Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset
-
Se, jolla on hallintaoikeus, vastaa kuluista ja tuloista. Sinne vaan tielasku ja tie kuntoon.
Ola_Pallonivel 9.6.2019, 13:23Yhteen aikaan kirvesmies hakkasi umpisäiliön kirveellä täyteen reikiä, ettei tarvi tyhjentää.
Mutta on umpisäiliölle vaihtoehtokin, pienpuhdistamo tai panospuhdistamo. Tai millä nimellä niitä myydäänkään, kuitenkin pitää olla fosforin poisto pohjavesialueella mukana. Ja maksaa toki moninverroin enemmän.
Ola_Pallonivel 20.5.2019, 13:50Jos olet liiton rahoilla ja samaan aikaan teet metsässä hankintaa, niin voihan sillä olla vaikutusta rahojen saantiin. Mutta ei pitäisi vaikuttaa, jos on passiivinen metsänomistaja.
Ola_Pallonivel 15.5.2019, 22:41Tulpan ku vaihtaa, ni loppuu tuo lämpimänä käyntiinlähtö ongelma.
Ola_Pallonivel 14.5.2019, 15:13Ja kun huomio verotuksen, niin 500€ vs. 900€ hankinta muuttuu oleellisesti (Alv/vähennykset).
Ola_Pallonivel 12.5.2019, 20:54Järkevää tai ei, mutta kyllähän rikkinäinen laite on uusittava. Tai sitten joutuu korjailemaan jatkuvasti ja jää viikonloppuna homma kesken.
Kymmenen vuotta ollut 450 käytössä ja tunteja vuosittain varmaan jotain 50-100. Hehtaareja ei niinkään paljon, mutta tunteja kyllä. Paljon on kolmiterällä ajettu tien penkkoja ja rajalinjoja yms.
Taimikot voi kyllä teettää ammattilaisella, mutta on sille muutakin käyttöä ja siksi hankittava.
Ola_Pallonivel 12.5.2019, 13:02741€ Ruotsista tilattuna lämpökahvoilla. Hintaero vaan kasvanut, kun nyt yli 200€. Omani ostin täältä tammikuussa, ei ollut noin suuri säästö silloin.
Ola_Pallonivel 12.5.2019, 11:12Tuota mainitsemaani varastopaikkaa laajennettiin, kun kesällä aukko tehtiin. Ihan itse ovat saaneet valita kaatamansa puut, jotka olivat järeää vanhaa metsää. Kaadetulla puulla raavittu pystyssä olevaa, joka aivan uran vieressä.
Männyt jäi aukolla pystyyn ja ne tultiin hakemaan myöhemmin. Olisi ollut mahdollisuus parantaa jälkeään.
Kantokäsittelyä tehtiin ilman väriainetta. ”Unohtu laittaa” oli kommentti. Olisi pitänyt keskeyttää hakkuu, mutta enpä heti tajunnut.
Että semmosta, seuratkaa hakkuitanne.
Ola_Pallonivel 12.5.2019, 10:25Urakoitsijoiden välillä on eroja, sen olen ihan omin silmin nähnyt. Kumma homma, jos ei niistä saa puhua nimiä mainitsematta.
Miksi se pitää aukolta kaataa puita viereiselle kuviolle siten, että latvat on poikki? Sitten jätetään ne vialliset puut pystyyn? Syy lienee siiä, että ne on kuitukokoa ja ostaja haluaa tukkia. Ja jos hakkuu on heinäkuussa, niin ei voi olla huonosta näkyvyydestä kyse.
Samoin varastopaikalle jätetään vieressä oleva puu pystyyn, vaikka siitä oli kuorta kuorittu pitkältä matkalta. Mikä järki se on jättää pystyyn kuivumaan?
Osa heittää jätteet metsään, mikä järki tuossakin on? Itse saa sitten ne rasvatuubit kerätä sieltä pois.
Kerran olen erehtynyt myymään harvennusta kesällä ja kyllä oli juurissa paljon vaurioita. Itse yrittäjä ajamassa, jolla pitkä kokemus takana. Havut kasassa ajourien vieressä, ei uralla. Soitto ostajalle ja jälki parani hiukan.
Ola_Pallonivel 9.5.2019, 12:16Harvalla on itsellä kaivinkone toteuttaa työ itse. Ja umpisäiliö on melkoisen huono ratkaisu, jos vettä kuluu 50 kuutiota vuodessa. Ylläpitokaan ei ole ilmaista, saatikka pumpun/suodattimien puhdistaminen ja vaihto vuosittain.