Käyttäjän Ola_Pallonivel kirjoittamat vastaukset
-
Minä oon ylistänyt tuota X-cut ketjua! Se on hyvä ja kestää uskomattoman pitkään terävänä. Oisinpa lopettanut aiemmin Stihl ketjujen käytön, mutta kun en tiennyt paremmasta. Kannattaa kokeilla!
Ola_Pallonivel 6.8.2019, 22:11Se oli semmonen ”kuppi”, joka oli irti. En muista enää kunnolla, mikä osa. On jo pari vuotta aikaa, kun hajosi.
Ola_Pallonivel 6.8.2019, 12:07Yhden Stihlin moottorisahan kaasarin olen huollossa korjauttanut, jossa oli liimattu metallinen osa lähtenyt irti. Oli sisäpuolella bensan kanssa tekemisissä.
Ola_Pallonivel 5.8.2019, 23:08Kaasarissa vika. Siellähän saattaa olla pikkuosia liimalla kiinni eikä ole avatessaan huomannut irtonaisia osia. Nyt ne on jossain lattialla.
Ola_Pallonivel 3.8.2019, 09:26Eikös sijoittamisen lähtökohta ole, että älä sijoita rahaa semmoiseen, mitä et ymmärrä.
Ola_Pallonivel 2.8.2019, 00:09Kahta eri Nesteen öljyä kokeillu, sahaan ja kelkkaan. Väkisin yritin käyttää 4 litran kanisteria sahauksessa pois, mutta lopulta oli vietävä loput öljyt kierrätykseen. Käry oli niin kova ja päätä särki.
Samoin kelkan öljy oli surkeaa tavaraa. Kärysi voimakkaasti eikä pakkasella meinannut tulla purkista ulos. Siirryin Stihlin öljyyn ja nyt Huskyn öljy käytössä. Hyviä molemmat.
Ola_Pallonivel 30.7.2019, 00:03Piti ihan mielenkiinnosta vilasta Canamin hintoja. 650 koneella saa laittaa vähintään 5000€ lisää, jos haluaa 4×4 tilalle 6×6 mallin. En kyllä näe järkevänä. Mutta jos on oma pinkka kunnossa, ni mikä ettei.
Ola_Pallonivel 26.7.2019, 19:56Ojien ylityksestä sen verran, että jos omilla mailla ajelee, ni hyvin pian olet sillat tehnyt ojien päälle. Tuulenkaatoja ojien yli ja niitä pitkin on nätti ajaa. Eikä maksa mitään, jos ei omaa ajankulua huomio ja sahan tankillista bensaa.
Ola_Pallonivel 24.7.2019, 15:49Sitten aloittajalle tiedoksi, että mitä enemmän kuutioita koneessa, sitä enemmän ongelmia lämpöjen kanssa. Varsinkin noissa Polle ja Canami koneissa.
Ei kannata ostaa isointa konetta, vaikka lompakko antaisi siihen myöten.
Hinta sanelee aika paljon myyntiä eikä eniten myyty ole välttämättä paras.
Ola_Pallonivel 24.7.2019, 10:52Yli 10 vuotta olen mönkkäriä käyttänyt metsähommiin ja kyllä se noihin aloittajan tarkoituksiin on oikea valinta. Mutta itse käyttäisin 4×4 vs. 6×6 hintaeron telojen hankintaan. Sitten ajat sillä läpi vuoden, ellei Lapista ole kyse?
Kivikkoon sitä ei kannata viedä. Siellä se ei kulje ja saat sen vaan rikki. Mutta kun odotat talven tuloa ja ajat sinne teloilla urat, niin sitten ei ole kivikkokaan ongelma. Jäljelle jää jyrkät mäet, ne on myrkkyä etenemiselle..
Takavinssillä saa isotkin puut kyytiin, kun rautakangella hieman avittaa. Jos kyseessä siis tuulenkaadot, isoa hankintaa mönkkärillä ei kannata tehdä.
Ja kun teet metsän kattavat ajourat, niin pääsee myrskyn jälkeen näppärästi tarkastamaan mahdolliset tuhot. Eli sahaa kannot pois ja kivien koloon lahopökkelö tasoittamaan menoa.
Kerro toki sitten, mihin päädyit. Itse myös harkinnut 6×6 mallia, mutta ongelmaksi tulee peräkärry. Talvella vaihtui 150 leveä kärry 160 leveään, että mahtuu telojen kanssa ongelmitta kyytiin.