantuisi näiden yksilöiden takia.

Esillä 10 vastausta, 1,721 - 1,730 (kaikkiaan 2,043)