Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 1,711 - 1,720 (kaikkiaan 2,043)
  • Panu Panu

Itsekin pidän metsää melko turvallisena sijoituksena. Kaikenlaisia uhkakuvia kuitenkin on, esim:

– Järkevää metsänhoitoa rajoitetaan lailla (esim. avohakkuukielto)

– Hakkuiden määrää rajoitetaan valtiovallan toimesta (hiilinielu!)

– Kirjanpainajat tai muut ötökät syövät lähes kaikki kuusikot (tapahtunut joillain alueilla k-euroopassa)

– Metsäteollisuus näkee toimintaedellytykset paremmiksi muualla ja poistuu Suomesta

Panu Panu

Itse kun pyysin tarjousta kuusikon yläharvennuksesta päätehakkuun vaihtoehtona niin tukin hinta oli 47€ ja päätehakkuussa 58€. Onko muilla parempia kokemuksia?

Panu Panu

Tekeekö Suomessa joku muuta kuin karhuja?

Panu Panu

Sijoittajan tulee laskea sijoitetun pääoman tuottoa mikä jostain syystä näyttää olevan hyvin harvinaista metsätaloudessa. Rahastot kuitenkin tulevat sijoitusmaailmasta ja ymmärtävät tämän.

Kun 100 m3/ha kasvaa 200 m3/ha tasolle niin puumäärä kasvaa siis 100% ja arvo todennäköisesti huomattavasti enemmän kun kuitua muuttuu tukiksi.

Jos tuo 200 m3/ha kasvatetaan samassa ajassa 300 m3/ha tasolle niin puumäärä kasvaa enää 50% ja arvokasvu% on pienempi, koska kuitu -> tukki muutosta ei enää tapahdu yhtä paljon. Sijoitetun pääoman tuotto on siis huomattavasti heikompi kuin 100 -> 200 m3/ha kasvatuksessa.

Sijoitetun pääoman tuotto ei voi olla korkea jos pääomaa on paljon kiinni / ha. Tästä kirjoitti myös Jyrki Ketola viimeisimmässä Metsälehti Makasiinissa.

Panu Panu

Kokeilin taas kuutiota mutta sinne olisi pitänyt piirtää 10 kuviota ja piirtotyökalu oli vähän hankala. Olisin mieluummin laittanut vaan valmiin  kuviokartan liitteeksi mutta se ilmeisesti ei ole mahdollista.

Panu Panu

Itse olen pari kertaa tänä keväänä ja kesänä poistanut haavan juurivesat mahdollisimman lyhyeksi ja taas ovat melkein metrin pituisia.

Mikä on ajatus tuossa 60cm nyt ja loput talvella -raivauksessa?

Panu Panu

Eli pienaukko sitten taimettuisi koivulle. Sopiiko JK-filosofiaan käydä raivaamassa sinne syntyneet kuuset pois?

Panu Panu

Tuohen puuhamies, kuten muutkin JK-leiriläiset eivät näe jatkuvassa kasvatuksessa mitään huonoja puolia. Se kertoo, ettei mennä tiedolla vaan tunteella. Mutta olisi kyllä kiinnostavaa kuulla heidän näkemyksensä tyvilahosta.

Panu Panu

Itse vaihdoin koivuun kun lahoa oli 8%.

Panu Panu

Metsälehti voisi tehdä jutun sijoitusrahastojen metsistä ja niiden käsittelystä. Nyt on aika paljon kuulopuheita liikkeellä ja varmasti rahastoillakin on eroa.

Rahastojen lisäksi on ilmestynyt yhteismetsiä, jotka ottavat sijoituksia (rahaa) vastaan ja ostavat metsätiloja, toisinaan kovaan hintaan. Kuten aloittaja mainitsee myös Tornator Oyj maksaa kovia hintoja. Viimeisimmässä häviämässäni tarjouskilpailussa tila meni juuri Tornatorille, tarjouksia 18 kpl.

Esillä 10 vastausta, 1,711 - 1,720 (kaikkiaan 2,043)