Käyttäjän Pähkäilijä kirjoittamat vastaukset

Esillä 10 vastausta, 821 - 830 (kaikkiaan 907)
  • Pähkäilijä

    Teknisesti mahdottomia ei kait ole mutta kompromissit on kompromissejä. Antti jotain jo listasikin.

    -hydrauliikan tuotto. Motopäätä varten tarvitaan reilua tuottoa jos sillä oikeasti puita tehdään, ajokoneessa paljon vähemmän

    – kuormaimen painopiste ja nostovoima. Kun kevyemmätkin syöttävät motopäät ovat yli 500 kiloisia ja niillä vielä 10 metrin päästäkin tehdään puita tarviaa nosturissa olla voimaa paljon reippaammin kun ajokoneessa jonka koura on paljon kevyempi ja puut on uran varrella. Samoin motolla ei tarvitse nostaa puita kolmen metrin korkeuteen kuormaan eikä sieltä 4 metrin korkeuteen pinoon. Samoin alustakoneella pitää olla vakautta eri tavalla hakatessa verratuna ajoon. Ajokoneelle turha tyhjäpaino ei ole kun haitta.

    ergonomia. Kuormatila häiritsee puidessa ja taaksepäin haittaa näkyvyyttäkin. Toki tässä suhteessa kaivinkonetyyppinen pyörivä ylävaunu ratkaisee ongelman kun voi tehdä ”eteenpäin” ajaessa. Hakatessa tarviaa nähdä puiden latvatkin mutta ajopuolella riittää maanläheisempi näkyvyys.

    Pähkäilijä

    Jos urat on havutettu on havumattokin 3-4 metriä leveä latvoineen ja vielä hankalampi siihen on istuttaa kun valmiiksi aurattuun maastoon 🙂

    Toki tuokin maasto vielä kolmeen kertaan myllätään? Ensin kannonnosto, sitten kannonajo ja kolmannella kerralla mätästys kun ajo polkee maan liian tiiviiksi?

    Onhan myllätty avohakkuu raiskatun näköinen vuoden pari mutta sitten jo puusto peittää näkyvyyden ja aika tasoittaa urat.

    Pähkäilijä

    Tamperelainen kirjoitti:

    Yhtiön metsissä urakoitsija keräilee mitä käsketään,siellä ei voi ilmeisesti valittaa tilavuksista
    ###########################
    firmasta riippuen taksa vaihtuu joko keskikoossa 1 tai 10 litran välein ja mitä suurempi litrakoko sitä edullisemmaksi korjuu tulee ostavalle Yhtiöllekin.

    Pähkäilijä

    Tämä kehitys menee ”automaattisesti” suuntaan jossa litrakoko ensiharvennuksilla nousee. Jos ja kun ei ostajia ole valikoi energiapuunkin ostaja runsaasta tarjonnasta suurempijäreyksiset kohteet hakkuille. Toki tuollainen 30 hehtaarin kauppa auttaa kummasti asiaa mutta pienemmille (sekä pinta-alaltaaan että keskilitroiltaan) löytyy ostajaa entistä huonommin.

    Jos on vierekkäin 100 litrainen ja 50 litrainen ensiharvennus ei tarvitse miettiä kummastako kaupan tekisi. Kuitenkin on syytä muistaa ettei Suomessakaan ole rajattomasti hakkeenpolttolaitoksia joten bioenergian ostomäärätkin ovat rajallisia.

    Pähkäilijä

    Koneen tartteis muuttua paljonkin jos kuljettajan hommat automatisoidaan. Nykyiset motot eivät ole kovin kummoisia käyttövarmuuden perusteella edes nyt vaikka tekniikkaa ei olekaan käytössä niin paljoa. Kokonaista viikkoa (168 tuntia) ei robomoto ehjänä paukuta menemään pelkällä tankkauksen voimalla vailla yhtään remontintynkää.

    Pähkäilijä

    Vähän aikaa sitten oli täällä tarinaa jostain Hämeen puolella olevasta sahurista joka muistaakseen ostaa haapatukkeja Versowoodin kautta – 8 €/m3 pystyyn, ei nyt heti löytynyt sitä aihetta.

    Metsäboard, ex Metsägroup eli Metsäliitto tjsp Lappeenrannan Joutsenon tehdas käyttänee edelleen haapakuitua. Toki kannattaa selvittä esim mitä L & T tai joku paikallinen toimija tarjoaa tuosta rahaa energiapuuna.

    Pähkäilijä

    Yhtään 14″ laippaa kun ei ole niin omakohtaiset kokemukset puuttuvat. Pikkuisessa askartelusahassa (020 tilhi) on 12″ laippa ja se on näppärä käyttää, vielä kun sahakin on kevyt voi sen ottaa mielellään mukaan jos jotain pientä tarviaa pätkätyöstää. Isommassa mölysahassa on originellinä 13″ mutta pinosta rangansahuuseen 20″. Kuitenkin tuo laipanvaihto kun on niin nopea toimenpide kulkee sahalaatikossakin siksi aina toinen laippa ja ketju mukana.

    Pähkäilijä

    Leevi Sytky kirjoitti:

    Siihenhän pitäisi pyrkiä että mahdollinen energiapuu korjattaisiin ensiharvennuksen yhteydessä.
    #############################

    Hintahan sen ratkaisee, jossain päin maata lause on muotoutunut muotoon

    ”siihenhän pitäisi pyrkiä että energiapuu korjataan ensiharvenuksena”.

    Silloin homma menee helpommaksi kun kaikki saa ajaa samaan kasaan ja jos ranka karsitaan tulee ajourillekin oksia.

    Eikös Taneli ja Itä-Suomen Antti jo EH:t myyneet suoraan energiaksi?

    Pähkäilijä

    Onhan niitä pikkukoneilla urakoivia ollut usein, Terrejä ja Harmirakkejakin aikoinaan mutta täällä suunnalla ovat kaikki lopettaneet siinä vaiheessa kun rahat on loppuneet ja joko siirtyneet ”normaaliin” koneluokkaan tai luopuneet yrittäjyydestä.

    Jos auton peräkärrykokoluokan ”harvesterilla” pystyy urakoimaan liikevoitollisesti niin mikäettei. Maalaamatta pirua seinälle tuppaa noissa hommissa vekseli pyörimään nopeammin kun akseli…

    Pähkäilijä

    Ei tietoa Helsingin hintatasosta vaan ihan meidän kulmilta tuo esimerkki.

    Täälläkin on yrittäjämetsureita. Joku voinee kommentoida tekeekö 39€ tuntihinnalla jos kaikki kulut ja matkat sisältyy taksaan?

    60 000 motoa ei vieläkään ole näkynyt. Esimerkiksi pikkusampo on noin 200 000 euron paikkeilla, mielenkiintoista minkä saa ostettua 3 kertaa halvemmalla?

Esillä 10 vastausta, 821 - 830 (kaikkiaan 907)