Käyttäjän Pähkäilijä kirjoittamat vastaukset
-
tuossa ihan esimerkkivideo aiheesta että voi ymmärtää
Pähkäilijä 11.1.2015, 20:37Nimenomaan, siksi jos kirjoitetaan nelivedoista niin onko kyseessä ajoneuvot joissa oikeasti kaikki neljä pyörää vetävät. Työkoneessa on 8 oikeasti vetävää pyörää vain sillon kun lukot laitetaan päälle, muuten se on neliveto.
Pähkäilijä 11.1.2015, 20:22Jaa’a! Mitähän tuo Suomeksi oikein tarkoittaa?
BJ40 oli alennusvaihteellinen, mutta ei lukkoja. Foresterissa sama juttu. Olisiko Pähkäilijä hyvä ja selvittäisi tätä käsitettä apupyörävetoinen tarkemmin. Pieni luettelo myös oikeista ja apyörävetoisista nelikoista olisi paikallaan.Terveisin: Korpituvan Taneli
Lähetetty: 2 h, 45 min sitten
##########Nelivedolla tarkoitan autoa joka oikeasti vetää neljällä pyörällä myös silloin kun on ”ristiriipunnassa” eli 2 rengasta ilmassa ja tarpeen vaatiessa ryömintävaihdetta/ alennuslaatikkoa. Muutama ”nelikko” on talossa ollut, Suzuki Liana ja Honda CRV viimeisempinä, kumpaakaan en pitänyt oikeana nelivetona vaan apupyörävetoisina joissa tiukan paikan tulllen vetää 2 rengasta eikä 1 kuten käy lukottomilla etu/takavetoisilla.
Pähkäilijä 11.1.2015, 17:15Metsänvartija on menossa maahan jotka eivät luota ulkomaiseen apuun, Venäjä tai Pohjois-Korea lienee sitten määränpää?
Pähkäilijä 11.1.2015, 16:39Kyllähän tulevaisuudessa nelivedot yleistyvät mutta muulla keinoin kun nykyiset tehoa (ja polttoainetta) hukkaavilla voimansiirtoratkaisuilla. Kuorma-auto puolella on hydraulisia etuvetoja enenevissä määrin ja joskus kun akkuteknologiassa päästää eteenpäin tai vastaavasti lisätään vähän isompi generaattori autoon voi apupyörävedon tehdä sähköisesti ja 99% ajoajasta se on täysin irrallaan voimansiirrosta jarruttamatta kulkemista.
Täälläkin kun keskustellaan nelivedoista niin on olemassa nelivetoja ja nelivetoja, ilman lukkoja alennusvaihteistoa ovat sitten apupyörävetoisia.
Pähkäilijä 11.1.2015, 08:59Ostomies kävi metsässä pyörähtämässä ja kertoi että talvikauppoihin on pitänyt hakea jatkoa kun talvet on ollu mitä ovat eikä niitä osteta yhtään lisää varastoon.Kesä ja kelirikkopalstat kyllä kelpaavat.
Pähkäilijä 11.1.2015, 08:56Kovasti on kaikki metsiin talvisaikaankin menossa jossain päin Suomineitoa. Sen mitä tällä kulmalla olen liikuskellut ei juurikaan lumseen aikaan ole metsäteillä liikkujia saati raivaus/moottorisahat soi ja ammattimetsuritkin ovat usein lomautettuina lumisen ajan.
Pähkäilijä 10.1.2015, 20:52ongelma oli ratkaistu jo vuonna 1970
Pähkäilijä 10.1.2015, 16:49Paukkuminen johtuu solurakenteesta eikä pihkasta, eron huomaa poltettaessa kuusta ja mäntyä, männyn solukko ei sulkeudu, siksi se käy myös painekyllästykseen.
Pähkäilijä 10.1.2015, 16:39Viime kesänä meilläpäin laittoivat 20 kV linjaa tien viereen ja hakkasivat metsä puolelle aukkoa 15 metriä linjasta. Olihan se avaran näköstä ja tuolla keinoin saadaan ilmalinjakin kestämään ehjänä.