Käyttäjän Pähkäilijä kirjoittamat vastaukset
-
Torrefioitua pellettiä on tuotu Atlantin yli jo vuosia. Jos tänne jotain tulee laivoilla niin eiköhän lähtöosoite ole Viipurinlahdella Johanneksen suunnalla jossa pellettitehtaan tuotanto on 3 kertaa suurempi kun koko Suomen tuotanto yhteensä.
Suomessa pelletin hinta on noussut reippaasti kun kutterinpurun hinta nousi aikoinaan niin reippaasti erään valtiovetoisen suuryrityksen soppareilla jolla yritettiin savustaa pienyrittäjät pois markkinoilta.
Pähkäilijä 21.9.2013, 09:38Jees H-valta
”Keskustele otsikon aiheesta. Jos aihe vaihtuu, aloita uusi ketju.”
kokeiles joskus keskustella otsikon aiheesta tai jätä sitten kirjoittamatta.
Kiitos
Pähkäilijä 20.9.2013, 17:07Vähän kevennystä viikonloppua kohti mennessä.
Muistan kun 80 luvun puolvälissä alkoi heppi jo keräämään marraskuussa nöyhtää kalsarien saumoista ja vuorata pesäänsä. Siitä ties kylmän talven koittavan. Liekö nyt vanhuuttaan veltostunut vai muuten vaan on leuto talvi tulossa kun ei ainakaan ole vielä aloittanut pesäntekoa. Tosin onhan tuohon pari kuukautta aikaakin.
Ilmat on mitä on ja niihin ei voi edes ennustamalla vaikuttaa. Mutta moneen vuoteen ei täälläpäin ole osunut kohdalle kunnon pakkaskautta ennen pysyvän lumen saapumista joten ihan tilastomielessäkin vois pohjolan betonikantta tulla enemmänkin.
Pähkäilijä 20.9.2013, 16:27miljoona mottia vuositarve, jos saha laulaa 200 päivää vuodessa tekee se 5000 mottia päivälle – 50 rekkakuormaa.
Sahauksesta tulee 30% haketta – 1500 m3 tai 4500 hakekuutioa. Saas nähdä mille tehtaalle ne on markkinoitu. Tuo on kauniisti pois oletettavasti ensiharvennuspuusta suurimmalta osin kun se on kalleinta korjuutaksaltaan kuutiolle.
Karkeasti laskien 30 motokuskia (ja ajopuolella parikymmentä + kymmenbkunta rahtaria) voi sitten alkaa etsiä uutta alaa itselleen tai muuttaa kohti Taivaan Tulia.
Mielenkiintoista mitä on eilisen jälkeen tapahtunut Kemijärven asuntomarkkinoille.
Pähkäilijä 20.9.2013, 12:47Voihan mätästyksen tehdä jollain kumitela tamakutzillakin, mutta
– kone on hidas liikkumaan ja ulottuma kun raapaistaan 10 metristä kolmeen nousee ajomatka kolminkertaiseksi kuviolla.
– pikkukoneiden maasto-ominaisuudet yleensä puuttuvat ja ”normi kokoluokassa” 13-15 tonnisissakin on erikseen mätästystöissä varustettu koneet oikealla metsäalustalla, parempi maavara, paksut ketjut, tehokkaat vetomoottorit ja pohjapanssari.
Voimaahan ei mätästyksessä juurikaan tarvita mutta ulottuvuuden takia pitää massaa olla tasapainoittamaan menoa. Samalla laitteella pystyy tekemään myös metsätiet ja ojatkin kaivamaan, kannon nostoa varten enemmän puhtia on tarpeen.
Toki Gla jos olet laskenut pikkukoneella työn kannattavaksi niin elä suotta pidä kynttilää vakan alla.
Pähkäilijä 17.9.2013, 08:47Väriviallinen haapa on lumpattu tai laitettu energiapuuksi. Joskus ajoin metsurin tekemää haavikkoa josta saatiin kolmannes polttopuiksi lumppeina… Pahimmillaan oli metsuri jättänyt 12 metrisiäkin lumppeja, tehny niihin vain loven 3 metrin välein.
Tosin tämä työmaa oli 10 vuotta sitten jolloin ei energiapuuta otettu tehtaalle erikseen, ajettiin polttopuiksi 12 kuormaa haapoja omaan käyttöön.
Sinänsä koivu on parempi vaihtoehto kun enrgiasisältö on kuutiolle parempi.
Pähkäilijä 16.9.2013, 06:41Venäjällä paljon liikkuneena en ole koskaan nähnyt edes hirven jälkiä talvisaikaan, tosin tieverkkokin on paljon suppempi ja kanta löytyy nopeammin pakastimesta. Samoin koivuvaltaista metsää tuntuu välillä olevan silmänkantamattomiin teiden varsillakin ja itämaan hakkuutyyli suosii lehtipuumetsie syntymistä, joskin vajaatuottoisina.
Sen mitä idästä tulevaa koivua on näkynyt on se hyvinkin suoraa 6 metristä ja vanerikoivukin matkustaa junalla sellutehtaalle. SE Kaukopää on suurin vastaanottaja Suomessa koivukuidulle ja joskus 10 vuotta sitten käytti kokoluokkaa 10 000 m3 vuorokauteen koivua. Saman kombinaatin Enocell ainakin pyöri myös paljon itäkoivun varassa, miten lie nykyisin, vieläkö menevät koivulla vai käänsivätkö sellupuolen havulle?
Pähkäilijä 15.9.2013, 19:45Koivukuidulla on usein pinon päässä lappu ”isännän puu” kun monet jättävät sen itselleen polttopuiksi joten sen vertaaminen on ongelmallisempaa kun tilastoitujen havukuitujen kun suuri osa menee polttopuukauppoihin ja ei tietoa miten paljon polttopuuuta myydään kuitillisesti.
Pähkäilijä 13.9.2013, 22:38http://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=6710
parin viikon kuluttua nuo ilmestyvät maanteille (1 lokakuuta alkaen) – tosin lumi tulee myöhemmin. Mielenkiintoista miten raskaan kaluston kauppa on käynyt tämän syksyä vai ovatko ostajat pantanneet ja odottaneet lakimuutosta.
Työautona on täälläkin ollut muutama pakurinelikko muttei niillä puolen metrin loskassa menty jos loska oli mitattu pystysuuntaan eikä vaakaan. Tosin puolta metriä täällä ei loskalunta ole muulloinkaan kun ensimmäisen suojan sattuessa kohdalleen hanget tipahtavat reippaasti alle puoleen metriin mutta kevyet vehkeet jäävät mahastaan kiinni siihen muutenkin.
EDIT – onhan noita uusia yhdistelmiä jo luovutettu omistajilleen
Pähkäilijä 13.9.2013, 21:53Sama juttu täälläkin, yhdellä autolla on pärjätty ja 2 paikkaa kuskin vieressä ovat yli 90% aikaa tavaroille, emäntä saattaa joskus istua yhdellä paikalla ja kolmannella istuu silloin tällöin lapsenlapsi. Emännällä on henkilöauto ja mietittiin ettei siinäkään ole tainnut takapenkillä kukaan matkustaa vielä tänä vuonna.
Mutta silloin kun metsätyöt on käynnissä (harvoin istutuksia ja raivuuta tehdään syvän lumen aikaan) pitää tien olla sen verran liikuttavassa kunnossa että sinne pääsee pölliautokin jossa seitsämästä (kohta yhdeksästä) akselista vetää 1 tai 2 ja loput jarruttaa.