Käyttäjän Pähkäilijä kirjoittamat vastaukset
-
Voimalaitokset ovat korvanneet kannot kivihiilellä, toisaalta kivihiilihän on uusiutuva kotimainen biologinen polttoaine jolla pönkitetään vaihtotasettamme tasapainoon
eiku…
mikä on seuraava vaihe energiapuun kohdalla. Risukkojen kerääminen energiaksi ei kannata, kantojen nosto ei kannata, avohakkuu kuusikkojen oksiakaan ei enää hakata kasalle yli 50 kilometrin päässä voimalaitoksesta. On varmaan laskettu energiapuubisnes kirjanpainajien leimaamien kuusikoiden korjuuseen, viime kesäkuu oli niin viileä ettei niidenkään parveutuminen onnistunut kunnolla että olisi saatu reilusti energiapuuta sitä kautta.
Kivihiili ja maakaasu on taidettu monessa sopimuksessa olla sidottu raakaöljyn hintaan pitemmällä viiveellä joten kotimaisen energian suhteen voidaan aloittaa välivuosien vietto jälleen. Missään tapauksessa ei uusia turvesoita saa avata, polttoturve on parempi tuoda meille Valko-Venäjältä. Firmojen omissa metsissä jos kannonnosto loppuu on se suora esimerkki toiminnan kannattamattomuudesta muihin energianlähteisiin (lue kivihiileen) verrattuna.
Pähkäilijä 6.1.2015, 14:49Laittakaa nyt korkki kiinni, tai vaihtoehtoisesti tietokone 🙂
Pähkäilijä 6.1.2015, 14:47Ruokohelpi oli nyt Vapon masinoima maataloustukien lypsykierros, Vapon tytäryhtiö Suo oy nettosi siitä parhaiten ollen Suomen suurin maataloustukien saaja mutta täällähän keskustellaan kantojen nostosta…
Pähkäilijä 6.1.2015, 12:15Jos tuo tilanpuute vaivaa isoa kuljettajaa ettei takapenkille mahdu sitten ketään kuskin taakse ja pitäs saada tavaroitakin kuljetettua sekä varta vasten neliveto on sitten vaihtoehtona C kortilliset ajoneuvot. Niissä ei ole autoveroakaan ja käyttövoimavero on pienempi, mahtuu matkustajat ja tavarat matkaan samalla. Esim Toyota Tundra, Chevyn Suburban, Ford F250, Dodge Ram ja eurooppalaisista esim MB Sprinter löytyy myös nelikkona.
Pähkäilijä 5.1.2015, 22:16*** Pähkäilijälle on kerrottava,ettei paku sovellu minulle ainoaksi autoksi. Tarvitsen myös kulkuvälineen,millä 4-5 henkilöä väljästi matkustaa. Ja koska itselläkin on mittaa liki 2m niin ihan joka autossa ei takanani ole polvitilaa pienellekään pähkäilijälle. Muutenhan joku paku olisi kyllä ihan kelpo.
Lähetetty: 3 h, 19 min sitten
Lähettäjä: Horjumaton
############saa noita pakureita lisäpenkkiriveillä, tuntevat nimen tila-auto usein.
Pähkäilijä 5.1.2015, 20:32Taneli kysyi vanhoista kannonnostoalueista. Tuossa reilun peninkulman päässä silloisen Hacmanin metsässä nostettiin kantoja, ajankohdaksi veikkaisin 1970-luvun alkupuolta. Kai niitä silloin sellun raaka-aineeksi kokeiltiin. Pitkään niitä kasoja näkyi tielle, liekö viimeiset siellä vieläkin.
Lähetetty: 03.01.2015
Lähettäjä: Salonpoika
”””””””””””””””””””””eikös nuo ollut männiköitä mistä kannot nostettiin? Niin itse muistelisin. Jollain firman sisällä vois olla mahdollisuus kaivaa esille tietoja varmaankin ajankohdasta ja uudistusaloista, vielä ei kaikki tuon alan tekijämiehet ole manan majoille siirtyneet.
Pähkäilijä 5.1.2015, 16:53Metsäautoteillä on nykysin kalustoa joissa yhdeksästä (9) akselista vetäviä on kaksi (2). Jos ammatikseen puuta metsästä ajavat pystyvät noilla teillä liikkumaan vaikka 78% akselimäärästä on vain jarruttavia nii miksi pikkuautolla tarvitaan enemmän?
Metsäautoteiden kunnossapidolla ongelmat hoituvat, ajourilla nämä ”citymaasturit” eivät kuitenkaan pysty liikkumaan. Itse metsässä työskentelen päätoimisesti ja meillä kyllä auraus on ollut puhelinsoiton päässä ja etuvetoinen pakuri on riittänyt työautoksi ihan hyvin. Umpipakurissa kestää kuljetettavat tavaratkin lumelta ja sateelta suojassa. Jos ihmistä hävettää ajaa omalla autolla kaupungille niin sitten on parempi mennä sinne taksilla 🙂
Pähkäilijä 5.1.2015, 16:37JK metsässä on 20% vähemmän maapohjaa taimikon kasvatukseen kuin jaksollisessa tai sitten joka kerta tarttee tehdä ajourat eri kohtiin ja sillä menolla ollaankin viipalehakkuissa.
Pähkäilijä 3.1.2015, 15:50Täälläpäin yrittivät kannoista keittää sellua joskus 70-80 lukujen taitteessa ja koeluontoisesti nostivat kantoja. Haketus tuli ongelmalliseksi… Taipalsaaren Kyläniemessä oli pitkään maamerkkeinä kantokasat aikonaan kun toiminta loppui. Onkohan noita kannonnostoalueita sen jälkeen tarkemmin tutkittu, olisi kuitenkin pitemmänkin ajanjakson tuloksia metsämaan suhteen, tokihan peltoja raivatessa on kantoja nostettu mutta maaperäkin sitten muuttuu.
Pähkäilijä 3.1.2015, 09:30Ei isollakaan autolla aina hyvin mene hirvikolareissa
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201501020175435_v0.shtml