Käyttäjän Panu kirjoittamat vastaukset
-
Tässä lainausta Metlalta:
”on tiheissä metsissä leviäminen mahdollista jopa 2-5cm läpimittaisista kannoista”
Eli juuri kuten Gla aiemmin kirjoitti, tiheys vaikuttaa. Pienillä taimilla on pienet juuret mutta jos ne ovat tiheässä niin leviämistä tapahtuu sitäkin kautta.
Sivu 142: http://goo.gl/y750LS
Onneksi noita osakkeita saa ostaa jos se yhtiön omistajana oleminen tuntuu paremmalta vaihtoehdolta.
@Potifar Urealiuosta voi myös käyttää (30% ureaa vedessä) ja olen itse käyttänyt. Jotain elintarvikeväriähän sinne voi laittaa jos haluaa.
Voi ostaa myös valmista autoihin tarkoitettua AdBlue-liuosta:
”Tämän myrkyttömän lisäaineen koostumus on 32,5 % ureaa ja 67,5 % ionitonta vettä. ”
@Ammatti Raivooja Esim. tässä Metsäkeskuksen slidesetissä kehotetaan tekemään männikön taimikonhoito alle 5 asteessa juurikääpäriskin takia:
http://www.slideshare.net/Metsakeskus/kustannustehokas-taimikonhoito
Aiemmin linkittämässäni tosiaan sanottiin, että pienistä kannoista leviämisriski on vähäinen. Kaipaisin jotain näyttöä sille, että riskiä ei ole ollenkaan alle 5cm kannoissa kuten ymmärtääkseni sanoit.
Ruotsissahan on tämmöiset tyhjänpäiväiset metsätuet lopetettu ja siellä onkin talous paljon paremmalla tolalla kuin täällä.
@Ammatti Raivooja olisiko linkkiä tai tarkempaa tietoa tuosta tutkimuksesta?
Itse olen lukenut, että juurikääpä tarttuu kaikenkokoisiin kantoihin mutta kun juuristo on pieni niin juurikääpä ei paljon sitä kautta leviä.
Metla sanoo näin:
”Taimikon perkauksen voi tehdä kesällä ilman kantokäsittelyä, sillä pienten kantojen merkitys taudin levittäjänä on vähäinen”
Perkauksella ymmärtääkseni viitataan hieman pienempiin taimiin kuin sinulla.
Itse olen sen verran tympääntynyt tyvilahoon, että minua ei huvita edistää sen leviämistä vähäisissäkään määrin. Siksi en kaada minkäänkokoisia havupuita +5 asteen yläpuolella ilman kantokäsittelyä.
Kuulostaa vähän siltä, että tuen hakijat eivät ole ole olleet tietoisia uudesta käytännöstä. ”Kohde”, jolle tuki haetaan voinee olla esim. 10ha palanen taimikosta tälle vuodelle ja seuraavana vuonna haetaan sitten toiselle 10ha osalle samasta taimikosta.
En edes avannut, koska en yleensä lue enkä katso YLEä. Nyt vilkaisin mutta on niin pitkä juttu, että voisitko kiteyttää sen?
Alkuperäisestä viestistäsi saa käsityksen, että tukirahat on priorisoitu muualle. Jos kyse on on jostain muusta niin selvennätkö.
YLEn tiivistelmästä: ”Tukien haku on keskeytetty, koska varoja on haettu parikymmentä miljoonaa euroa yli budjetin.”.
Mistä siis on kyse jos ei siitä, että tukirahat eivät riitä näihin hommiin? Ja hanskat putovat heti ilman veronmaksajien loputonta avitusta.
Työt jotka tehdään pelkästään tukien varassa joutaakin loppua.